Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Firmy sa takmer vzdali, dcéra do nej vstúpila päť minút pred dvanástou

Nechýbalo veľa a zakladateľ prešovskej spoločnosti Regada Peter Šiovič svoju firmu pred troma rokmi takmer predal. Zdalo sa mu, že nemá na výber. Za sebou mal negatívnu skúsenosť s externým manažérom a ani jedno z jeho štyroch detí dovtedy neprejavilo záujem pokračovať v podnikaní tejto strojárskej spoločnosti.

18.10.2018, 17:57 | Lukáš Kvašňák | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Šéf firmy vyrábajúcej elektrické servopohony, elektromagnetické ventily či regulátory tlaku plynu si preto najal poradenskú firmu, ktorá mu našla niekoľko potenciálnych investorov.

„S deťmi sme sa bavili o možnosti prebrať podnik, ale žiadne z nich nechcelo. Nemal som inú možnosť. Mali sme rozbehnutého jedného investora, s ktorým sme boli tesne pred podpisom zmluvy,“ spomína P. Šiovič.

S manželkou Dagmar Voňkovou, ktorá v spoločnosti pôsobí ako prokuristka, sa rozhodli ešte poslednýkrát ponúknuť možnosť prevziať vedenie firmy deťom. Tentoraz už boli všetky po škole, mali vlastné kariéry, a tak dúfali, že niektoré z nich predsa len zmení názor.

RegadaZdroj: Iveta Vaculová

  • Viac fotografií

Reálna šanca meniť veci

Dcéra Barbora Voňková v tom čase pracovala vo viedenskej centrále stredoeurópskej bankovej skupiny. Keď sa s ňou rodičia prvýkrát rozprávali o možnosti nastúpiť do Regady, mala osemnásť rokov a akurát sa chystala na štúdium v zahraničí. Predstava, že bude robiť v rodinnej firme v Prešove, ju vtedy nelákala. No s odstupom niekoľkých rokov sa na túto možnosť začala pozerať inak.

„Rodičia mi povedali, že o predaji rokujú, no radšej by firmu prenechali niektorému z detí. Navrhli mi, nech si to idem vyskúšať. Nevedela som, či na to mám. Mala som pocit, že ak by som túto šancu nevyužila, neskôr by som to ľutovala,“ hovorí dnes B. Voňková. Lákalo ju hlavne to, že v rodinnej firme má človek reálne šancu niečo zmeniť. Nebola by len jeden z mnohých zamestnancov, ako je to vo veľkej korporácii.

Barbora Voňková, RegadaZdroj: Iveta Vaculová

Hovorí, že rodičia na ňu nechceli tlačiť, no aj oni boli pod tlakom, keďže investori čakali na finálne rozhodnutie. Nakoniec súhlasila, no nemienila nastúpiť hneď. Ešte pol druha roka pôsobila v banke, kde chcela dokončiť projekty. Rokovania o predaji Regady sa však v tom období zastavili.

Dnes je to už takmer rok, čo B. Voňková pôsobí v rodinnom podniku. Samotný proces nástupu však spolu s otcom plánovali už pred jej príchodom, keď študovali finančné výkazy firmy, hľadali jej silné a slabé stránky, ako aj možnosti ďalšieho rozvoja podniku. Pozitívnou stránkou je, že Regada je certifikovaná a má zabehnuté procesy. Nevýhodou je zasa fakt, že niekedy jej tieto procesy, pokiaľ sa neaktualizujú, zväzujú ruky.

Rotácia po firme

„Na začiatku sedela so mnou v kancelárii a postupne som ju zapájal do fungovania firmy, zúčastňovala sa na poradách a chodila na rokovania. Postupne zisťovala, ako sú nastavené procesy,“ vraví P. Šiovič.

Následne absolvovala polročnú rotáciu po jednotlivých oddeleniach od obchodného cez technické až po nákupné. Aktuálne už šéfuje obchodu, ktorý je pre podnik kľúčový. Pozícia riaditeľa firmy bola v Regade vždy spojená aj s riadením celého obchodu. „Mojím dlhodobým cieľom je, aby Barbora prevzala kompletné vedenie firmy. Prvým krokom k tomu je to, aby zvládla pozíciu obchodnej riaditeľky,“ prízvukuje P. Šiovič.

Zdroj: TREND.sk

Regada sa historicky zameriava na štáty bývalého východného bloku, najmä na Rusko, Bielorusko a Ukrajinu. Nasledujú krajiny strednej Európy, kde dominuje Česko. Dôležitým trhom sú aj štáty EÚ. Špecifikom Regady je, že servopohony vyrába podľa požiadaviek zákazníka. Nejde o žiadnu veľkosériovú produkciu. Firma má preto aj vlastné vývojové oddelenie.

„Musím preto vedieť, ako fungujú jednotliví zákazníci, aké sú ich cykly. Pri väčších zákazkách sú to aj mesiace práce na vývoji a výrobe konkrétneho produktu. Naše súčasné nastavenie v obchode je správne, stále to však nie je prechádzka ružovou záhradou,“ vysvetľuje B. Voňková. Potvrdzuje to aj aktuálny vývoj, keďže výsledky firmy v tomto roku zaostávajú za plánom a vo vedení preto hľadajú možné príčiny poklesu na konkrétnych trhoch spolu so spôsobom ich riešenia.

