Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Česi zveľaďujú prešovské tatárky pomaly, no isto

Pokračovanie článku - stránka 3 z 3
Koniec článku - stránka 3 z 3

03.03.2018, 19:29 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Skúšajú to aj bez éčok

Ďalším novým cieľom Domy je naučiť Slovákov jesť majonézy vo väčšej miere aj mimo Veľkej noci a Vianoc. Domáce majonézové šaláty k šunke a rybám sú počas týchto sviatkov dvoma veľkými vrcholmi biznisu. No cez leto ide fabrika na menší výkon.

Rovnomernejšie vyťaženie závodu chce Doma dosiahnuť tohtoročným rozšírením výroby jednoporciových majonéz i dresingov do zelených šalátov. A tie plánuje viac aj exportovať. Pod sesterskou značkou Hamé – Otma, ktorá si už našla v zahraničí širšie uplatnenie. Výraznejšie chce Doma rozbehnúť aj dodávky väčších balení majonéz i tatárok pre reštaurácie či jedálne.

Prešovská firma tiež rozširuje ponuky produktov bez chemických prísad. Konzervárne produkujúce trvanlivejšie výrobky totiž využívajú rôzne éčka ešte viac ako niektoré iné potravinárske brandže s čerstvejšími produktmi. Aj materské Hamé bolo v rôznych spotrebiteľských testoch už neraz upozornené, že používa pri niektorých produktoch viac éčok ako konkurenti.

Doma zavádza na trh niektoré nové produkty bez akýchkoľvek umelých konzervantov. A to hlavne vďaka novozakúpenému modernejšiemu homogenizátoru, ktorý je najdôležitejším výrobným uzlom každého výrobcu majonéz. S obchodným reťazcom Tesco sa fabrika navyše dohodla aj na dodávke nových prémiových majonéz bez akýchkoľvek éčok. Sieť ich ponúka aj napriek tomu, že sú o čosi drahšie a zároveň majú kratšiu dobu trvanlivosti.

Manažérska dynastia v Hamé

Zlepšovania Domy však už neťahá ani tak Ľ. Preclík, ako skôr jeho syn Ľuboš Preclík. Ten popri otcovi začal pre slovenskú vetvu Hamé pracovať už pred desiatkou rokov a postupne sa z obchodného zástupcu vypracoval až na najvyššieho výkonného manažéra Domy. Vedie ju od odkúpenia Čechmi pred troma rokmi. Ako jediný doplnil pôvodný tím Domy.

Ľuboš Preclík, výkonný riaditeľ DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Vyštudovaný právnik pre TREND povedal, že v Prešove trávi polovicu svojho pracovného času. Jeho otec do výrobnej dcéry cestuje len raz za mesiac. Tunajšia vetva Hamé má však aj ďalšie a ešte ambicióznejšie rastové plány. Preclíkovci hovoria, že matka v Prešove môže časom postaviť pre Domu aj novú a väčšiu fabriku. Ak, samozrejme, bude mať na to dosť nových kontraktov.

Zo strany Hamé nevylučujú ani ďalšie akvizície iných slovenských konzervární. „Stále máme v talóne aj nejaké nové ponuky na odkúpenie. Každý rok sa zaoberáme tak dvoma až troma možnými obchodmi. Vždy však hľadáme niečo výnimočné, čo nás môže posunúť dopredu nielen kvantitatívne, ale aj kvalitatívne,“ hovorí Ľ. Preclík a dodáva, že môže ísť aj o identické výrobné zameranie, ale musí to byť podnik so silným brandom i pozíciou na trhu.

Hamé by tak podľa TRENDU mohlo mať teoreticky záujem hlavne o novozámocký Novofruct SK či o popradskú spoločnosť Tatrakon. Prvý je na slovenskom trhu silným konkurentom v detských výživách a druhý zasa v paštétach. Pravdepodobnejšie je však iba prevzatie Novofructu, lebo ten vlastní finančná skupina z Pobaltia, ktorá sa časom zrejme bude snažiť svoju investíciu zhodnotiť. Navyše práve v detských výživách má na slovenskom trhu Hamé menej výraznú pozíciu ako v iných produktoch. Prevzatie Tatrakonu navyše naráža aj na to, že ho úspešne preberá nová generácia dvoch popradských rodín, ktoré ho rozvíjajú už dlhé roky.  

Bývalého majiteľa živí Doma aj po predaji

Nezriedka sa v biznise stáva, že sa po akvizícii dostane nový majiteľ do sporu s tým bývalým. Medzi kostlivcov v skrini môžu patriť staršie zamlčané záväzky predávanej firmy či majetok prevádzaný mimo jej vlastníckych listov na poslednú chvíľu.

No české Hamé s bývalým majiteľom svojho prešovského výrobcu majonéz a tatárskych omáčok Doma Jozefom Polomským dodnes veľmi živo spolupracuje ako s jedným z najvýznamnejších obchodných partnerov. Aj keď od transakcie uplynuli už vyše tri roky. To, že sušené vajcia i vaječné melanže môže fabrike na jej majonézy dodávať aj po jej predaji, si J. Polomský vyjednal už pri podpise zmluvy. Dodávky pokračujú aj potom, ako už platnosť dohody vypršala.

„Pán Polomský má s vaječnými surovinami dlhodobé skúsenosti, a tak ho stále vnímame ako vhodného partnera. Chceme nakupovať čo najviac surovín práve od domácich dodávateľov,“ hovorí riaditeľ tuzemskej dcéry Hamé Slovakia Ľubomír Preclík. Navyše Doma má aj po začlenení pod Hamé svoje prešovské kancelárie i sklady v priestoroch J. Polomského.

Po predaji fabriky sa žiadni kostlivci nenašli. „Nejaké nezrovnalosti sa síce v účtovníctve Domy po transakcii objavili, ale boli to len drobnosti. Všetko to boli navyše skôr opomenuté ako nastražené veci,“ spomína manažér Hamé s tým, že právne i účtovné náležitosti predávaných firiem vedia najlepšie upratať poradenské firmy, pre ktoré je to hlavný džob. Spolupráca bývalého i nového majiteľa je pritom ešte širšia. Hamé totiž na Slovensku i v Česku distribuuje inovatívny potravinársky produkt J. Polomského, ktorý naďalej on sám aj vyrába. Ide o vysokobielkovinovú náhradu mäsa z vaječných bielkov pod obchodným názvom Eggcheese, ktorá sa dá využívať pri varení práve ako mäso. Vo vlastnej réžii si ju prešovský podnikateľ predáva iba v Poľsku. Ako to však pri novinkách menších podnikov bez širšej marketingovej podpory býva, predané objemy Eggcheese nie sú aspoň zatiaľ nijako vysoké. Hamé produkt predáva cez svoju silnú distribučnú sieť len v desiatkach ton ročne.

Navyše dosť rozpačité sú oficiálne finančné výsledky firmy Eggproduct, ktorou má J. Polomský zastrešený celý svoj vaječný biznis. Jeho podnik síce v roku 2014, keď predával majonézy Hamé, vykázal čistý zisk skoro tri milióny eur, no v ďalších dvoch rokoch 2015 a 2016 prerobil vždy o niečo viac ako jeden milión eur.

Partneri projektu

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 9/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
Pokračovanie článku - stránka 3 z 3
Koniec článku - stránka 3 z 3
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Doma, Fúzie a akvizície, Hamé