Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Agresívni kazašskí dravci idú po zákazkách. Nikto ich nechce, no vyhodiť sa nedajú

Stretne sa Kazach, Talian a Slovák a povedia si, že vyhrajú všetky veľké štátne stavebné zákazky na Slovensku – na cestách, železniciach aj v riekach. Nikto s nimi nechce spolupracovať. Lenže nikto ich ani nevie vyhodiť z verejných súťaží, lebo plnia podmienky účasti. Nie je to začiatok vtipu, je to zjednodušený opis fenoménu, ktorý momentálne určuje dianie v celom stavebnom sektore.

07.10.2018, 17:00 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Neúspech či úspech tohto neštandardného zoskupenia vo verejných súťažiach ovplyvní napríklad aj to, či sa v Bratislave vynoví a zrýchli električková trať do západných štvrtí Dúbravka a Karlova Ves, či sa ŽSR posunú v modernizácii svojich zastaraných tratí, či sa uskutoční generálna oprava vodného diela a elektrárne Gabčíkovo, ako aj mnohé iné.

Do súťaží o štátne zákazky agresívne vstúpila nová partia v zložení talianskej firmy Todini, jej materskej spoločnosti Integra z Kazach- stanu a slovenskej eseročky Cedis, ktorú vedie bývalý topmanažér Strabagu Jozef Miček. Najčastejšie súťažia v spoločnom konzorciu. Niekde je Todini s Integrou bez Cedisu alebo Cedis bez nich. Aj tam si však môžu pomáhať referenciami či kapacitami.

Štátne firmy sa ich snažia zo súťaží vyhodiť – buď im nedôverujú, alebo sa už vopred dohodli s niekým iným, s kým majú dobré vzťahy. Prípadne sú za tým oba dôvody. Skepsa štátnych investorov je legitímna, lebo stavebná firma bez väčších lokálnych personálnych a technických kapacít prináša väčšie riziko, že dielo nebude hotové načas a v dohodnutej cene.

Na druhej strane však môže vyšší počet uchádzačov priniesť lepšie ceny. Túto dilemu teraz riešia viacerí obstarávatelia. S konzorciom zatiaľ žiadny z nich nepodpísal zmluvu. Ale nevedia sa ho ani zbaviť a podpísať zmluvu s niekým iným. Obstarávatelia, ako napríklad mesto Bratislava alebo ŽSR, ho zo súťaže vylúčili za neplnenie podmienok, lenže Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) im nariadil, aby združenie Integry vrátili späť.

Doplnené 19. 10. 2018: Preškrtnutá veta vyššie sa týkala zoskupenia firiem, ktoré zvyknú spolupracovať vo verejných zákazkách. Najčastejšie ide o konzorcium firiem CEDIS a Todini, ktorá patrí do skupiny Integra. Zloženie konzorcií je však rôzne. Veta o vrátení Integry do súťaže bola chybná. ÚVO nariadil vrátenie tejto firmy do súťaže len v jednom prípade. Druhý prípad vrátenia do súťaže sa týkal zákazky mesta Bratislava, o ktorú sa uchádzalo združenie spoločnosti CEDIS. V tomto prípade Integra ani Todini neboli členmi konzorcia.

Neprehliadnite

Vlajkové zákazky ŽSR

O tom, že príchod Integry pripomína kobercový nálet, svedčí už len zbežný pohľad na najväčšie štátne zákazky, ktoré sa dnes vyhodnocujú. Integra predložila najnižšie ceny

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Téma

Tagy stavebníctvo