Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Príbeh o bezbrehej komercii alebo ako Čičmanci o ornamenty prišli

Dvaja českí filmári nachádzajú pri nakrúcaní dokumentu v lese pri Čičmanoch zbojnícky poklad. Na viac ako tisícke mincí sú zobrazené ornamenty typické pre rázovitú obec v kotline Strážovských vrchov. Je z toho frmol. Nálezcovia nahlasujú objav na obecnom úrade a víria atmosféru v miestnej krčme. Správy o čičmianskom poklade sa šíria slovenskými médiami a odborníci sa opatrne vyjadrujú k jeho autentickosti a hodnote.

05.08.2018, 05:01 | Marek Legéň | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

O niekoľko dní vychádza najavo, že mince sú účelový podvrh a súčasť marketingovej kampane. Jej cieľom bolo upriamiť pozornosť na Čičmany a ich ornamenty, ktorými sa rozhodol Slovenský olympijský výbor (SOV) vyzdobiť oblečenie športovcov na letnej olympiáde v Londýne 2012. S odstupom času sa ukazuje, že olympionici spustili boom čičmianskych vzorov.

Záplava ornamentov nie je každému po chuti. Starostka Čičmian Natália Dubnicayová sa nestotožňuje s ich bezbrehým komerčným využitím a už niekoľko rokov sa pokúša dosiahnuť, aby sa z používania vzorov nerobil holubník. Ideálne by podľa nej bolo zabezpečiť im istý druh patentovej ochrany alebo obmedziť účely použitia tak, aby nedochádzalo k ich znehodnocovaniu. Je vôbec niečo také pri prvkoch tradičnej ľudovej kultúry možné?

Neprehliadnite

Na začiatku boli (aj) Česi

Čičmany sú dedina s maľovanými drevenicami obklopená lúkami a horami. Trvale v nej žije vyše stovka najmä starších obyvateľov, o ruch sa starajú hlavne turisti. Aj to predovšetkým počas víkendov či iných voľných dní, keď sa počet ľudí v zákutiach obce znásobuje.

N. Dubnicayová vníma použitie čičmianskych ornamentov na oblečení slovenských olympionikov ako symbol Slovenska, čo v nemalej miere prispelo k veľkej propagácii obce. Návštevnosť dediny sa prudko zvýšila práve po tom, ako si vzory „osvojili“ olympionici. Podľa starostky medzi turistami pribudli hlavne mladé rodiny. „Záleží nám na rozvoji cestovného ruchu, pretože chceme uchovať život v našej obci,“ hovorí N. Dubnicayová.

Dedina pod Strážovom bola vždy magnetom pre turistov. Jej hviezda však začala prudšie stúpať až vďaka športovcom. Pred londýnskou olympiádou SOV hútal, ako by sa slovenská výprava na prvý pohľad odlíšila od iných krajín jasnými vizuálnymi prvkami. V tom čase spolupracoval s českým dodávateľom oblečenia Alpine Pro. Padol návrh, podľa ktorého by bolo ideálne využiť folklórny motív.

Olympionici pomohli

Vtedajší prezident

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Ekonomika