Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako naučiť mladých riešiť vzťahy a frustráciu

04.03.2018, 17:09 | Tomáš Nejedlý | © 2018 News and Media Holding

Na srdce čakajú štyria pacienti, ktorí bez neho neprežijú. K dispozícii je iba jedno. Koho majú doktori vybrať? Špičkovú chirurgičku, Róma, ktorý živí šesť detí, tehotnú ženu alebo geniálneho klaviristu, aký sa rodí raz za sto rokov? Nech padne voľba na kohokoľvek, v tomto prípade nebude mať, našťastie, pre troch ľudí fatálne dôsledky. Náročnej dileme čelí trieda prvákov Strednej odbornej školy HOST v Bratislave. Študenti sú práve na hodine životológie.

  • Tlačiť
  • 0

Tolerancia a rešpekt

„Chápem tvoju voľbu. Ja by som srdce transplantovala tomu tatinovi, pretože poznám zo susedstva takú rodinu. On je na štyri deti sám, tvrdo pracuje, aby ich uživil, a majú to fakt ťažké,“ hovorí Marcus, jeden zo študentov sediacich v kruhu pred tabuľou. Ozve sa uznanlivý šum a poďakovanie mentorky za názor. Ostatní počúvajú a čakajú, kým na nich príde rad a budú môcť vysvetliť svoju voľbu.

Aj oni budú začínať svoj prejav pohľadom na spolužiaka – predrečníka a slovami: „Chápem tvoju voľbu.“ Skutočným cieľom modelovej situácie nie je dospieť k morálne správnemu alebo najefektívnejšiemu riešeniu. Ide o to, ukázať žiakom rešpekt k odlišným názorom a priviesť ich k premýšľaniu nad dôvodmi, ktoré spolužiakov viedli k inej voľbe. Jednoducho, k tolerancii.

„Máloktorá škola učí, ako pochopiť a rešpektovať druhých a ako byť rešpektovaný,“ hovorí koučka Henrieta Holúbeková, ktorá životológiu vybudovala a priniesla na školy.

Henrieta Holúbeková, špecialistka na životalógiuZdroj: Miroslava Spodniaková

No je toho viac, z čoho školy rezignovali. Máloktorá škola učí mladých každodenné životné zručnosti: ako vychádzať s rodičmi, inými dospelými a spolužiakmi, ako zvládať emócie, ktoré prichádzajú so vzťahmi, či ako hľadať samého seba, svoje silné stránky a budovať základy svojej budúcej kariéry. „Ide pritom o oveľa podstatnejšie zručnosti ako schopnosť vymenovať vybrané slová či zaradiť živočícha do správnej čeľade,“ dodáva koučka.

H. Holúbeková vyštudovala vzdelávanie dospelých a po škole sa živila vzdelávaním manažérov. Trénovala ich komunikačné zručnosti, prezentáciu, riešenie konfliktov a ďalšie „mäkké zručnosti“. Kým neprišla zásadná životná situácia. Jej pätnásťročná dcéra sa raz vrátila zo školy s tým, že kamarát spáchal samovraždu. O pár dní sa o samovraždu pokúsila ďalšia tínedžerka z mesta. Mladí ľudia pritom nemali viditeľné problémy so zdravím, drogami či rodinou a viedli život bežného tínedžera.

„Hlboko ma to zasiahlo, mala som pocit, že jediné, čo tým deťom chýbalo, bolo mať sa s kým porozprávať a vypočuť si, že každý problém sa dá vyriešiť, že veci nie sú také čierne, ako sa zdajú,“ dodáva. Rozhodla sa preto rozbehnúť projekt, ktorý by na každú školu priniesol študentom niekoho, kto ich vypočuje, pomôže s trápením a posunie ich v príprave na reálny život. Tak vznikol koncept Životológie, ktorý Henrieta zostavila so študentmi z rečníckeho klubu. Nápadom boli nadšení a stali sa prvými mentormi projektu.

