Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Hodnota za peniaze sa musí stať rutinou

Pri slovenskom projekte Hodnota za peniaze je prakticky od začiatku, krajinu navštevuje v rámci programu technickej podpory reforiem zo strany Európskej komisie. Ekonóm Medzinárodného menového fondu (MMF) David Coady hovorí, že jednotlivé ministerstvá nemôžu len pýtať viac peňazí, ale musia aj ukazovať, ako ich využívaním zvyšujú spoločenskú užitočnosť.

04.12.2018, 16:57 | Michal Lehuta | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Slovenský projekt Hodnota za peniaze má už tri roky. Ako ho hodnotíte?

Slovensko sa rozhodlo, že bude prioritizovať svoje výdavky. Pretože vie, že aj keď teraz nepociťuje silné tlaky na rast výdavkov, v budúcnosti určite príde. Starnutie obyvateľstva bude hnať nahor na výdavky v zdravotníctve a v oblasti penzií. Globalizácia sa zasa bude pýtať na kvalitu vzdelávania a sociálny systém. Európska komisia preto začala od členských štátov vyžadovať revízie výdavkov. Slovensko je jednou z krajín, ktorá s tým začala najrýchlejšie.

Pri hodnotení výsledkov sa treba pozerať na to, prečo to robíte. Toto nie je jednorazové cvičenie. Je to o zmene mentality, o budovaní inštitúcií, je to veľká investícia. Je to o tom, aby boli revízie verejných výdavkov rutinnou súčasťou rozpočtového rámca. Daňový systém neprávom dostáva často oveľa viac pozornosti.

Nie je to jednorazová vec

Čo sú kľúčové faktory úspechu takejto reformy?

Je to politická vôľa a transparentnosť. Politici celej vlády musia vysielať signál, že toto je pre nich priorita. Ministerstvo financií musí spolupracovať so všetkými ostatnými ministerstvami, lebo tam sa tvoria konkrétne politiky. Transparentnosť zasa pomáha verejnej kontrole a udržiavaniu tlaku na výsledky. Potom potrebujete aj ľudské kapacity, analytické inštitúty. Niektoré krajiny to totiž vnímajú ako jednorazovú záležitosť a reforma sa preto u nich ďaleko nedostala. Na Slovensku sa projekt dostal do programového vyhlásenia, môžete mu teda skladať účet. Výsledné správy revízií sú verejné. Rovnako tak naše hodnotenia a odporúčania.

Určite ale nejde všetko ako po masle...

Vaším problémom sú ľudské a inštitucionálne analytické kapacity: máte ich v rezorte financií, ale musia existovať aj na ostatných ministerstvách. Ich vybudovanie nejaký čas trvá, už ste prilákali niekoľkých sľubných mladých ľudí, do ktorých musíte investovať. Tak, aby boli súčasťou tvorby rezortných politík. Na ministerstve zdravotníctva to v prvom kole revízie výdavkov išlo lepšie, na doprave horšie. V druhom kole to dobre fungovalo na životnom prostredí, ktoré často komunikuje s Európskou komisiou a je na niečo také zvyknuté. Ak neviete, aké máte ciele, neviete, kam smerujete.

Ak neviete, aké máte ciele, neviete, kam smerujete 

Tretie kolo revízií je už zložitejšie, lebo sa týka nadrezortných tém, ako sú osobné výdavky a marginalizované komunity, tam sa hľadajú rezervy ťažšie.

Plus

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Rozhovor