Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Developer Slnečníc: Ďalšie etapy prinesú 4 600 nových bytov

Z pohľadu predaja bytov patria medzi najväčších developerov na trhu. Za tento fakt vďačia hlavne petržalskému projektu Slnečnice, ktorý je najpredávanejším realitným projektom na Slovensku. Nielen o ďalších plánoch skupiny Cresco Group hovorí jej výkonný riaditeľ Ján Krnáč.

28.09.2018, 05:02 | Tomáš Vašuta | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 15

V poslednom období došlo k sprísneniu podmienok na hypotekárnom trhu. Pocítili ste už dosah týchto opatrení?

Za august sme predali 41 bytov, za júl 48 a za jún 71. Vo všetkých prípadoch išlo o nadplán. Ak by sme mali hovoriť o vplyve, tak jednoznačne o pozitívnom. Ľudia sa poponáhľali s nákupom bytov a odzrkadlilo sa to aj v predaji. Ak sme správne pochopili cieľ opatrení, jedným z nich bol aj tlak na zníženie ceny nehnuteľností. To sa zatiaľ veľmi neprejavuje a nemyslím si, že ku korekcii cien nakoniec aj dôjde. Čo sa týka zadlžovania obyvateľstva, tomu rozumiem. Je potrebné, aby si ľudia požičiavali na to, na čo majú. Zmenu tak nevnímame extrémne negatívne. Zároveň si však myslím, že sa to dotkne skupiny ľudí, ktorí si na hypotéku kupujú druhý alebo tretí byt, a menej tých, ktorí uspokojujú svoje potreby bývania.

Viete odhadnúť, aké percento ľudí kupuje byty vo vašich projektoch ako investičnú príležitosť?

V našom prípadne je dobrých 90 percent bytov kupovaných na bývanie. Je to dané aj nastavením produktu. Samozrejme, nájdu sa aj ľudia, ktorí kupujú byty špekulatívne. Či už s cieľom získať ho pri štarte projektu a následne ho drahšie predať alebo ho kupujú ako dlhodobejšiu investíciu s cieľom prenajímať ho. Pri tom množstve predaných bytov sa však drvivá väčšina predáva na hypotéku a na bývanie.

Neprehliadnite

Čoraz častejšie vyznievajú upozornenia o príchode novej krízy. Je dnes realitný trh zdravý, resp. do akej miery je zdravý?

Myslím si, že trh s bytmi je z pohľadu čísel i porovnania so situáciou v ostatných krajinách Európskej únie zdravý. Napríklad máme druhý najnižší počet bytov na obyvateľa a zhruba 74 percent mladých ľudí vo veku do 34 rokov býva stále s rodičmi, čo je 1,5-krát viac ako priemer v EÚ. Aj z toho pohľadu je vysoký dopyt po bývaní prirodzený a logický. Formy sú dnes navyše obmedzené, prenájmov a družstevných bytov je málo a zvyčajnou voľbou je nákup vlastnej nehnuteľnosti. Čo sa cien týka, tie prirodzene kopírujú situáciu na trhu, kde sa veľa stavia. To automaticky znamená rast vstupných nákladov. Zvyšujú sa ceny stavebných materiálov, ale aj všetky ostatné vstupy.

Hypoteticky. Ste na krízu pripravení?

Neviem, či sa úplne dá pripraviť na krízu špeciálne v odvetví, kde cyklus jedného projektu je niekoľko rokov, ale po roku 2008 sme určite opatrnejší a snažíme sa portfólio trochu diverzifikovať. 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 15

Rubrika Extra reality

Tagy Cresco Group, Slnečnice