Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Česi zveľaďujú prešovské tatárky pomaly, no isto

Porevolučný súboj o slovenský trh s konzervovanými potravinami od paštét cez sterilizovanú zeleninu až po džemy vyhralo české Hamé. Na tunajší trh dodáva produkty za skoro 35 miliónov eur ročne. Teda v trojnásobnom objeme, ako vyprodukuje aj tá najväčšia domáca konzerváreň.

03.03.2018, 19:29 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

I keď bolo Slovensko pre Hamé najsilnejším vývozným trhom, žiadnu základňu tu nemalo. Zato v Rusku aj Rumunsku Česi otvorili vlastné fabriky na paštéty už pred dvanástimi rokmi. A pred skoro dekádou kúpili aj maďarské mäsové konzervy Globus, hoci u južných susedov už dnes fabrikou nedisponujú.

Od roku 2014 má však Hamé konečne vlastnú výrobu aj na Slovensku po tom, čo odkúpilo tradičného prešovského výrobcu majonéz, tatárskych omáčok i dresingov Domu.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Hoci z celkových 220-miliónových tržieb celého Hamé kryje Doma len 1,8 percenta, Česi dodnes vyhlasujú, že prešovské tatárky i majonézy vždy budú mať domov iba v Prešove. Pravda je aj to, že prvé roky nový investor svoju dcéru veľmi nerozširoval. Skôr len lepšie spoznával jej biznis. Teraz však už má aj odvážnejšie plány na expanziu. Vrátane rozbehu vývozov do západnej Európy, keďže Doma sa uchytila zatiaľ iba v Česku.

Najväčší manažérsky bonus

Materské Hamé, ktoré sa pred dvoma rokmi začlenilo do škandinávskej potravinárskej skupiny Orkla, získanie Domy potešilo hlavne tým, že dovtedy jej sortiment vôbec nevyrábalo. Majonézy a tatárky priniesol do Hamé až slovenský úlovok. Po rokoch hľadania pribudla do skupiny konečne slovenská fabrika, z čoho mal zrejme radosť aj dlhoročný riaditeľ slovenskej obchodnej dcéry Hamé Slovakia Bratislavčan Ľubomír Preclík. A Hamé iste pozitívne vníma aj fakt, že náš lokálpatriotizmus v oblasti potravín postupne stúpa, a tak je dobré mať aj takéto aktívum.

„Dlho sme chceli mať aj lokálnu výrobnú kapacitu. Sem-tam síce Slováci v našich prieskumoch Hamé označovali ako domácu firmu, no až teraz máme naozaj punc slovenského producenta,“ hovorí Ľ. Preclík, pre ktorého bolo prevzatie Domy odmenou za vyše dvadsaťročné budovanie tunajšieho obchodu s dovozovými produktmi Hamé.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Hamé Slovakia vedie už od jeho založenia v roku 1995. Za socializmu pracoval v konzervárenskom i liehovarníckom výskume a neskôr bol aj zamestnancom potravinárskej sekcie ministerstva pôdohospodárstva. No osvedčil sa aj v obchode. Z nuly dostal slovenské vývozy Hamé na vlaňajších skoro 35 miliónov eur. Vo fyzickom vyjadrení ide o skoro 20-tisíc ton produktov. V ktorejkoľvek inej krajine nepredá Hamé ani polovicu toho, čo na Slovensku.

Obchodná dcéra Hamé tu navyše zamestnáva vyše 60 ľudí a platí aj celkom vysoké dane. Dlhodobo jej zisky podľa zverejnených účtovných dokladov predstavujú minimálne okolo dva a pol milióna eur ročne. „Moje krédo v riadení je, že vždy vykazujeme v účtovníctve to, ako sa nám naozaj darí, a nie, že sa hráme na niečo iné, menej úspešné,“ hovorí manažér.

Všetky úspechy však podľa Ľ. Preclíka ešte lepšie vyzdvihlo získanie prešovskej fabriky. Svoj lokálpatriotizmus zvýrazní tým, keď povie, že Hamé nezamestnáva Slovákov iba doma, ale až 330 z nich dochádza za pracou do českých konzervární skupiny. Sú hneď na Morave, za hranicami. Z troch tisícok zamestnancov celého Hamé Slováci dohromady tvoria až sedminu.

KPMG

Dlhá cesta k slovenskému úlovku

Nájsť a kúpiť fabriku Doma, ktorá zamestnáva vyše 40 ľudí, pritom bolo výsledkom dosť dlhého hľadania. „Už dlho sme tu chceli kúpiť nejakú konzerváreň. No nedarilo sa nám to hlavne pre nadnesené cenové očakávania slovenských konzervárov,“ hovorí Ľ. Preclík, podľa ktorého cenové očakávania ešte viac zdvihol aj rastúci záujem Slovákov o domáce potraviny.

