Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Propaganda 2018: voľby vyhrávajú internetové boty. Kedy zmanipulujú aj naše?

Kúpiť si armádu fiktívnych priaznivcov na internete, ktorí budú 24 hodín denne chrliť príspevky očierňujúce politického protivníka, je jednoduché a veľmi lacné. Volebný tím súčasného poľského prezidenta Andrzeja Dudu si v roku 2015 objednal tisíc tematických príspevkov mesačne a v každom z nich päťtisíc automatických reakcií.

24.09.2018, 18:00 | Eva Mihočková | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 5

Cena za jeden status bola 20 zlotých (4,65 eura) a za jeden komentár dva zloté (50 centov). Dokazuje to zmluva s poľskou spoločnosťou Elchupacabra, ktorú zverejnil poľský denník Gazeta Wyborcza a poľské Rádio Zet.

Nezvyčajná klauzula

Hlava poľského štátu označila celú záležitosť za nezmysel a fake news. Zmluva so spoločnosťou Elchupacabra sa vraj týkala odstraňovania vulgárnych komentárov na webe a volebný tím A. Dudu sa neuchýlil k žiadnym neetickým postupom. Poľský prezident sa snaží obrátiť škandál na žart. Na svojom účte na Twitteri napísal, že skutočne mal tajnú kampaň a pomohli mu v nej autoboty, teda transformery. K textu pripojil aj filmovú ukážku z amerického sci-fi akčného trháka Transformers.

Riaditeľ Elchupacabry pôvodne pre poľské médiá vysvetľoval, že išlo o zmluvu na vytváranie pozitívneho imidžu prezidentského kandidáta A. Dudu, keďže na začiatku roka 2015 bola verejná znalosť jeho mena pomerne nízka. Novinári Gazety Wyborcze a Rádia Zet však upozorňujú na nezvyčajnú klauzulu v zmluve, ktorá sa podľa sociologičky Anny Mierzynskej nedá interpretovať inak ako objednávka internetových botov. Hovorí totiž o vytváraní „tematických príspevkov s automatickými reakciami“ na internete aj s priloženým cenníkom.

Poľská spoločnosť Elchupacabra sa na internete predstavuje ako špecialista na softvérové riešenia, ktoré sa vďaka analytickým nástrojom postarajú o „delikátny proces zmeny pozície značky na rýchlo sa meniacom trhu“ a „okamžite nastolia pozitívny dialóg medzi klientom a okolitým biznisovým prostredím“. Firma ponúka napríklad aj efektívne vybudovanie dlhodobého vzťahu so širokými vrstvami verejnosti.

Na Slovensku ešte nie

Bot je softvér, ktorý sa v internetovej komunikácii tvári ako reálny človek. Dá sa naprogramovať tak, aby sa zapájal do diskusií alebo šírenia nenávistných postov a komentárov.

Podľa A. Mierzynskej pre Gazetu Wyborczu je poľská politická debata na internete doslova ovládaná botmi: „Každá tretia

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Svet

Tagy internet, politika, voľby