Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zvolenčan robí z Frankfurtu obchody za miliardy eur

Byť pri transakcii, kde jedna veľká nadnárodná firma kupuje od inej podnik za 1,9 miliardy eur, je pre manažéra už poriadne reprezentatívny moment kariéry. Zvolenčanovi Milanovi Kulichovi sa to podarilo. Už vyše dekády pracuje ako investičný riaditeľ pre európsku divíziu jedného z najväčších globálnych investičných fondov Advent International. A pretože v ňom má na starosti aj sektor starostlivosti o zdravie, bol aj pri tom, keď za takúto cenu Advent len nedávno kúpil stredoeurópskeho výrobcu liekov Zentiva.

26.11.2018, 19:28 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Aké boli rozhodujúce momenty, vďaka ktorým ste sa vypracovali na post investičného riaditeľa európskej divízie jedného z najväčších svetových investičných fondov?

Keďže ma moja práca dosť baví a mal som šťastie aj na dobré investičné rozhodnutia i inšpiratívnych ľudí okolo seba, v Advente stačilo na úspešné napredovanie prejaviť len trochu pracovnej flexibility. Musel som mať ochotu prenikať do nových oblastí biznisu a tiež pomerne veľa cestovať. Veľa zohralo aj to, že pred príchodom do Adventu som mal relevantné skúsenosti z akvizičných projektov vo viacerých krajinách strednej a východnej Európy. Predtým som sa rovnakej oblasti venoval aj v poradenskej spoločnosti Deloitte. Veľa mi dali aj moje štúdiá.

Slovensko je z pohľadu globálnych spoločností malým trhom. Čo musia takýmto firmám ponúknuť Slováci a ako sa v nich majú správať, ak sa chcú presadiť v ich štruktúrach?

Človeku zásadne pomôže znalosť širšieho stredoeurópskeho až celoeurópskeho prostredia. Dôležité je tiež špecializovanie sa na konkrétne odvetvia, v ktorých si postupne buduje znalosti a kontakty.

KPMG
Relevans Law firm

Do Adventu ste prichádzali tesne pred nástupom finančnej krízy v roku 2007. Ako vtedy zasiahla globálne investičné fondy? Nazerali ste na krízu vo fonde skôr s obavami, alebo ako na príležitosť nakupovať oslabené firmy lacnejšie?

Jedným z faktorov, ktorý ovplyvňuje úspešnosť investovania, je schopnosť odhadnúť obdobie, v ktorom je výhodnejšie viac nakupovať a v ktorom viac predávať. To sa nám v Advente v období okolo poslednej krízy z veľkej časti aj podarilo. Hlavne preto sa objem nami spravovaných aktív od krízy viac ako zdvojnásobil. Určite platí, že dobré investičné príležitosti sa dajú nájsť v každom období. Pri súčasnej vysokej likvidite a relatívne vysokých cenách podnikov si investovanie vyžaduje schopnosť posúdiť kvalitu odkupovanej firmy nielen veľmi kriticky, ale aj veľmi komplexne.

Zdroj: Trend.sk

Môžete byť konkrétnejší?

posudzovanom podniku sa treba zamerať nielen na jeho jasné konkurenčné výhody, ale aj na oblasti, v ktorých firma nevyužila svoj potenciál aj napriek tomu, že na to zásadné predpoklady má. V období po kríze to chce zasa trocha viac odvahy a optimizmu, že kríza nepotrvá večne.

Čo je z vašich skúseností to najpodstatnejšie, ak chce niekto dobre kúpiť či predať firmu?

V Advente vyhľadávame pre akvizície dobré firmy, v ktorých vidíme priestor na ďalšie zlepšenie. Zúčastňujeme sa zväčša na dobre pripravených, no i dosť konkurenčných predajných procesoch s viacerými záujemcami. Našou úlohou je preto odlíšiť sa od iných lepšou znalosťou daného odvetvia, v ktorom firma pôsobí. Lebo práve to nám umožní prísť s novými myšlienkami, ako zvýšiť hodnotu kupovanej firmy.

Aké sú aktuálne nálady na globálnom trhu s podnikmi a aké najnovšie trendy naň vstupujú?

Aktuálnymi trendmi sú vyššie ceny, kratšie predajné procesy i komplexnejšie spôsoby zvyšovania budúcej hodnoty spoločností za pomoci zlepšovania ich vnútornej výkonnosti, ako aj vďaka vnášaniu nových externých impulzov. Väčšie globálne fondy, ako je aj ten náš, preto posilňujú vlastné infraštruktúry o špecialistov na konkrétne odvetvia i na riadenie firiem. Priberáme aj špecialistov na IT, predaj, nákup alebo ľudské zdroje.

