Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako zachrániť rodinné firmy

Podľa dostupných štatistík tvoria rodinné podniky viac ako polovicu všetkých malých a stredných podnikov na Slovensku. Dôvodom, prečo sa nimi štát rozhodol špeciálne zaoberať, je skutočnosť, že ide o dlhodobo etablované firmy, ktoré vytvárajú pracovné miesta aj v menej rozvinutých regiónoch, do ktorých je problém pritiahnuť zahraničných investorov. „Rodinné podniky sú spravidla menej rizikové a stabilnejšie vzhľadom na konzervatívny spôsob riadenia a snahu o dlhodobú udržateľnosť,“ uvádza v analýze ministerstvo hospodárstva.

05.09.2018, 19:29 | Lukáš Kvašňák | Xénia Makarová | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Podľa prieskumu, ktorý na prelome rokov uskutočnila Slovak Business Agency (SBA) na vzorke viac ako 360 rodinných firiem, dve tretiny podnikov pôsobia na trhu dlhšie ako desať rokov, z toho až tretina presahuje históriou dve dekády. Od pádu socializmu prešlo alebo prechádza generačnou výmenou viac ako štvrtina rodinných podnikov, no len veľmi málo z nich si uvedomuje potrebu dlhodobej prípravy na nástupníctvo alebo transfer, hovorí prieskum.

Chýbajú systémové opatrenia

Nezvládnutie procesu odovzdania manažmentu firmy novej generácii alebo jej neúspešný predaj môže predstavovať problémy pre rozvoj a zamestnanosť v regiónoch a následne aj pre ekonomiku ako celok.

„Z pohľadu regiónov ide o stabilnejšieho zamestnávateľa a zodpovednejšieho podnikateľa, než ako je povedzme nadnárodná spoločnosť, ktorá po skončení daňovej úľavy nemá problém presťahovať sa do iného štátu za výhodnejšími podmienkami,“ hovorí Michal Šubín z konzultačnej firmy RSM CZ.

Neprehliadnite

Veľký dôraz sa podľa neho doteraz v ekonomike kládol na veľkých zamestnávateľov. Menšej pozornosti sa tešili rodinné firmy, čo hralo svoju úlohu aj v počte predajov menších spoločností. Veľa zakladateľov nevidelo perspektívu rodinného podnikania, a preto predalo svoje firmy zahraničným investorom. Tým sa ich tradícia ani len nezačala, pretože skončila už na úrovni zakladateľa.

V súčasnej situácii, keď je nezamestnanosť na Slovensku rekordne nízka a každý ďalší veľký investor bude čeliť nedostatku pracovnej sily, je otázne, či by 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma

Tagy Rodinné firmy

Diskusia (0 reakcií)