Ešte na prelome milénia tu síce Hamé kúpilo aj objekty skrachovaných stupavských konzervární, no s tými podľa Ľ. Preclíka od začiatku nemali žiadne výrobné plány. Slovenská vetva Hamé ich získala len na to, aby v nich mohla mať kancelárie a sklady. Dnes už však sídli v inej časti mestečka pri Bratislave. Bývalú konzerváreň predala Lidlu.

Ľ. Preclík naznačuje, že videl viac-menej všetky tunajšie konzervárne. Do finálneho podpisu zmluvy sa však dostali až rokovania s majiteľom Domy – Prešovčanom Jozefom Polomským.

Možnosť kúpiť firmu Doma predostreli Hamé zástupcovia slovenskej vetvy poradenskej firmy KPMG. Hamé sa zapáčilo nielen svojimi tatárkami a majonézami, ale aj tým, že v Prešove má táto výroba vyše 40-ročnú tradíciu. Samotná značka Doma pritom vznikla už na prelome milénia.

Zdroj: Trend.sk

Žiadny Parndorf nehrozí

Rokovania s J. Polomským trvali podľa Ľ. Prec- líka celý rok. V prospech Hamé mala napokon rozhodnúť nielen ponúkaná kúpna cena, ale aj to, že bolo ochotné na najbližších pár rokov garantovať zachovanie produkcie v Prešove. J. Polomský na tom trval preto, aby vyše 40 zamestnancov Domy nestratilo prácu presunom výroby do českých fabrík. Navyše, dočasná zmluvná garancia bola spojená aj s tým, že do Domy mohol ďalej dodávať tú najdôležitejšiu surovinu – sušené vajcia i vaječné melanže.

Opustiť Prešov sa Hamé nechystá ani v dlhodobejšom horizonte. „Doma je prešovská tatárka, a tak zostane v Prešove. Žiadny presun neplánujeme a nič také nenaznačuje ani nový vlastník Hamé Orkla,“ uisťuje Ľ. Preclík. Nórska skupina síce má svoju vlastnú výrobu majonézy v rakúskom Parndorfe, ktorý je od Bratislavy vzdialený len 25 kilometrov, no podľa Ľ. Preclíka Orkla nemyslí iba na zvyšovania efektívnosti, ale veľmi si zakladá na zachovaní lokálneho pôvodu potravín. Celosvetovo majú Nóri v prevádzke až stovku závodov.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Po rozkukaní sa začnú aj rásť

Vyhlásenia o nepresúvaní výroby Domy do Česka, kde ma Hamé až sedem fabrík, Slovensko tešia. No ten, kto čakal rapídny nárast pod krídlami nového investora, musel byť sklamaný. V rokoch 2015 i 2016 tržby Domy boli vždy len zhruba tri a trištvrte milióna eur. Rovnako ako za pôvodného majiteľa. A veľmi neohúrili ani zisky. V daných rokoch podľa účtovníctva zarobila firma len vyše 150, respektíve necelých sedemdesiattisíc eur.

Ľ. Preclík však osvetľuje, že v prvých rokoch po prevzatí sa s Domou nedalo veľmi rásť, lebo mnohé kontrakty podpísané ešte bývalým majiteľom iba zvyšovali tržby, no neboli veľmi rentabilné. Obrat podľa Ľ. Preclíka takpovediac nafukoval, ako to robia pred predajom podnikov aj iní predávajúci. Ide o bežnú biznisom akceptovanú súčasť vzťahov.

Navyše práve v posledných rokoch na domácom trhu s majonézami panoval dosť ostrý konkurenčný boj. Pozície sa tu snažil ešte viac rozšíriť líder trhu Unilever, ktorý so svojimi majonézami Hellmans ovláda zhruba celú polovicu trhu. Menší lokálni výrobcovia svoje pozície podľa Ľ. Preclíka skôr strácali. Podľa neho je úspechom pre Domu aspoň udržanie jej zhruba 30-percentného podielu.

Vlani si Doma pripísala už prvé poskočenie tržieb, ktoré sa dostali na 4,2 milióna eur. Dlhodobejšie plány sú ešte smelšie. Do piatich rokov by sa podľa poslednej výročnej správy firmy jej výroba mohla dostať na zhruba šesť miliónov eur. Očakáva sa aj rast produkcie z dvoch na dva a trištvrte tisíca ton. Výraznejšie majú byť neskôr aj zisky firmy. Ročne by mohla zarábať zhruba štvrť milióna.

Doma podľa Ľ. Preclíka už navyše rastie aj vďaka vnútornému zefektívneniu. „Viac pracujeme s dátami, aby sme videli, kde máme rezervy. Naši prešovskí zamestnanci sa síce niekedy sťažujú, že sú zahltení tabuľkami, no iba tak sa dá firma zefektívniť,“ hovorí manažér a dodáva, že aj na základe podrobnejších dát niektoré výrobky radšej z výroby vyradili. Napríklad majonézy s menej tradičnými príchuťami.

DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Na cudzinu trochu inak

Firma zlepšuje svoje pozície na trhu aj novými investíciami do skvalitnenia i spestrenia výroby. Doteraz Doma pod novými majiteľmi preinvestovala vo výrobe už vyše 600-tisíc eur. No len na tento rok je pripravených ďalších 450-tisíc eur.

Investície smerujú hlavne do nových výrobkov pre exportnú expanziu firmy do západnej Európy. S majonézami a tatárkami pre slovenský i český trh, ktorý je dnes jediným významnejším vývozným trhom Prešovčanov, sa tam totiž veľmi uspieť nedá. Slováci i Česi uprednostňujú v skle balené majonézy predávané z chladených pultov. No Západ obľubuje zasa nezachladené majonézy z bežných pultov prevažne v plastových obaloch. Doma preto teraz nakupuje nové technológie práve na takúto výrobu.

Ľ. Preclík hovorí, že niekoľko paliet už spoločnosť vyviezla aj do Číny, no najpodstatnejšie sú prebiehajúce rokovania s nemeckými odberateľmi. Práve západoeurópske národy obľubujú majonézu ešte viac ako kečupy a horčice.

Viac exportného rozumu pritom prinieslo do menšej lokálnej firmy práve Hamé, ktoré vyváža aj do USA, Vietnamu či arabských krajín. Za bývalého majiteľa Domy putovali iba drobné dodávky do Česka. Teraz tam už smeruje asi 15 percent výroby. Hlavne do sesterskej českej fabriky Hamé, ktorá vyrába plnené bagety. A tak má dcéra od matky ďalší benefit.

Zdroj: Trend.sk

Skúšajú to aj bez éčok

Ďalším novým cieľom Domy je naučiť Slovákov jesť majonézy vo väčšej miere aj mimo Veľkej noci a Vianoc. Domáce majonézové šaláty k šunke a rybám sú počas týchto sviatkov dvoma veľkými vrcholmi biznisu. No cez leto ide fabrika na menší výkon.

Rovnomernejšie vyťaženie závodu chce Doma dosiahnuť tohtoročným rozšírením výroby jednoporciových majonéz i dresingov do zelených šalátov. A tie plánuje viac aj exportovať. Pod sesterskou značkou Hamé – Otma, ktorá si už našla v zahraničí širšie uplatnenie. Výraznejšie chce Doma rozbehnúť aj dodávky väčších balení majonéz i tatárok pre reštaurácie či jedálne.

Prešovská firma tiež rozširuje ponuky produktov bez chemických prísad. Konzervárne produkujúce trvanlivejšie výrobky totiž využívajú rôzne éčka ešte viac ako niektoré iné potravinárske brandže s čerstvejšími produktmi. Aj materské Hamé bolo v rôznych spotrebiteľských testoch už neraz upozornené, že používa pri niektorých produktoch viac éčok ako konkurenti.

Doma zavádza na trh niektoré nové produkty bez akýchkoľvek umelých konzervantov. A to hlavne vďaka novozakúpenému modernejšiemu homogenizátoru, ktorý je najdôležitejším výrobným uzlom každého výrobcu majonéz. S obchodným reťazcom Tesco sa fabrika navyše dohodla aj na dodávke nových prémiových majonéz bez akýchkoľvek éčok. Sieť ich ponúka aj napriek tomu, že sú o čosi drahšie a zároveň majú kratšiu dobu trvanlivosti.

Manažérska dynastia v Hamé

Zlepšovania Domy však už neťahá ani tak Ľ. Preclík, ako skôr jeho syn Ľuboš Preclík. Ten popri otcovi začal pre slovenskú vetvu Hamé pracovať už pred desiatkou rokov a postupne sa z obchodného zástupcu vypracoval až na najvyššieho výkonného manažéra Domy. Vedie ju od odkúpenia Čechmi pred troma rokmi. Ako jediný doplnil pôvodný tím Domy.