Blíži sa podľa vás nová kríza, keď hodnota podnikov z dnešných pomerne vysokých úrovní prudko spadne?

Je veľmi zložité odhadnúť načasovanie a rozsah možnej korekcie, ale keďže v posledných desaťročiach ku korekcii zatiaľ vždy došlo, zrejme nás čaká opäť.

Pre Advent pracujete v nemeckom Frankfurte, ktorý je jedným z centier európskeho finančníctva. Pociťujete tam už zásadnejšie pôsobenie brexitu? Sťahuje sa doň viac firiem zo Spojeného kráľovstva?

K pohybu dochádza. Ale zatiaľ to nie je vo veľkej miere. Viacero bánk a firiem má však pripravené rôzne záložné plány v závislosti od typu brexitu, ku ktorému napokon dôjde. Až následne by sme mohli vidieť zvýšený pohyb vo Frankfurte, ako aj v ďalších európskych mestách.

V globálnom biznise sa tiež hovorí o tom, že investície do výrobných odvetví sa z Ázie začínajú vracať späť do Európy či Severnej Ameriky, lebo už aj Ázia začína viac dbať na ekológiu či sociálne zabezpečenie zamestnancov. A tak sa jej nedávne nákladové výhody stierajú. Môžete to potvrdiť?

V našich portfóliových firmách som to nezaznamenal, ale pri niekoľkých nových investičných príležitostiach už áno. Platí však aj to, že Ázia sa stáva pre Európu a Ameriku konkurenčnejšou v ďalších odvetviach, v ktorých to donedávna až tak nebolo. Vidieť to už napríklad v oblasti automobilového priemyslu, v mobilných telefónoch či pri priemyselných technológiách.

Investovanie v kríze potrebuje trocha viac odvahy i optimizmu, že kríza nepotrvá večne 

Prečo sa osobne vo vašom fonde zameriavate práve na firmy z oblasti starostlivosti o zdravie a retail? Cielene vás zaujímajú najviac tieto biznisy alebo vás takto nasmerovala sama firma?

Naša firemná kultúra je postavená na vlastnej iniciatíve a podnikavosti, a preto si do veľkej miery môžem vybrať smer, akým sa chcem uberať. Samozrejme, pokiaľ v rozumnom čase vo zvolenej oblasti záujmu prídu od človeka aj nejaké produktívne výsledky.

Aktuálne dokončil Advent v zdravotníckom sektore veľký stredoeurópsky deal, ktorý má významný presah aj na Slovensko. Kúpili ste farmaceutickú skupinu Zentiva, ktorá je najväčším predajcom liekov na Slovensku. Prečo mal váš fond o Zentivu záujem?

Akvizíciu sme zrealizovali preto, lebo veríme, že je skvelou platformou pre ďalší rast. Zentiva vyrába generické lieky, ktoré sú rovnako efektívnou, ale hlavne lacnejšou alternatívou pôvodne patentovaných originálnych liekov. Generiká sú zároveň lacnejšie pre štátnu pokladnicu, ako aj pre pacientov. Ďalším dôvodom kúpy Zentivy boli jej zamestnanci, ktorí nás zaujali svojimi schopnosťami v oblasti vývoja, výroby i predaja.

Chcete k Zentive v stredoeurópskom regióne prikupovať aj ďalších výrobcov liekov?

Určite by sme radi Zentive pomohli s expanziou na nové trhy, ako aj s posilnením postavenia na tých existujúcich. Sme pozitívne prekvapení, aké množstvo atraktívnych príležitostí sme na stredoeurópskom trhu zatiaľ videli.

Pozeráte sa v strednej Európe, konkrétne aj na Slovensku, tiež po nejakých nemocniciach a poliklinikách? V Nemecku, USA či Brazílii totiž Advent investuje aj do takýchto aktív.

Áno, je to tu pre nás zaujímavá oblasť. Pre našu minimálnu investičnú veľkosť však do úvahy pripadajú len existujúce slovenské siete nemocníc minimálne s presahom do Českej republiky.

Ako sa pozerajú veľkí globálni investori na menší slovenský trh? Môže ich zaujať aj firma z takéhoto prostredia?

Zaujímajú nás firmy s existujúcim medzinárodným presahom i ďalšou možnosťou expanzie. Na Slovensku je niekoľko firiem v rôznych odvetviach, ktoré tieto parametre spĺňajú. Akurát sa nám, žiaľ, v posledných rokoch nepodarilo ich vlastníkov presvedčiť, že práve my sme tým správnym vlastníkom do budúcnosti. Musíme sa snažiť trochu viac. Záujem o niektoré slovenské firmy určite máme a niektoré o našom záujme vedia.

