Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako chce SNS zdražiť potraviny a extra daň skasírovať pre seba

Keby niektorá z koaličných strán navrhla zvýšenie DPH na potraviny o 2,5 percenta, zrejme by si koledovala o vlnu nevôle obyvateľstva. Nápad šiestich poslancov SNS na zavedenie osobitného odvodu pre obchodné reťazce, ktorý by museli platiť k dani zo zisku, sa navonok tvári ako špeciálna daň pre veľké obchody. V skutočnosti však nejde o nič iné ako o formu DPH, ktorú primárne zaplatia ich zákazníci.

19.10.2018, 07:45 | Ján Záborský | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Poslanci chcú vybrané peniaze, asi 150 miliónov eur ročne, smerovať na osobitný účet pod ministerstvom pôdohospodárstva (pod priamou kontrolou SNS). Účelom fondu má byť podpora domáceho potravinárstva. Pritom práve obchodným reťazcom nedávno ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná ďakovala za to, že priamo podporujú domácu produkciu.

Podľa návrhu zákona však práve ony majú financovať pomoc slovenským poľnohospodárom. Na ich podporu pritom idú miliardy z rozpočtu EÚ. Ak by reťazce preniesli nový odvod plne na zákazníka, pre každú domácnosť by to znamenalo predraženie nákupov o 80 eur ročne. Na porovnanie, pre priemernú bezdetnú domácnosť je to podľa Štatistického úradu SR dvojtýždňový nákup, pre domácnosť s dvomi deťmi nákup na týždeň.

Oficiálne však nemá mať zákon žiadne sociálne vplyvy, tak to v dôvodovej správe tvrdia poslanci Anton Hrnko, Dušan Tittel a ich štyria kolegovia zo SNS. Aj preto oslovení odborníci mimo záznamu hovoria o „ekonomickom analfabetizme“ predkladateľov. To, že zákon nevyhnutne zvýši ceny, tvrdia prakticky všetky opozičné strany.

Neprehliadnite

Oklamaní obchodníci

Keď SNS prvýkrát verejne deklarovala zámer špeciálne zdaniť reťazce, dostalo sa im ubezpečenia, že návrh s nimi budú konzultovať. V skutočnosti sa návrh objavil v NR SR v posledný septembrový piatok bez toho, aby prešiel akýmkoľvek verejným pripomienkovaním. „Boli sme oklamaní a podvedení. Takýto postup je minimálne neštandardný,“ hovorí za Slovenskú alianciu moderného obchodu (SAMO) Lenka Puzlíková. SAMO združuje najväčšie obchodné reťazce na trhu.

Potravinári majú paradoxne vyššiu maržu ako reťazce 

Neobstoja ani argumenty národniarov o prehnaných maržiach obchodných reťazcov, ktoré vraj rastú na úkor potravinárov. Porovnanie

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Ekonomika