Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Opernej dive Anne Netrebko radí aj Slovák

Bratislavčan Roland Tóth sa vo svete vrcholovej opery pohybuje už trinásť rokov. Nie však ako spevák či hudobník, ale ako manažér.

22.07.2018, 06:41 | Peter Scherhaufer | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Okrem iného je už sedem rokov zodpovedný za špeciálne operné projekty pre slávnu sopránovú divu Annu Netrebko. V minulosti radil aj bývalej generálnej riaditeľke SND Silvii Hroncovej, bol umeleckým šéfom najväčšieho open air operného festivalu v Európe v rakúskom St. Margarethen, pracoval pre fond Nadácie Esterházyovcov a na kľúč vytvoril i rôzne hudobné projekty nielen pre náročné viedenské publikum. Vďaka jeho kontaktom mohli niektoré operné hviezdy zažiť aj diváci v Bratislave a, naopak, viaceré naše hviezdy sa mu podarilo obsadiť v produkciách v zahraničí.

TREND sa s ním porozprával nielen o jeho živote a práci, ale aj o slovenských a rakúskych divákoch či o zákulisí operného života.

Ktorá je vaša najobľúbenejšia opera?

Kráľ Roger od poľského skladateľa zo začiatku 20. storočia Karla Szymanowskeho. Je to príbeh o charizmatickom pastierovi, ktorý dokáže zmeniť celú spoločnosť. Toto hudobné dielo v sebe spája oratórium, operu a mystérium. Jeho partitúra je neskutočne farebná, od zborových scén až po impresionistické momenty.

R. Tóth na svadbe A. Netrebko a tenoristu Yusifa Eyvazova v roku 2015Zdroj: Jozef Barinka

Prejedli sa vám už notoricky známe opery ako La Traviata, Tosca či Rigoletto? 

Určite nie. Mám ich veľmi rád. Ale moje ďalšie obľúbené opery sú Piková dáma či Jej pastorkyňa.    

Zarábať na umení je OK

Čo hovoríte na opernú ponuku na Slovensku?

Opera sa u nás hrá v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici. Ponuka je pestrá, ale mám pocit, že tieto inštitúcie by mali byť hodnotené aj podľa toho, akú mieru samofinancovania a obsadenosti dosahujú. Rozpočty európskych operných domov sú tvorené zo štátnej subvencie, príjmov za vstupenky a sponzoringu. Miera financovania z vlastných príjmov je v porovnateľných divadlách v zahraničí okolo 30 až 50 percent. U nás je podstatne nižšia. 

Je to len otázka slabšej obsadenosti hľadiska alebo narážate aj na ceny vstupeniek?

Na oboje. Bojíme sa byť trhovejší a zarábať na dobrom umení. Ako môžeme tvoriť zisk, keď je sála obsadená len z polovice a ceny vstupeniek sa pohybujú od šesť eur, čo je menej ako lístok do kina. Bez peňazí k nám nemôžete pozvať hostí zo zahraničia a hrať medzinárodnú ligu. Naproti tomu tu sú koncerty organizované súkromnými firmami, ktoré ponúkajú hviezdy svetového rangu, a tie vedia predať lístky aj za 150 eur. Kamenné opery by mali ponúkať zaujímavé projekty celú sezónu, aby sa publikum kultivovalo, objavovalo nové veci a odnášalo si zážitky. Legendárny intendant Viedenskej štátnej opery Ioan Holender raz povedal, že kvalita operného domu sa má hodnotiť nie podľa najlepších predstavení, ale podľa najhorších. Dôležité je totiž zachovať si vždy istý štandard.

Roland Tóth (40)

Roland TóthZdroj: Maňo Štrauch

Na konzervatóriu vyštudoval hudobnú teóriu a hru na akordeóne, pokračoval štúdiom manažmentu na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Pôsobil ako manažér pre zahraničné operné produkcie a umelecký poradca pre Operu SND. Neskôr zastrešoval mediálnu komunikáciu v strednej a východnej Európe a umelecké poradenstvo pre operný festival v rakúskom kameňolome v St. Margarethen, ako aj pre Nadáciu Esterházy. Pôsobil v opernej produkčnej spoločnosti Arenaria ako umelecký riaditeľ spomínaného festivalu a neskôr v spoločnosti LIFE+Celebration Concert, ktorá organizuje rôzne umelecké akcie v Rakúsku vrátane viedenského Life Ballu. Sedem rokov je aj spolupracovníkom pre špeciálne umelecké projekty opernej divy Anny Netrebko.

Aké je naše publikum?

Slovensko má operné publikum, ktoré je čoraz vzdelanejšie, rozhľadenejšie a túži vidieť zaujímavé operné tituly, dobrých spevákov a kvalitné inscenácie. Neuspokojí sa s priemerom. Dôkazom toho je slovenčina, ktorú počuť čoraz častejšie vo Viedni, v Prahe a v Budapešti. Naši diváci sú citliví, emotívni. Vyhľadávajú, majú otvorené oči, vedia sa učiť, absorbovať nové a nepoznané. 

Operu môže niekto vnímať ako žáner pre horných desaťtisíc.

To je 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Enjoy