Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Horiaci rušeň a peniaze spálené vo vlakoch: ZSSK výrazne zanedbáva opravy

Každý týždeň nová porucha. Jednému vlaku horí rušeň, iný sa vykoľají. Opozičná strana OĽaNO za tým vidí populistické zavedenie vlakov zadarmo pre dôchodcov a študentov. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa snaží problém zľahčovať. Člen jej predstavenstva Patrik Horný hovorí, že porúch podľa štatistík nepribudlo. Rozdiel je podľa neho v tom, že firma je viac na očiach – lebo investuje do marketingu a vlakmi cestuje viac ľudí.

09.10.2018, 20:29 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Je pravda, že tento mediálny požiar prichádza paradoxne v čase, keď dochádza k určitej renesancii vlakovej dopravy. ZSSK v poslednom desaťročí investovala stovky miliónov eur do nových súprav a do modernizácie vozňov. Od štátu dostáva čoraz vyššiu prevádzkovú dotáciu. P. Horný však zároveň priznáva aj nepríjemný fakt, ktorý je koreňom problému. ZSSK dlhodobo výrazne zanedbáva opravy. Preto vo firme rastie investičný dlh, ktorý sa prejavuje tak, že z času na čas niečo zhorí.

Neopravujú, čo majú

Priemerný vek vozidiel spoločnosti 20 rokov by nemusel byť problém, keby sa železničiari o ne poriadne starali, myslí si Jiří Kubáček – bývalý riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy, dnes poradca OĽaNO. Podľa neho sa to však nedeje. Ako príklad si zobral horiaci rušeň. Lokomotívy radu 240 – takzvané laminátky – plánuje ZSSK postupne do roku 2020 stiahnuť z obehu.

Neprehliadnite

Podľa J. Kubáčka sú laminátky dobré stroje, ale na Slovensku sa poriadne neopravujú. V generálnych opravách podľa neho neboli vyše desať rokov. „Veľmi zjednodušene možno povedať, že rušne neboli prekáblované, predovšetkým palubná sieť, preto horia,“ uvádza.

Hovorca ZSSK Tomáš Kováč už predtým potvrdil, že príčinou je stará elektroinštalácia. Zanedbávanie opráv a údržby je systémový problém a netýka sa len laminátok. P. Horný v rozhovore pre TREND povedal, že na opravy vynakladajú 40 percent toho, čo by mali. „Dokonca v roku 2012 boli niektoré opravy zastavené kompletne z finančných dôvodov. Všetko sa to, samozrejme, vracia,“ vysvetľuje P. Horný.

V novembri 2016 sa na stanici v Žiline vykoľajil osobný vlak.Zdroj: TASR

Keď dávali vozne opravovať, robili to povrchne. Tak sa následne príliš skoro pokazili. „To máte, ako keď 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Téma

Tagy železnice, ZSSK