Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Investorom roka je Jaguar Land Rover

Rozhodnutie automobilky Jaguar Land Rover (JLR) postaviť nový závod na Slovensku patrí medzi najväčšie investície v automobilovom priemysle v Európe za desať rokov. Investícia za 1,4 miliardy eur je pre britského producenta luxusných áut, ktorý patrí indickému holdingu Tata Motors, kľúčová. Vďaka nej získa nové kapacity na pokrytie globálneho dopytu. Chce sa stať silnou svetovou konkurenciou zavedeným prémiovým značkám.

07.11.2018, 12:21 | Lukáš Kvašňák | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Rozhodli najmä dodávatelia

Fabrika v priemyselnom parku v Nitre má produkčnú kapacitu 150-tisíc vozidiel ročne. Celkovo plánuje na Slovensku zamestnať v prvej fáze necelých tritisíc ľudí. Fabrika zatiaľ vyrába len model Land Rover Discovery, ktorého kompletná výroba sa v najbližších mesiacoch presunie z Britských ostrovov na Slovensko. V pláne je aj druhý model, ktorým by sa mohol stať nástupca legendárneho SUV Defender.

JLR si vybral Slovensko najmä pre rozvinutú sieť dodávateľov, ako aj skúsenosť automotive sektora s výrobou pre prémiový segment. Štát podporil výstavbu fabriky v Nitre sumou 125 miliónov eur vo forme priamej investičnej pomoci. Na výstavbu priemyselného parku vláda dala ďalších asi 500 miliónov eur. Bolo to viac, ako dostali automobilky Kia v Žiline a PSA Citroën Peugeot v Trnave dokopy.

Výherca v kategórii Investor roka 2018 je Jaguar Land Rover Slovakia. Cenu prevzal šéf slovenskej automobilky Alexander WortbergZdroj: Maňo Štrauch

Ťažké časy prepadu

Otvorenie nového závodu prichádza v náročnom období. Automobilka zaznamenala v kvartáli končiacom sa v septembri až 13-percentný prepad predajov a skončila v strate. Dôvodom je najmä obchodná vojna medzi USA a Čínou. Problém je, že kým v Číne sa značke Jaguar nedarí, BMW, Audi či Mercedes tam zaznamenali rast. V Európe zase klesá záujem po autách s dieselovým motorom, ktoré dominujú v portfóliu JLR. Automobilka ohlásila elektrifikáciu portfólia až od roku 2020. Koncernu nepomáha ani neistota sprevádzajúca brexit.

Brexit ako hrozba

Rizikom je najmä variant tvrdého brexitu, keď by Londýn a Brusel nedosiahli dohodu o usporiadaní vzťahov po odchode krajiny z EÚ. V tom prípade by sa obchodné vzťahy riadili pravidlami WTO, čo by znamenalo zavedenie colných kontrol na hraniciach a dovozných taríf. Tento scenár by narušil celú výrobno-dodávateľskú sieť.

Kľúčovým problémom pre nitriansku továreň môže byť nízky podiel lokalizácie výroby, čiže koľko dielcov z celého auta sa vyrába na Slovensku či v regióne. Nitrianska fabrika zatiaľ produkuje len model Land Rover Discovery. Ten však bol vyvíjaný s tým, že sa bude produkovať v závode v Birminghame, čomu sa prispôsobil aj výber dodávateľov situovaných na ostrovoch. Zavedenie colných kontrol v prípade tvrdého brexitu by vytvorilo dlhé čakacie lehoty na hraniciach s EÚ, čo by následne mohlo ohroziť dodávky do automobilky.

Brexit ako príležitosť

Tým, že britské fabriky Jaguaru môžu stratiť svoju konkurencieschopnosť, automobilka môže byť ochotnejšia vyťažiť slovenskú fabriku v oveľa väčšej miere. Aktuálna kapacita výroby je 150-tisíc vozidiel ročne. Teraz v nej pracuje takmer 1 500 ľudí v jednej zmene. V novembri začne nábor do druhej zmeny, v rámci ktorého firma hľadá ďalších 850 zamestnancov. No nitriansky závod nedosiahne plnú kapacitu podľa plánov ani v roku 2020, keď by mal ročne vyrobiť stotisíc vozidiel.

Stále bude mať k dispozícii voľnú kapacitu pre iné možné modely. Okrem toho sa v investičnej zmluve medzi štátom a automobilkou spomína aj možnosť druhej fázy investície, ktorá by zvýšila produkciu na 300-tisíc áut, ľudí na 3 900 a investíciu o ďalších 520 miliónov eur. Do Nitry by v takom prípade mohla presunúť produkciu viacerých modelov, než pôvodne plánovala.

Ozdravný plán

Problémy Tata Motors viedli k ozdravnému plánu, ktorý je zameraný na úsporu nákladov a zisk. Automobilka chce najbližší rok a pol ušetriť 2,5 miliardy libier. I preto okresala i svoje investičné plány. JLR už skôr zareagoval na negatívny vývoj tým, že obmedzil produkciu v dvoch závodoch na Britských ostrovoch a prepustila tisícku agentúrnych zamestnancov.

Nitrianska fabrika je investíciou, ktorú bude chcieť Jaguar naplno využiť. Stabilizácii pomôže aj pridelenie kompletnej výroby modelu Discovery. Slovensko je pre koncern lukratívnym miestom aj z hľadiska nižších nákladov na pracovnú silu, blízkosť k hlavným predajným trhom a širokú dodávateľskú sieť.

JLR nedávno ohlásil aj zámer otvoriť v budúcom roku v Budapešti nové technické inžinierske centrum pre sto ľudí. Úlohou centra je nadviazať úzku spoluprácu a poskytovať podporu pre dodávateľov v strednej a východnej Európe.

Problémom pre závod v Nitre môže byť tlak britských odborov, ktoré nebudú súhlasiť s rušením pracovných miest doma. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 45/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Investor roka 2018

Tagy Investor roka 2018, Jaguar Land Rover

Diskusia (0 reakcií)