Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rýchly módny biznis ničí ľudí a drancuje prírodu

Módny priemysel je gigantické odvetvie, v ktorom sa ročne otočia dva až tri bilióny dolárov. Každú sekundu skončí na skládke alebo sa spáli textil v objeme jedného kamióna. Odhaduje sa, že vo svetovej ekonomike „zmizne“ 500 miliárd dolárov na nákup zbytočného oblečenia, ktoré spotrebiteľ sotva nosí a zároveň sa zriedka zrecykluje. Na Slovensku predstavuje textil zhruba štyri percentá všetkých vyprodukovaných odpadov. V priemere ide o štyri až 12,6 kilogramu textílií na jedného Slováka ročne. Toto číslo sa každý rok zvyšuje.

15.11.2018, 17:21 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Z globálneho hľadiska sa menej ako jedno percento materiálu použitého na výrobu odevov recykluje do nového oblečenia. Cyklus jeho životnosti sa pritom dramaticky skracuje: priemerný počet nosení je o 36 percent nižší než pred 15 rokmi.

Móda má veľký – negatívny – vplyv na životné prostredie. Z oblečení sa do morí a oceánov uvoľní ročne pol milióna ton mikrovlákien, čo zodpovedá viac ako 50 miliónom plastových fliaš. Módna brandža produkuje viac emisií oxidu uhličitého než medzinárodné lety a lodná doprava dokopy.

Vyrobiť čo najlacnejšie

Hnacím motorom súčasného módneho biznisu je zvyšujúci sa konzum vyvolaný cenovou dostupnosťou, ale zároveň aj nižšou kvalitou. Cieľom biznisu je vyvolať u spotrebiteľa pocit, že oblečenie už vyšlo z módy, a preto si potrebuje rýchlo nakúpiť nové. Tento model je životaschopný vďaka odsúvaniu výroby do rozvojových krajín. Továrne v Pakistane či Bangladéši medzi sebou súperia, aby prežili. Z konkurencie ťažia veľké módne značky, ktoré dajú zákazku najlacnejšej fabrike.

Zdroj: Profimedia.cz

Nie je to ekonomicky iracionálne, ale v zásade je reťazcom absolútne jedno, v akých podmienkach sa ich produkty vyrábajú. V médiách sa oháňajú štandardmi a auditmi fabrík, no tie často fungujú len naoko. „Keď k nám príde obchodník vyjednávať, hovorí: »Toto tričko sa predáva za päť dolárov. Potrebujeme ho od vás kúpiť za štyri doláre. Takže znížte cenu.« My teda znížime cenu. Potom však príde iný obchodník, ktorý povie: »Vaša konkurencia predáva za štyri doláre. Pokiaľ to urobíte za tri doláre, potrasieme si rukou, inak zákazku nedostanete,«“ vysvetľuje v dokumente The True Cost Arif Jebtik, ktorý je majiteľom takejto továrne.

Neprehliadnite

Keďže konkurencia je veľká, fabriky 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Použi rozum

Tagy móda, Použi rozum