Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mrva & Stanko tiež omladzujú, deti láka úspech otcov

Trnavské vinárstvo Víno Mrva & Stanko rozbehlo na Slovensku novú éru domáceho vinárstva s modernejšími vínami i svižnejším marketingom či degustáciami. Hoci neskôr sa k nemu pridali aj ďalšie nové sviežejšie vinárstva, ktoré rozšírili biznis s kvalitnejším vínom, spoločné podnikanie vinára Vladimíra Mrvu a marketéra Petra Stanka má stále množstvo fanúšikov a patrí k tomu najuznávanejšiemu v celom domácom biznise.

13.02.2018, 19:14 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Nielen ich by preto potešilo, keby tu známa značka pretrvala v dobrej kondícii aj po ich odchode do vinárskeho dôchodku. Na nástupníctve už navyše aj pracujú. Do svojho kumštu totiž obaja vťahujú aj svoje deti. Petrova dcéra Mária pracuje vo vinárstve už od vlaňajšieho leta. Ďalšia jeho dcéra Petra, ako aj Vladov jediný syn Michal zasa príchod po ukončení vysokej školy nevylučujú. Navyše obaja študujú odbory, ktoré sa dajú v biznise otcov dobre využiť. Michal je už dokonca aj v dozornej rade otcovej firmy.

Čo všetko sa dočítate

  • aké nové vízie majú zakladatelia
  • kde má najznámejšie slovenské vinárstvo slabiny
  • prečo si zakladatelia na čas zobrali do podniku cudzích partnerov
  • prečo nechcú byť väčší

Týždenník TREND sa stretol so všetkými naraz. Hoci na mladých bolo pri rozhovore spočiatku badať rezervovanosť, postupne sa uvoľnili. A potom už s úsmevmi i žartovaním viac pripomínali svojich otcov, ktorí sú veľmi známi v podnikaní práve pohodou a dobrou náladou. Veď inak sa kvalitné víno predávať nedá.

Pohodu zo stretnutia asi najlepšie dokazujú fotografie, ktoré pri ňom vznikli. Ešte pred prvým záberom bol Vlado zvedavý, čo si na neho fotograf TRENDU vymyslí tentoraz. Pred pár rokmi ho totiž pri jeho vyššom biznis partnerovi Petrovi odfotil tak, že ho postavil na debničku.

Žartovalo sa aj o nástupníctve. „Už sa teším, keď si k deťom do firmy budeme chodiť po víno k večeri,“ plánuje Vlado. „Nebojte sa – že ste to vy, dostanete ho od nás so zľavou,“ doloží s úsmevom Petra.

Vinárstvo Víno Mrva & Stanko Zdroj: Maňo Štrauch

Neprehliadnite

Oťukávali sa rok

Vážnejšie tóny do rozhovoru priniesla až téma úskalí spojených s prechodom biznisu z jednej generácie na druhú. Tu si však sú všetci vedomí toho, že sú ešte len na začiatku.

Kým otcovia Peter a Vlado začali spolu pred dvadsiatimi rokmi podnikať až potom, ako zistili, že si sedia aj ľudsky, ich deti sa lepšie spoznajú až v samotnej firme. „Nevyrastali sme spolu, a tak si bližšie vzťahy začneme vytvárať až vnútri podniku. Je len na nás, ako sa k sebe budeme správať,“ hovorí Michal.

Sporom bránia jasne rozdelené a rešpektované kompetencie 

Otcovia sa pred založením firmy testovali celý jeden rok. Biznis partnerstvo sa začalo tak, že Peter oslovil Vlada, či by pre jeho reklamnú agentúru nemohol vyrábať vína vo svojej malej rodinnej vinici pri Zelenči. Marketér, ktorý pôvodne vyštudoval ekonómiu strojárstva, si vtedy Vlada vybral preto, lebo mal za sebou štúdium vinárstva a vinohradníctva a navyše aj trojročnú prax v jednom rakúskom vinárstve. Rok sa spoznávali z pozície odberateľa s dodávateľom. Až následne Peter vinára oslovil, či by si nezaložili spoločnú firmu.

Vinárstvo Víno Mrva & Stanko Zdroj: Maňo Štrauch

Prvý rok na malom vinárstve Vladových rodičov vyrobili len asi 12-tisíc fliaš. Keď si neskôr pri Trnave vybudovali nový výrobný areál aj s vlastnou vínotékou, degustačnými pivnicami, reštauráciou aj penziónom, začali produkovať objem, ktorého sa držia dodnes, a to približne 400-tisíc fliaš ročne. Ich najlepšie vína si odvtedy z rôznych medzinárodných výstav priniesli domov už vyše stovky zlatých medailí.

Nemálo domácich vinárov priznáva, že časy slovenského vinárstva sa delia na časy pred vznikom ich podniku a po ňom. Práve oni dvaja priniesli do tohto domáceho biznisu nový a hlavne sebaistejší vietor.

Recepty otcov

Teraz je jednou z ich najväčších výziev doriešenie nástupníctva. Aj pred svojimi deťmi hovoria, že v spoločnom podniku je kľúčové, aby vedeli predchádzať ťažkým sporom, ktoré môžu viesť až k pádu firmy.

Oni sami počas dvoch dekád spoločného biznisu o rozchode nikdy nerozmýšľali. „Ak máme na niečo spočiatku rozdielne názory, sadneme si a za pár hodín to je vyriešené. Len argumentujeme a navzájom sa počúvame,“ prezrádza Peter a dodáva, že spory najlepšie eliminuje to, keď sú medzi partnermi jasne rozdelené kompetencie. Ale aj vzájomná dôvera v schopnosť spoločníka pokryť si svoju oblasť vždy najlepšie.

„Mne neprekáža, že za našimi vínami verejnosť vidí oveľa viac Vlada. Lebo to je jeho oblasť, v ktorej je odborník, a ja mu v nej plne dôverujem,“ otvorene hovorí Peter. „Ja som tu na to, čo súvisí s hroznom a vínom. Peter zase na všetko ostatné v rámci operatívy firmy. Len strategické rozhodnutia prijímame spolu,“ dopĺňa ho Vlado.

Pravda však je, že ešte pred rozbehnutím spoločného podniku mal V. Mrva možnosť rozbehnúť tento biznis s ďalšími dvoma vinármi. „Som rád, že tá firma napokon nevznikla, lebo viac rovnakých kohútov na jednom dvore neveští nič dobré. Všetci by sme si vo víne presadzovali to svoje a nakoniec by sme skončili v hádkach,“ spomína Vlado.

Ďalším dôvodom rozchodov býva podľa V. Mrvu aj to, ak je jeden z partnerov ochotný pre firmu pracovať menej ako druhý. To však v ich vinárstve nehrozí, pretože každý má svoju oblasť a ten druhý ho v nej nijakým spôsobom nenahradzuje.

Vinárstvo Víno Mrva & Stanko Zdroj: Maňo Štrauch

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Rodinné firmy, víno

Diskusia (0 reakcií)