Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Manažér firmy E.ON: Obávam sa, že Mochovce budú jeden veľký odpis

Európska únia bola spočiatku lídrom ekologickej energetiky – investície podporovala štedrými garantovanými cenami. Bolo to však drahé, preto je dnes opatrnejšia. V Spojených štátoch štedré garancie neboli, náklady na obnoviteľné zdroje znižovala konkurencia. Preto sú dnes Američania smelší. USA tak často idú v rozpore s agendou prezidenta Donalda Trumpa, ktorá je postavená na ochrane pracovných miest v tradičnom priemysle. Ale aj starý kontinent napokon prekoná svoje ciele, myslí si Ján Porvazník.

04.12.2018, 19:02 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Pre spoločnosť E.ON v USA pripravujete projekty obnoviteľných zdrojov. Čo to konkrétne znamená?

Robím pre E.ON na útvare rozvoja trhu. Našimi zákazníkmi sú elektrárne aj firmy ako Google, Amazon, Facebook, ktoré majú vysokú spotrebu elektriny, napríklad v súvislosti s dátovými centrami. Ďalej sú to výrobcovia ako General Motors, papierne Kimberley Clark, ťažiarske spoločnosti. Snažia sa znížiť spotrebu elektriny. Našou úlohou je zákazníkov identifikovať a edukovať, ako to prostredníctvom našich produktov môžu dosiahnuť.

Takže sú to buď korporácie, ktoré chcú vlastné zdroje, alebo výrobcovia elektriny, čo potrebujú nahradiť staršie zdroje?

Prípadne aj také, ktoré by ešte mohli fungovať, ale ich prevádzkovatelia majú od štátu mandát, aby vyrábali z obnoviteľných zdrojov nejaký objem energie. Niektoré trhy ako Kalifornia sú už rozbehnuté. Tam sa snažíme dostať našu firmu do aukcií. Robíme dátové analýzy – aké sú ceny elektriny, technológií či pôdy. Počítame ceny a vyhodnocujeme, do akej miery sme konkurencieschopní. Potom sú štáty, ktoré ešte podporu nerozbehli. Veľa sa lobuje.

Neprehliadnite

Ako to konkrétne prebieha?

Máme úlohu pripraviť podklady pre lobing. Musíme nachystať argumenty – ukázať, že cena elektriny môže klesnúť, ak z uhlia prejdú na solár alebo vietor. Lobujeme i za to, aby sa mohli priamo podpisovať bilaterálne zmluvy s firmami ako Amazon. V niektorých štátoch to nie je možné. Vtedy musíte vsunúť kontrakt s klientom pod elektrárenskú spoločnosť. Tá má nad kontraktom kontrolu, účtuje si poplatky a kladie podmienky. Veľké firmy v USA už nechcú byť pod elektrárňami, lebo je to menej výhodné.

Čo všetko poskytnete odberateľom v rámci kontraktu vy?

My garantujeme, že im dodáme elektrinu. Keď sa to nepodarí cez vlastné zdroje, musíme ju kúpiť na trhu. Fungujeme ako elektráreň – energiu majú od nás, ale platia ešte ďalšie peniaze za prenosovú sústavu.

Aký veľký je záujem o takéto kontrakty?

Obrovský.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Téma