Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Česi zveľaďujú prešovské tatárky pomaly, no isto

Pokračovanie článku - stránka 2 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke

03.03.2018, 19:29 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Žiadny Parndorf nehrozí

Rokovania s J. Polomským trvali podľa Ľ. Prec- líka celý rok. V prospech Hamé mala napokon rozhodnúť nielen ponúkaná kúpna cena, ale aj to, že bolo ochotné na najbližších pár rokov garantovať zachovanie produkcie v Prešove. J. Polomský na tom trval preto, aby vyše 40 zamestnancov Domy nestratilo prácu presunom výroby do českých fabrík. Navyše, dočasná zmluvná garancia bola spojená aj s tým, že do Domy mohol ďalej dodávať tú najdôležitejšiu surovinu – sušené vajcia i vaječné melanže.

Opustiť Prešov sa Hamé nechystá ani v dlhodobejšom horizonte. „Doma je prešovská tatárka, a tak zostane v Prešove. Žiadny presun neplánujeme a nič také nenaznačuje ani nový vlastník Hamé Orkla,“ uisťuje Ľ. Preclík. Nórska skupina síce má svoju vlastnú výrobu majonézy v rakúskom Parndorfe, ktorý je od Bratislavy vzdialený len 25 kilometrov, no podľa Ľ. Preclíka Orkla nemyslí iba na zvyšovania efektívnosti, ale veľmi si zakladá na zachovaní lokálneho pôvodu potravín. Celosvetovo majú Nóri v prevádzke až stovku závodov.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Po rozkukaní sa začnú aj rásť

Vyhlásenia o nepresúvaní výroby Domy do Česka, kde ma Hamé až sedem fabrík, Slovensko tešia. No ten, kto čakal rapídny nárast pod krídlami nového investora, musel byť sklamaný. V rokoch 2015 i 2016 tržby Domy boli vždy len zhruba tri a trištvrte milióna eur. Rovnako ako za pôvodného majiteľa. A veľmi neohúrili ani zisky. V daných rokoch podľa účtovníctva zarobila firma len vyše 150, respektíve necelých sedemdesiattisíc eur.

Ľ. Preclík však osvetľuje, že v prvých rokoch po prevzatí sa s Domou nedalo veľmi rásť, lebo mnohé kontrakty podpísané ešte bývalým majiteľom iba zvyšovali tržby, no neboli veľmi rentabilné. Obrat podľa Ľ. Preclíka takpovediac nafukoval, ako to robia pred predajom podnikov aj iní predávajúci. Ide o bežnú biznisom akceptovanú súčasť vzťahov.

Navyše práve v posledných rokoch na domácom trhu s majonézami panoval dosť ostrý konkurenčný boj. Pozície sa tu snažil ešte viac rozšíriť líder trhu Unilever, ktorý so svojimi majonézami Hellmans ovláda zhruba celú polovicu trhu. Menší lokálni výrobcovia svoje pozície podľa Ľ. Preclíka skôr strácali. Podľa neho je úspechom pre Domu aspoň udržanie jej zhruba 30-percentného podielu.

Vlani si Doma pripísala už prvé poskočenie tržieb, ktoré sa dostali na 4,2 milióna eur. Dlhodobejšie plány sú ešte smelšie. Do piatich rokov by sa podľa poslednej výročnej správy firmy jej výroba mohla dostať na zhruba šesť miliónov eur. Očakáva sa aj rast produkcie z dvoch na dva a trištvrte tisíca ton. Výraznejšie majú byť neskôr aj zisky firmy. Ročne by mohla zarábať zhruba štvrť milióna.

Doma podľa Ľ. Preclíka už navyše rastie aj vďaka vnútornému zefektívneniu. „Viac pracujeme s dátami, aby sme videli, kde máme rezervy. Naši prešovskí zamestnanci sa síce niekedy sťažujú, že sú zahltení tabuľkami, no iba tak sa dá firma zefektívniť,“ hovorí manažér a dodáva, že aj na základe podrobnejších dát niektoré výrobky radšej z výroby vyradili. Napríklad majonézy s menej tradičnými príchuťami.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Na cudzinu trochu inak

Firma zlepšuje svoje pozície na trhu aj novými investíciami do skvalitnenia i spestrenia výroby. Doteraz Doma pod novými majiteľmi preinvestovala vo výrobe už vyše 600-tisíc eur. No len na tento rok je pripravených ďalších 450-tisíc eur.

Investície smerujú hlavne do nových výrobkov pre exportnú expanziu firmy do západnej Európy. S majonézami a tatárkami pre slovenský i český trh, ktorý je dnes jediným významnejším vývozným trhom Prešovčanov, sa tam totiž veľmi uspieť nedá. Slováci i Česi uprednostňujú v skle balené majonézy predávané z chladených pultov. No Západ obľubuje zasa nezachladené majonézy z bežných pultov prevažne v plastových obaloch. Doma preto teraz nakupuje nové technológie práve na takúto výrobu.

Ľ. Preclík hovorí, že niekoľko paliet už spoločnosť vyviezla aj do Číny, no najpodstatnejšie sú prebiehajúce rokovania s nemeckými odberateľmi. Práve západoeurópske národy obľubujú majonézu ešte viac ako kečupy a horčice.

Viac exportného rozumu pritom prinieslo do menšej lokálnej firmy práve Hamé, ktoré vyváža aj do USA, Vietnamu či arabských krajín. Za bývalého majiteľa Domy putovali iba drobné dodávky do Česka. Teraz tam už smeruje asi 15 percent výroby. Hlavne do sesterskej českej fabriky Hamé, ktorá vyrába plnené bagety. A tak má dcéra od matky ďalší benefit.

Zdroj: Trend.sk

Pokračovanie článku - stránka 2 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Doma, Fúzie a akvizície, Hamé