Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ľudí viac ako poplatky trápi, že sa nevedia dostať do ambulancií

Človek bez známostí alebo dobrého všeobecného lekára, ktorý ho nasmeruje, je v systéme stratený. O tom, prečo je to tak a akú rolu v tom zohrávajú zdravotné poisťovne a kraje, porozprávala pre TREND riaditeľka odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja Jana Ježíková.

03.11.2018, 09:58 | Mária Hunková | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Ľudia veľmi nevnímajú úlohy kraja v zdravotníctve alebo si jeho kompetencie zamieňajú s kompetenciami iných úradov. Čo je vašou prácou?

Okrem tých formálnejších záležitostí, ako je vydávanie povolení na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia, je veľkou časťou našej práce preverovanie podnetov od občanov. Dozorujeme poskytovateľov, sme tiež niečo ako pacientsky ombudsman. Pacienti sa na nás obracajú s problémami, ktorých riešenie by znamenalo, že by sme prekročili naše kompetencie. Vtedy sa musíme vedieť vynájsť.

Napríklad?

Napríklad zákon vôbec neurčuje, ako má pacient postupovať, keď si nevie nájsť lekára. V zákone je len všeobecné konštatovanie, že zdravotná poisťovňa je povinná zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť najmenej v rozsahu minimálnej siete. Poisťovňa to splní tým, že zazmluvní istý počet poskytovateľov, zverejní ich na svojom webe a tým končí. Človek, ktorý nemá známosti alebo dobrého všeobecného lekára, ktorý mu sám povie, kam má ísť, je v systéme stratený. Keď zavolá na call centrum poisťovne, tam mu povedia, že mu nemôžu určiť konkrétneho lekára, dajú mu maximálne zoznam poskytovateľov. Alebo mu povedia, aby išiel na kraj, že tam mu lekára určia. My takúto kompetenciu naozaj máme, ale platí iba v núdzových situáciách, keď pacienta predtým odmietli viacerí lekári a my sme preskúmali dôvody.

Ako teda riešite takéto prípady?

Berieme to tak, ako je to uvedené v zákone, že sme poslednou inštanciou. Skôr ako by sme vydali rozhodnutie, ktoré prikáže lekárovi prijať pacienta, snažíme sa to riešiť so zdravotnou poisťovňou. Pýtame sa, ktorý jej zmluvný lekár má kapacitu prijať nového pacienta. Všeobecná zdravotná poisťovňa je v tomto smere ústretovejšia. Zväčša nám pošlú aspoň dve konkrétne mená lekárov, na ktorých by sa mohol pacient obrátiť. Dôvera posiela zoznam zazmluvnených poskytovateľov a my v ňom potom nájdeme lekára, ktorý je najbližšie k bydlisku pacienta. Rozhodnutie, že lekár musí prijať pacienta, vydávame výnimočne. Sú kraje, ktoré dokázali mesačne vyprodukovať aj niekoľko desiatok takýchto rozhodnutí, ale nič to nerieši, keď lekár povie, že nemá kapacitu, a pacientovi dá termín o pol roka.

Neprehliadnite

Stretávate sa s tým často, že pacienti sa nevedia dostať do ambulancie?

Deje sa to veľmi často. Dokonca 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy zdravotníctvo

Diskusia (0 reakcií)