Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dopravcovia na križovatke, diaľnice v nedohľadne

Výstavba dopravnej infraštruktúry je ako rodina, ktorá chce dom, no spolieha sa len na výplatu a dary a takmer úplne sa vzdáva hypotéky a iných moderných zdrojov financovania. Takto opísal prístup Slovenska, ktoré sa pri výstavbe ciest a železníc spolieha najmä na eurofondy, riadiaci partner právnickej kancelárie Lansky, Ganzger & Partner Štefan Holý na TREND konferencii Logistika a doprava 2018.

09.08.2018, 18:58 | Lukáš Kvašňák | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Výstavba je navyše silne politicky motivovaná. „Stavia sa tam, kde sú voliči,“ myslí si analytik INESS Martin Vlachynský. Podľa neho je ťažké robiť racionálne rozhodnutia pri dlhodobých projektoch, ak sa každé dva roky menia priority. Eurofondy navyše odnaučili vlády robiť kapitálové investície a záväzné dlhodobé rozpočtovanie. „Ak by sme v roku 2012 nadviazali rast výdavkov verejnej správy na infláciu, dnes by sme mali navyše osem miliárd eur, pričom celý plán výstavby diaľnic ráta s dvadsiatimi miliardami,“ hovorí analytik. Naše verejné financie zažívajú dobré roky, štát by mal preto jasne určiť priority.

Rakúsko ako vzor

Ako príklad racionálneho prístupu k riadeniu a výstavbe ciest na akcii často zaznievalo Rakúsko. Asfinag, tamojšia obdoba Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), funguje ako akciovka z veľkej časti nezávislá od rakúskej vlády. Na jej čele stojí dvojica riaditeľov.

Jeden z nich, Klaus Schierhackl, je vo svojej pozícii už viac ako desať rokov. Druhého vlani po viac ako dekáde vystriedala Karin Zipperová. V rovnakom období sa na čele NDS vystriedalo sedem generálnych riaditeľov.

„Daň z motorových vozidiel je na Slovensku po Írsku a Fínsku tretia najvyššia. Chceme, aby išla na cesty.“ Prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol JančovičZdroj: Milan David

Príjmy Asfinagu plynú z mýta, predaja diaľničných známok, z obchodu na odpočívadlách, ale aj z kapitálových trhov. Firma predáva dlhopisy, ktoré majú vďaka jej dobrému menu nízke úroky. Účtovnou operáciou pri založení navyše získala úverovú kapacitu asi dvanásť miliárd eur.

Neprehliadnite

„Rakúšania majú ľudí, ktorým finančné trhy dôverujú, že dokážu projekty zvládnuť. To u nás nefunguje a aj preto zaostávame,“ uviedol Š. Holý. Príprava diaľničného projektu podľa neho trvá na Slovensku aspoň šesť rokov, následne sa dva roky tendruje a potom prichádza problém v podobe zmenových konaní.

Politický tlak

Slovensko podľa štátnej tajomníčky ministerstva dopravy a výstavby Ladislavy Cengelovej plánuje tento rok vynaložiť na výstavbu cestnej a železničnej infraštruktúry viac ako miliardu eur a vypísať tendre na 67 kilometrov diaľnic. „V porovnaní s Rakúskom

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie