Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Američania na dlhé trate, Európania v konvoji

Ako by ste reagovali, keby ste na diaľnici predbehli kamión bez vodiča? Cítili by ste sa bezpečne alebo by sa vás zmocnil strach? Podľa spoločností zapojených do vývoja a testovania by mali byť samostatne jazdiace vozidlá bezpečnejšími účastníkmi cestnej premávky než kamióny s vodičmi. Na rozdiel od leteckého autopilota by kamióny mali postupne jazdiť úplne bez šoféra.

21.11.2018, 08:48 | Viktória Valachovičová

  • Tlačiť
  • 0

Už jazdia

Hoci autonómne vozidlá v prístavoch či baniach už nie sú žiadnou novinkou, ich zavedenie na diaľnice potrebuje ešte nejaký čas. Kým Volvo a BMW sa zaoberajú autonómnymi osobnými autami už od roku 2012, vývoj v oblasti nákladných vozidiel riešili automobilky viac-menej v tichosti. Daimler predstavil autonómny kamión v júli 2014 prejazdom po nemeckej diaľnici A14 neďaleko Magdeburgu, ktorá bola toho času vo výstavbe. Počas štyridsaťpäťminútovej jazdy automaticky pribrzdil a presunul sa ku krajnici, keď okolo prechádzalo policajné vozidlo. „Kamiónová“ dcéra automobilky, divízia Daimler Trucks, si predbežne načasovala uvedenie samojazdiaceho kamióna na trh na rok 2025.

S partnermi Volvo, Scania a Volkswagen následne Daimler testoval konvojové jazdenie kamiónov naprieč Európou. Prvá veľká cvičná jazda tucta autonómnych vozidiel sa začala v posledný marcový deň roku 2016 v troch európskych krajinách a skončila sa po šiestich dňoch v holandskom prístave Rotterdam. Kolóna najazdila vyše dvetisíc kilometrov. Na základe teoretických výpočtov by jeden autonómny kamión v závese mohol pri prejazde stotisíc kilometrov ušetriť až štyritisíc eur. Úspora spotreby nafty by sa mohla pohybovať od troch litrov na sto kilometrov.

Výhody a výzvy

K argumentom, prečo sa vybrať cestou autonómnych vozidiel, patria nižšie dopravné náklady a kratší čas dodania nákladu. Pri vzduchovom tuneli, ktorý vytvára pre ostatné vozidlá v konvoji rýchlosť a smer určujúci prvý kamión, uvádzajú rôzne zdroje úsporu paliva medzi desiatimi až pätnástimi percentami. Okrem spotreby paliva sú, samozrejme, nižšie aj emisie.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Logistika a transport

Diskusia (0 reakcií)