Advent doteraz priamo na Slovensku urobil v podstate iba jeden obchod. Ešte na prelome milénia ste tu boli pri rozbiehaní Slovanetu. Okrem toho tu má iba dcérsku fabriku váš bývalý maďarský výrobca krmív pre domáce zvieratá Partner Pet Food a predajne váš nemecký predajca drogériového tovaru Douglas i nemecký predajca odevov Takko. Je za tým iba malosť tunajšieho trhu alebo vás odrádza nejakými inými slabinami?

Advent od čias Slovanetu výrazne narástol. Momentálne investujeme z nášho až 12-miliardového globálneho fondu. Preto je pre nás hlavným obmedzením práve veľkosť firiem. Hľadáme si podniky, do ktorých môžeme investovať minimálne okolo 200 miliónov eur vlastného kapitálu.

Na webovej stránke Adventu sú pri vašom mene spomenuté ako vaše najdôležitejšie obchody platobné spoločnosti Concardis a Nets, bulharský producent vôd Devin a už spomenuté firmy Takko, Douglas a Partner Pet Food. Ako sa vám podarilo zlepšiť tieto firmy pod krídlami Adventu?

Spomínané investície sú úspešné firmy, ktorých biznis sa nám podarilo rozšíriť hlavne prostredníctvom nových produktov, nových predajných kanálov i vďaka medzinárodnej expanzii. Zároveň sme zvyšovali aj ich profitabilitu kombináciou rastu a vyššej efektivity. Všetko sa nám to podarilo aj vďaka správnej motivácii ich manažérskych tímov i preto, že na riešenie konkrétnych zložitejších otázok sme si do podnikov prizývali aj medzinárodných expertov.

Ktorý obchod v Advente si najviac ceníte, že sa vám vydaril?

Najviac si cením investíciu do Devinu v Bulharsku. Museli sme si tam prejsť aj turbulentným obdobím, a to najmä v dôsledku miestneho špecifického prostredia. Do riešenia situácie v Bulharsku sa dokonca museli zapojiť Washington i Brusel. Napokon sa nám trpezlivosť a odhodlanosť mimoriadne vyplatili. Devin sa po predaji belgickej firme Spadel stal pre nás veľmi úspešnou investíciou.

Čo neštandardné ste museli v Bulharsku riešiť a ako ste sa s tým napokon vysporiadali?

Vznikol nám tam lokálny konkurent podporovaný miestnym podnikateľom, ktorý sa rôznymi, a z nášho pohľadu až nelegálnymi postupmi, snažil oslabiť Devin. Jeho postupy síce neboli v súlade s bulharskou a európskou legislatívou, no v miestnom prostredí sme nevedeli dosiahnuť primeranú vymožiteľnosť práva. Ba práve naopak, naša situácia sa postupom času ďalej zhoršovala. Hoci sme problém úplne nevyriešili, za pomoci medzinárodných inštitúcií sa nám podarilo situáciu po právnej stránke aspoň stabilizovať. Následne Devin v bežnej trhovej súťaži dokázal svoj trhový podiel ďalej zvyšovať, zatiaľ čo ten nekalý konkurent sa nedokázal nijako výraznejšie presadiť.

Čo vás, naopak, najviac mrzí, že vám nevyšlo?

Žiaľ, niekoľko výborných príležitostí som nezískal, keďže aj naša konkurencia vie byť veľmi silná. Niekedy ma proste nenechajú vyhrať.

Môžete predsa len spresniť, do ktorých firiem ste investovali najviac času, no napokon súťaž vyhrala konkurencie? A tiež prečo ste konkrétne v tomto obchode neuspeli?

Jedným z takých bolestivých príkladov bola jedna poľská firma, ktorá je tamojšou alternatívou Amazonu či Ebayu. V mimoriadne vybičovanej súťaži o túto firmu s finálnou kúpnou cenou presahujúcou tri miliardy dolárov sme neuspeli s ponukou len o približne jedno percento nižšou, ako bola víťazná cena. V tomto prípade sme mali proste smolu.

Milan Kulich (41)

pôvodom Zvolenčan študoval na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a neskôr absolvoval aj City University Trenčín a INSEAD vo Francúzsku i v Singapure. Jeho prvým džobom bola práca pre poradenskú spoločnosť Deloitte. Už tam sa zameral na poradenstvo pri fúziách a akvizíciách. Viac ako desať rokov pracuje vo Frankfurte pre európsku divíziu globálneho investičného fondu Advent International. V pozícii investičného riaditeľa fondu je od roku 2013. Špecializuje sa na sektor starostlivosti o zdravie a retail.

KPMG
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 47/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Fúzie a akvizície