Dlhodobé výzvy

Pred B. Voňkovou stoja aj dlhodobejšie výzvy. Jednou je zvládnutie generačnej výmeny zamestnancov. Podobne ako množstvo iných slovenských strojárskych firiem má Regada pomerne vysoký vekový priemer zamestnancov nielen vo výrobe, ale aj v strednom manažmente. Viacerí sú v preddôchodkovom veku.

„Barbora si bude musieť vybrať a vychovať nových kolegov. Snažíme sa jej s tým pomôcť. Určite by nebolo dobré, ak by hneď po svojom príchode začala robiť generačnú výmenu,“ vysvetľuje D. Voňková.

RegadaZdroj: Iveta Vaculová

Regada má vlastný rozvojový program pre ľudí vo firme. Výrobnej spoločnosti sa osvedčilo, ak sa jej na riadiace posty dostávajú ľudia, ktorí už vo firme sú. Strojári sú podľa nej konzervatívni a musia si na nového človeka zvyknúť. Preto je ťažké priniesť do firmy niekoho zvonku.

Druhou výzvou je načasovanie prevzatia vedenia firmy po otcovi. Kým P. Šiovič by sa najradšej z podniku stiahol čím skôr a nechal si len poradnú funkciu s dosahom na strategické rozhodnutia, B. Voňková by bola rada, ak by s otcom aktívne spolupracovali čo najdlhšie. Pretože sa má od neho stále čo naučiť. „Zatiaľ na to nemáme časový rámec. Budem robiť všetko pre to, aby to bolo čím skôr. Rozhodne nepatrím medzi tých, ktorí majú problém vzdať sa vedenia vo svojej firme. Stále môžem poskytovať rady. Ale len ak o ne bude záujem,“ ozrejmuje P. Šiovič.

Dagmar Voňková, RegadaZdroj: Iveta Vaculová

Ťažké začiatky

Regadu pritom pred dvoma desaťročiami nezakladal ako rodinnú firmu. Pôsobil ako vrcholový manažér v prešovskom podniku ZPA Křižík, kde sa venoval servopohonom a elektromagnetickým ventilom. V tomto segmente videl väčší potenciál ako vo výrobe elektromerov, ktorému sa primárne venovala tradičná prešovská firma.

Spolu s dvoma kolegami preto založil Regadu, ktorá spočiatku fungovala len ako obchodná spoločnosť. Firma kupovala pohony od výrobcu a následne ich prerobila podľa špecifikácie zákazníkov a predávala. Regada neskôr získala od ZPA celý výrobný program servopohonov vrátane 120 ľudí a začala rásť. „Kým prvé dva roky sme museli zákazníkov presviedčať, aby si od nás niečo objednali, postupne nám začali veriť. Potenciál som videl najmä na ruskom trhu, ktorý som dobre poznal a mal som tam kontakty. Našimi zákazníkmi boli predovšetkým výrobcovia armatúr,“ spomína P. Siovič.

Ako hospodári Regada
Ako hospodári Regada
PRAMEŇ: TREND Analyses

Regada rástla a na prelome milénia sa preto P. Šiovič rozhodol kúpiť vlastné firemné priestory. V roku 2006 pridala Regada do portfólia aj výrobu regulátorov tlaku plynu. O rok neskôr začala s produkciou tlakových odliatkov z hliníka, ktoré využívala pre vlastnú potrebu. V roku 2008 už firma zamestnávala rekordných 230 pracovníkov.

Krízové roky

Kríza však na firmu dopadla tvrdo. Objednávky jej padli na polovicu a musela prepustiť približne sto pracovníkov. „Ľudia odchádzali s vedomím, že to robia preto, aby mohla firma pokračovať ďalej. Pár z nich sa neskôr vrátilo, ale na predkrízové čísla sme sa nedostali. Boli sme už opatrnejší, no zároveň sme investovali do nových technológií a už sme nepotrebovali tak veľa ľudí,“ zdôrazňuje P. Šiovič. V posledných rokoch osciluje počet zamestnancov firmy okolo čísla sto päťdesiat.

Tesne pred krízou sa P. Šiovič rozhodol stiahnuť z vedenia firmy a prenechať exekutívu externému manažérovi, ktorý pôsobil na pozícii riaditeľa. Miesto rastu však prišla kríza. Bolo potrebné začať robiť aj nepopulárne kroky. Po roku sme to vrátili späť a ja som opäť nastúpil do výkonnej funkcie,“ vysvetľuje P. Šiovič.

Peter Šiovič, RegadaZdroj: Iveta Vaculová

Vtedy si zároveň uvedomil, že pre Regadu sú len dve cesty do budúcnosti. Buď ju bude riadiť niektoré z jeho detí, alebo ju predá.

Firmu sa podarilo po kríze stabilizovať a pred troma rokmi významne investovala do novej zlievarne na tlakové liatie hliníka. Za viac ako 400-tisíc eur postavila novú halu a ďalších 330-tisíc investovala do technológií. Okrem výroby pre vlastnú potrebu využíva Regada kapacity novej zlievarne aj na kooperácie. Na rozdiel od konkurenčných prevádzok sa totiž Regada neorientuje na veľké série.

Odborná spolupráca na seriáli Rodinné firmy:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 41/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy

Diskusia (0 reakcií)