Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Česi zveľaďujú prešovské tatárky pomaly, no isto

Porevolučný súboj o slovenský trh s konzervovanými potravinami od paštét cez sterilizovanú zeleninu až po džemy vyhralo české Hamé. Na tunajší trh dodáva produkty za skoro 35 miliónov eur ročne. Teda v trojnásobnom objeme, ako vyprodukuje aj tá najväčšia domáca konzerváreň.

03.03.2018, 19:29 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

I keď bolo Slovensko pre Hamé najsilnejším vývozným trhom, žiadnu základňu tu nemalo. Zato v Rusku aj Rumunsku Česi otvorili vlastné fabriky na paštéty už pred dvanástimi rokmi. A pred skoro dekádou kúpili aj maďarské mäsové konzervy Globus, hoci u južných susedov už dnes fabrikou nedisponujú.

Od roku 2014 má však Hamé konečne vlastnú výrobu aj na Slovensku po tom, čo odkúpilo tradičného prešovského výrobcu majonéz, tatárskych omáčok i dresingov Domu.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Hoci z celkových 220-miliónových tržieb celého Hamé kryje Doma len 1,8 percenta, Česi dodnes vyhlasujú, že prešovské tatárky i majonézy vždy budú mať domov iba v Prešove. Pravda je aj to, že prvé roky nový investor svoju dcéru veľmi nerozširoval. Skôr len lepšie spoznával jej biznis. Teraz však už má aj odvážnejšie plány na expanziu. Vrátane rozbehu vývozov do západnej Európy, keďže Doma sa uchytila zatiaľ iba v Česku.

Najväčší manažérsky bonus

Materské Hamé, ktoré sa pred dvoma rokmi začlenilo do škandinávskej potravinárskej skupiny Orkla, získanie Domy potešilo hlavne tým, že dovtedy jej sortiment vôbec nevyrábalo. Majonézy a tatárky priniesol do Hamé až slovenský úlovok. Po rokoch hľadania pribudla do skupiny konečne slovenská fabrika, z čoho mal zrejme radosť aj dlhoročný riaditeľ slovenskej obchodnej dcéry Hamé Slovakia Bratislavčan Ľubomír Preclík. A Hamé iste pozitívne vníma aj fakt, že náš lokálpatriotizmus v oblasti potravín postupne stúpa, a tak je dobré mať aj takéto aktívum.

„Dlho sme chceli mať aj lokálnu výrobnú kapacitu. Sem-tam síce Slováci v našich prieskumoch Hamé označovali ako domácu firmu, no až teraz máme naozaj punc slovenského producenta,“ hovorí Ľ. Preclík, pre ktorého bolo prevzatie Domy odmenou za vyše dvadsaťročné budovanie tunajšieho obchodu s dovozovými produktmi Hamé.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Hamé Slovakia vedie už od jeho založenia v roku 1995. Za socializmu pracoval v konzervárenskom i liehovarníckom výskume a neskôr bol aj zamestnancom potravinárskej sekcie ministerstva pôdohospodárstva. No osvedčil sa aj v obchode. Z nuly dostal slovenské vývozy Hamé na vlaňajších skoro 35 miliónov eur. Vo fyzickom vyjadrení ide o skoro 20-tisíc ton produktov. V ktorejkoľvek inej krajine nepredá Hamé ani polovicu toho, čo na Slovensku.

Obchodná dcéra Hamé tu navyše zamestnáva vyše 60 ľudí a platí aj celkom vysoké dane. Dlhodobo jej zisky podľa zverejnených účtovných dokladov predstavujú minimálne okolo dva a pol milióna eur ročne. „Moje krédo v riadení je, že vždy vykazujeme v účtovníctve to, ako sa nám naozaj darí, a nie, že sa hráme na niečo iné, menej úspešné,“ hovorí manažér.

Všetky úspechy však podľa Ľ. Preclíka ešte lepšie vyzdvihlo získanie prešovskej fabriky. Svoj lokálpatriotizmus zvýrazní tým, keď povie, že Hamé nezamestnáva Slovákov iba doma, ale až 330 z nich dochádza za pracou do českých konzervární skupiny. Sú hneď na Morave, za hranicami. Z troch tisícok zamestnancov celého Hamé Slováci dohromady tvoria až sedminu.

KPMG

Dlhá cesta k slovenskému úlovku

Nájsť a kúpiť fabriku Doma, ktorá zamestnáva vyše 40 ľudí, pritom bolo výsledkom dosť dlhého hľadania. „Už dlho sme tu chceli kúpiť nejakú konzerváreň. No nedarilo sa nám to hlavne pre nadnesené cenové očakávania slovenských konzervárov,“ hovorí Ľ. Preclík, podľa ktorého cenové očakávania ešte viac zdvihol aj rastúci záujem Slovákov o domáce potraviny.

Ešte na prelome milénia tu síce Hamé kúpilo aj objekty skrachovaných stupavských konzervární, no s tými podľa Ľ. Preclíka od začiatku nemali žiadne výrobné plány. Slovenská vetva Hamé ich získala len na to, aby v nich mohla mať kancelárie a sklady. Dnes už však sídli v inej časti mestečka pri Bratislave. Bývalú konzerváreň predala Lidlu.

Ľ. Preclík naznačuje, že videl viac-menej všetky tunajšie konzervárne. Do finálneho podpisu zmluvy sa však dostali až rokovania s majiteľom Domy – Prešovčanom Jozefom Polomským.

Možnosť kúpiť firmu Doma predostreli Hamé zástupcovia slovenskej vetvy poradenskej firmy KPMG. Hamé sa zapáčilo nielen svojimi tatárkami a majonézami, ale aj tým, že v Prešove má táto výroba vyše 40-ročnú tradíciu. Samotná značka Doma pritom vznikla už na prelome milénia.

Zdroj: Trend.sk

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Doma, Fúzie a akvizície, Hamé