Študenti Strednej odbornej školy Host na hodine životalógieZdroj: Miroslava Spodniaková

Akreditácia ministerstva

Koučka vychádzala z toho, že deti sa v škole učia takmer výlučne akademické vedomosti. Denne ich však trápia problémy so zaradením sa do spoločnosti, vzťahmi či nachádzaním svojho ja. Uvedomila si tiež, že školy takmer vôbec nerozvíjajú schopnosť žiakov prezentovať sa, podať konštruktívnu kritiku, komunikovať a pracovať v skupine. Rovnako nepracujú ani na ich ďalších zručnostiach, ktoré budú potrebovať v každodennej práci a živote tak ako jej dospelí klienti. Životológia mala tieto medzery vyplniť kvalitným obsahom, ktorý bude žiakom prezentovaný zaujímavou formou.

Podarilo sa. Pre štyrmi rokmi dostala Životológia od ministerstva školstva akreditáciu a reprezentovala Slovensko na medzinárodných fórach. Dnes je tento predmet otestovaný na šiestich školách – v Pezinku, Trenčíne, Bratislave, Galante, Snine a v Senici. Študenti ho majú jedenkrát týždenne, jednu alebo dve vyučovacie hodiny po sebe.

Mentori podľa veku a záujmov žiakov rozvíjajú témy zo štyroch rôznych oblastí – vzťahológia, vnútroveda, kariéristika a zdravíčko. „Prvákov zaujímajú najmä vzťahy a spoznávanie svojich silných a slabých stránok, so staršími už môžeme riešiť aj kariéru,“ hovorí mentorka Petra Ragas.

Petra Ragas, mentorka životalógieZdroj: Miroslava Spodniaková

Ako to funguje

Na rozdiel od bežných hodín komunikujú so žiakmi na životológii dvaja až traja mentori. Okrem koučky a bývalých učiteľov ide o vysokoškolákov a čerstvých absolventov. Nízky vekový rozdiel pomáha otvoriť komunikáciu so žiakmi a prebrať aj osobné problémy, ktoré by si inak študenti nechali pre seba. „Súčasne platí pravidlo Las Vegas: to, čo sa povie na hodine, ostane medzi nami. Dôvera študentov je kľúčová vec, ak ju učiteľ sklame, pracuje sa mu oveľa ťažšie,“ upozorňuje koučka. Hodina má aj ďalšie odlišnosti od tradičnej výučby. Žiaci sedia rameno pri ramene, aby mali k sebe blízko, a v kruhu, aby na seba videli.

„Osobný kontakt a priama komunikácia s pohľadom z očí do očí je v dnešnom čase pre žiakov vzácna, pretože sú zvyknutí komunikovať cez mobily a sociálnych siete,“ dodáva výkonná riaditeľka školy Soňa Bočáková.

„Priestor na vyjadrenie má každý, takže sa k slovu dostanú aj introverti, ktorí sa inak neradi vyjadrujú. Na bežnej školskej hodine na to učiteľ nemá čas,“ upozorňuje H. Holúbeková. Mentori využívajú neformálne techniky vzdelávania: diskusiu, hrajú so študentmi hry a inscenácie, navodzujú modelové situácie, riešia praktické cvičenia a zábavnou formou trénujú zručnosti, napríklad rétoriku.

„Udržať pozornosť dnešnej generácie nie je vôbec jednoduché, zhruba každých pätnásť minút musí prísť zmena, aby ste ich zaujali,“ hovorí ďalší z mentorov, hudobník Martin Svátek, ktorý na hodinách využíva gitaru či ukulele. Okrem mentorov chodia na hodiny aj ľudia z rôznych oblastí života. „Mali sme tu boxera, rapera, režiséra, manažérov. Tí všetci dokážu porozprávať žiakom o sebe a svojom živote a práci a tým ich inšpirovať, nadchnúť či inak ich osobnostne posunúť dopredu,“ vysvetľuje H. Holúbeková.

Študenti Strednej odbornej školy Host na hodine životalógieZdroj: Miroslava Spodniaková

Pokračovanie článku - stránka 1 z 2
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 0

Tagy Použi rozum

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.