Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako voziť viac tovaru po koľajniciach

Železničná doprava si v súčasnosti ukrajuje z prepravného koláča na starom kontinente iba jedenásť až dvanásť percent. No Európska komisia si zaumienila presunúť do roku 2030 tridsať percent nákladnej dopravy z ciest na železnicu, do roku 2050 dokonca až polovicu. Kým najlepší možný scenár predpokladá, že podiel emisií oxidu uhličitého z dopravy na celkových emisiách dosiahne v roku 2050 dvadsaťpäť percent, pesimistické názory hovoria až o dvoch pätinách.

21.11.2018, 08:48 | Viktória Valachovičová

  • Tlačiť
  • 0

U nás a vo svete

Železničná doprava má potenciál najmä vo veľkých krajinách, kde sú dlhé prepravné vzdialenosti a problematické udržiavanie ciest. „V Amerike má železnica tretinový podiel na prepravnom trhu, v Indii tridsať percent, v Rusku dokonca až osemdesiat percent,“ uviedol Renato Mazzoncini, predseda Medzinárodnej železničnej únie a šéf Talianskych štátnych železníc na júnovej konferencii v Janove.

Podmienky v rámci Európskej únie sú veľmi rozdielne. Vzdialenosti sú krátke, infraštruktúra je prevádzkovaná na národnom princípe s rozličnými štandardmi a prístupovými poplatkami v jednotlivých krajinách. Dosiahnutie dĺžky vlakov 750 metrov zostáva zatiaľ len snom. „Naším cieľom je, aby prevádzka nákladného vlaku v Európe bola taká jednoduchá ako riadenie kamióna,“ hovorí Clemens Först, riaditeľ Rail Cargo Group v Rakúsku. Uvedenie linky z Nemecka do Turecka však zahrnuje šesť železníc, náklady päťstotisíc eur na každú zapojenú krajinu a potrvá dva roky. „Základným pilierom je zvýšiť produktivitu, a to je možné pomocou digitalizácie,“ navrhuje C. Först. Ekonóm Svetovej banky Baher El-Hifnawi nehľadí na situáciu železničnej dopravy cez ružové okuliare „Vďaka autonómnym vozidlám klesnú prepravné náklady o tridsať až štyridsať percent. Cestní dopravcovia sa snažia o ich redukciu, kým železničiari nechávajú veci ,na stole‘,“ kritizuje pasívny prístup. Problémom je, že európske krajiny stále uvažujú aj konajú individuálne.

Politika mimo reality

Kombinovaná doprava využíva v prepravnom reťazci od dverí k dverám viaceré druhy dopravy a spĺňa niektoré parametre, hlavne v ochrane životného prostredia, ktoré sa nedajú dosiahnuť v čisto cestnej doprave. „To je aj dôvod, prečo sa kombinovaná doprava stala v deväťdesiatych rokoch minulého storočia trvalou súčasťou spoločnej dopravnej politiky Európskej únie,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Úlohou ministerstva je vytvárať rámcové legislatívne podmienky na úspešný rozvoj kombinovanej dopravy. Zároveň poskytuje podporu pre nákladných železničných dopravcov zo štátneho rozpočtu na zníženie poplatku za železničnú cestu v sume približne 22,5 milióna eur ročne.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Logistika a transport

Diskusia (0 reakcií)