Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Firmy sa takmer vzdali, dcéra do nej vstúpila päť minút pred dvanástou

Nechýbalo veľa a zakladateľ prešovskej spoločnosti Regada Peter Šiovič svoju firmu pred troma rokmi takmer predal. Zdalo sa mu, že nemá na výber. Za sebou mal negatívnu skúsenosť s externým manažérom a ani jedno z jeho štyroch detí dovtedy neprejavilo záujem pokračovať v podnikaní tejto strojárskej spoločnosti.

18.10.2018, 17:57 | Lukáš Kvašňák | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Šéf firmy vyrábajúcej elektrické servopohony, elektromagnetické ventily či regulátory tlaku plynu si preto najal poradenskú firmu, ktorá mu našla niekoľko potenciálnych investorov.

„S deťmi sme sa bavili o možnosti prebrať podnik, ale žiadne z nich nechcelo. Nemal som inú možnosť. Mali sme rozbehnutého jedného investora, s ktorým sme boli tesne pred podpisom zmluvy,“ spomína P. Šiovič.

S manželkou Dagmar Voňkovou, ktorá v spoločnosti pôsobí ako prokuristka, sa rozhodli ešte poslednýkrát ponúknuť možnosť prevziať vedenie firmy deťom. Tentoraz už boli všetky po škole, mali vlastné kariéry, a tak dúfali, že niektoré z nich predsa len zmení názor.

RegadaZdroj: Iveta Vaculová

  • Viac fotografií

Reálna šanca meniť veci

Dcéra Barbora Voňková v tom čase pracovala vo viedenskej centrále stredoeurópskej bankovej skupiny. Keď sa s ňou rodičia prvýkrát rozprávali o možnosti nastúpiť do Regady, mala osemnásť rokov a akurát sa chystala na štúdium v zahraničí. Predstava, že bude robiť v rodinnej firme v Prešove, ju vtedy nelákala. No s odstupom niekoľkých rokov sa na túto možnosť začala pozerať inak.

„Rodičia mi povedali, že o predaji rokujú, no radšej by firmu prenechali niektorému z detí. Navrhli mi, nech si to idem vyskúšať. Nevedela som, či na to mám. Mala som pocit, že ak by som túto šancu nevyužila, neskôr by som to ľutovala,“ hovorí dnes B. Voňková. Lákalo ju hlavne to, že v rodinnej firme má človek reálne šancu niečo zmeniť. Nebola by len jeden z mnohých zamestnancov, ako je to vo veľkej korporácii.

Barbora Voňková, RegadaZdroj: Iveta Vaculová

Hovorí, že rodičia na ňu nechceli tlačiť, no aj oni boli pod tlakom, keďže investori čakali na finálne rozhodnutie. Nakoniec súhlasila, no nemienila nastúpiť hneď. Ešte pol druha roka pôsobila v banke, kde chcela dokončiť projekty. Rokovania o predaji Regady sa však v tom období zastavili.

Dnes je to už takmer rok, čo B. Voňková pôsobí v rodinnom podniku. Samotný proces nástupu však spolu s otcom plánovali už pred jej príchodom, keď študovali finančné výkazy firmy, hľadali jej silné a slabé stránky, ako aj možnosti ďalšieho rozvoja podniku. Pozitívnou stránkou je, že Regada je certifikovaná a má zabehnuté procesy. Nevýhodou je zasa fakt, že niekedy jej tieto procesy, pokiaľ sa neaktualizujú, zväzujú ruky.

Rotácia po firme

„Na začiatku sedela so mnou v kancelárii a postupne som ju zapájal do fungovania firmy, zúčastňovala sa na poradách a chodila na rokovania. Postupne zisťovala, ako sú nastavené procesy,“ vraví P. Šiovič.

Následne absolvovala polročnú rotáciu po jednotlivých oddeleniach od obchodného cez technické až po nákupné. Aktuálne už šéfuje obchodu, ktorý je pre podnik kľúčový. Pozícia riaditeľa firmy bola v Regade vždy spojená aj s riadením celého obchodu. „Mojím dlhodobým cieľom je, aby Barbora prevzala kompletné vedenie firmy. Prvým krokom k tomu je to, aby zvládla pozíciu obchodnej riaditeľky,“ prízvukuje P. Šiovič.

Zdroj: TREND.sk

Regada sa historicky zameriava na štáty bývalého východného bloku, najmä na Rusko, Bielorusko a Ukrajinu. Nasledujú krajiny strednej Európy, kde dominuje Česko. Dôležitým trhom sú aj štáty EÚ. Špecifikom Regady je, že servopohony vyrába podľa požiadaviek zákazníka. Nejde o žiadnu veľkosériovú produkciu. Firma má preto aj vlastné vývojové oddelenie.

„Musím preto vedieť, ako fungujú jednotliví zákazníci, aké sú ich cykly. Pri väčších zákazkách sú to aj mesiace práce na vývoji a výrobe konkrétneho produktu. Naše súčasné nastavenie v obchode je správne, stále to však nie je prechádzka ružovou záhradou,“ vysvetľuje B. Voňková. Potvrdzuje to aj aktuálny vývoj, keďže výsledky firmy v tomto roku zaostávajú za plánom a vo vedení preto hľadajú možné príčiny poklesu na konkrétnych trhoch spolu so spôsobom ich riešenia.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 2
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy

Diskusia (0 reakcií)