Ľuboš Preclík, výkonný riaditeľ DOMA PrešovZdroj: Iveta Vaculová

Vyštudovaný právnik pre TREND povedal, že v Prešove trávi polovicu svojho pracovného času. Jeho otec do výrobnej dcéry cestuje len raz za mesiac. Tunajšia vetva Hamé má však aj ďalšie a ešte ambicióznejšie rastové plány. Preclíkovci hovoria, že matka v Prešove môže časom postaviť pre Domu aj novú a väčšiu fabriku. Ak, samozrejme, bude mať na to dosť nových kontraktov.

Zo strany Hamé nevylučujú ani ďalšie akvizície iných slovenských konzervární. „Stále máme v talóne aj nejaké nové ponuky na odkúpenie. Každý rok sa zaoberáme tak dvoma až troma možnými obchodmi. Vždy však hľadáme niečo výnimočné, čo nás môže posunúť dopredu nielen kvantitatívne, ale aj kvalitatívne,“ hovorí Ľ. Preclík a dodáva, že môže ísť aj o identické výrobné zameranie, ale musí to byť podnik so silným brandom i pozíciou na trhu.

Hamé by tak podľa TRENDU mohlo mať teoreticky záujem hlavne o novozámocký Novofruct SK či o popradskú spoločnosť Tatrakon. Prvý je na slovenskom trhu silným konkurentom v detských výživách a druhý zasa v paštétach. Pravdepodobnejšie je však iba prevzatie Novofructu, lebo ten vlastní finančná skupina z Pobaltia, ktorá sa časom zrejme bude snažiť svoju investíciu zhodnotiť. Navyše práve v detských výživách má na slovenskom trhu Hamé menej výraznú pozíciu ako v iných produktoch. Prevzatie Tatrakonu navyše naráža aj na to, že ho úspešne preberá nová generácia dvoch popradských rodín, ktoré ho rozvíjajú už dlhé roky.  

Bývalého majiteľa živí Doma aj po predaji

Nezriedka sa v biznise stáva, že sa po akvizícii dostane nový majiteľ do sporu s tým bývalým. Medzi kostlivcov v skrini môžu patriť staršie zamlčané záväzky predávanej firmy či majetok prevádzaný mimo jej vlastníckych listov na poslednú chvíľu.

No české Hamé s bývalým majiteľom svojho prešovského výrobcu majonéz a tatárskych omáčok Doma Jozefom Polomským dodnes veľmi živo spolupracuje ako s jedným z najvýznamnejších obchodných partnerov. Aj keď od transakcie uplynuli už vyše tri roky. To, že sušené vajcia i vaječné melanže môže fabrike na jej majonézy dodávať aj po jej predaji, si J. Polomský vyjednal už pri podpise zmluvy. Dodávky pokračujú aj potom, ako už platnosť dohody vypršala.

„Pán Polomský má s vaječnými surovinami dlhodobé skúsenosti, a tak ho stále vnímame ako vhodného partnera. Chceme nakupovať čo najviac surovín práve od domácich dodávateľov,“ hovorí riaditeľ tuzemskej dcéry Hamé Slovakia Ľubomír Preclík. Navyše Doma má aj po začlenení pod Hamé svoje prešovské kancelárie i sklady v priestoroch J. Polomského.

Po predaji fabriky sa žiadni kostlivci nenašli. „Nejaké nezrovnalosti sa síce v účtovníctve Domy po transakcii objavili, ale boli to len drobnosti. Všetko to boli navyše skôr opomenuté ako nastražené veci,“ spomína manažér Hamé s tým, že právne i účtovné náležitosti predávaných firiem vedia najlepšie upratať poradenské firmy, pre ktoré je to hlavný džob. Spolupráca bývalého i nového majiteľa je pritom ešte širšia. Hamé totiž na Slovensku i v Česku distribuuje inovatívny potravinársky produkt J. Polomského, ktorý naďalej on sám aj vyrába. Ide o vysokobielkovinovú náhradu mäsa z vaječných bielkov pod obchodným názvom Eggcheese, ktorá sa dá využívať pri varení práve ako mäso. Vo vlastnej réžii si ju prešovský podnikateľ predáva iba v Poľsku. Ako to však pri novinkách menších podnikov bez širšej marketingovej podpory býva, predané objemy Eggcheese nie sú aspoň zatiaľ nijako vysoké. Hamé produkt predáva cez svoju silnú distribučnú sieť len v desiatkach ton ročne.

Navyše dosť rozpačité sú oficiálne finančné výsledky firmy Eggproduct, ktorou má J. Polomský zastrešený celý svoj vaječný biznis. Jeho podnik síce v roku 2014, keď predával majonézy Hamé, vykázal čistý zisk skoro tri milióny eur, no v ďalších dvoch rokoch 2015 a 2016 prerobil vždy o niečo viac ako jeden milión eur.

Partneri projektu

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 9/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Doma, Fúzie a akvizície, Hamé