Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Neslávny príbeh slovenského Carrefouru sa končí, Špirko ho púšťa k vode

Vo svete má cveng, na Slovensku skončil neslávne. Obchodnému reťazcu Carrefour odbila pod Tatrami posledná hodina. Oživiť sa ho nepodarilo ani expartnerovi investičnej skupiny Penta Jozefovi Špirkovi.

09.02.2018, 11:05 | Marek Legéň | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Pred jeden a pol rokom, keď ťahal reťazec doslova hrobárovi z lopaty, priznal, že ide o jeden z jeho najrizikovejších projektov, do akého kedy vstúpil. Podnikateľské riziko sa v tomto prípade napokon ukázalo ako priveľké. Značka Carrefour skončila na Slovensku na prahu dospelosti. Ako posledná padla symbolicky predajňa v Petržalke, s ktorou v roku 2000 reťazec štartoval na trhu.

Záchranné lano

Francúzsky Carrefour patrí k najväčším maloobchodným spoločnostiam na svete. Jedným dychom však treba povedať, že úpadok, ku ktorému sa slovenské predajne dopracovali, nemá na svedomí priamo retailový gigant. Tuzemské hypermarkety Carrefour posledných takmer desať rokov kormidlovali iní podnikatelia na základe franchisingovej licencie.

O tom, že im to príliš nešlo, svedčia nielen strmo padajúce tržby. Vo veľkoplošných predajniach sa akoby zastavil čas. Vybavenie sa nemodernizovalo, čoraz viac priestoru zostávalo ležať ladom a na regály neraz sadal prach. Francúzi sa tak v posledných rokoch pozerali na to, ako sa ich značka na Slovensku prepadá do trhového suterénu.

Svetový gigant

Francúzsky Carrefour nie je vo svete žiadnym trpaslíkom. V najnovšom rebríčku top 250 retailových spoločností, ktorý zostavuje poradenská firma Deloitte, sa umiestnil na deviatej priečke s globálnym obratom 84,1 miliardy dolárov.

Keď Carrefour vstupoval na slovenský trh, bol svetovou dvojkou za americkým Wal-Martom. Ťažiskom podnikania francúzskeho gigantu sú v súčasnosti tri teritóriá – západná Európa, Latinská Amerika a Ázia.

Zdroj: SITA / AP

Celkovo pôsobí vo viac ako tridsiatke krajín a vyše polovice ročného obratu generuje mimo domáceho francúzskeho trhu. Pod viacerými značkami prevádzkuje vyše dvanásťtisíc predajní rôznych formátov. Koncom minulého roka napríklad otvoril nové hypermarkety v Rumunsku a Poľsku. „Veľký“ Carrefour v súčasnosti prechádza zmenami. Nedávno predstavil reštrukturalizačný plán, ktorý počíta s rušením viac ako pätiny pracovných miest v centrále blízko Paríža, v ktorej pracuje vyše desaťtisíc ľudí.

Celkovo má Carrefour viac ako 380-tisíc zamestnancov. Do internetového predaja plánuje v najbližších piatich rokoch investovať 2,8 miliardy eur, čo mu má pomôcť v konkurenčnom boji s najväčším svetovým internetovým obchodom Amazon.

Neprehliadnite

Slovenský príbeh Carrefouru už dopisuje J. Špirko, ktorý v ňom pred dvoma rokmi zacítil podnikateľskú príležitosť. V tom čase bol reťazec s piatimi obchodmi už prakticky klinicky mŕtvy. Dlhoval 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Carrefour, Jozef Špirko