Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prémiová pekáreň a výrobca obalov. Toto sú top podnikatelia Slovenska

Popri chutných street foodoch, ponúkajúcich kvalitné hamburgery, hotdogy a cestoviny, vyrástli v posledných rokoch v Bratislave aj podniky, ktoré sa vracajú ku koreňom tradičnej domácej kuchyne. Jedným z nich je pekáreň Fertucha, ktorá si získala renomé koláčmi „ako od babičky“. Fertuchu v roku 2014 založili tri kamarátky – Barbora Bilčíková, Lucia Čierna a Petra Bilčíková. Svoj koncept postavili na čerstvosti a kvalitných surovinách. Podnikateľská porota ich doterajšie úspechy odmenila ocenením EY Začínajúci podnikateľ roka 2017.

01.03.2018, 06:29 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Na tržbách nelipnú

Trojica dám začala s pečením najprv ako s koníčkom, ktorému sa venovali na materskej dovolenke. Spočiatku ani nedúfali, že ich môže aj živiť. „Nechceli sme sa však vrátiť do biznisu, v ktorom sme predtým robili,“ spomína B. Bilčíková. Všetky tri pôvodne pôsobili v reklamnej brandži.

Fertucha, (zľava) Lucia Čierna, Barbora Bilčíková a Petra BilčíkováZdroj: Martina Brunovská

S odstupom času hovoria, že podnikanie oslobodzuje. Stále ho berú ako hobby. Avšak s tým, že sú zaň zodpovedné. „V porovnaní s reklamnou brandžou nemáme na starosti stotisícové rozpočty. Nestane sa veľká finančná ujma, v najhoršom koláč niekomu nebude chutiť. To je najväčšia tragédia, ktorá sa môže stať. Samozrejme, berieme to vážne,“ dodávajú.

Dnes majú v Bratislave dvojicu prevádzok – vo Fresh Markete a v širšom centre na Košickej ulici. Ich špecifikom je, že sa pečie a predáva na jednom mieste. Kupujúci môže cez okno vidieť, ako pekárky chystajú a pečú dobroty. Fertucha sa zameriava primárne na tradičné koláče, ale nevyhýba sa ani koláčom tortového typu a cheesecakom. Nezabúda na alergikov a ľudí s rôznymi diétami. „Máme zásadu, že koláče musia chutiť, ako keby boli od babičky, či už sú bezlepkové alebo bezlaktózové,“ tvrdia podnikateľky.

Fertucha, (zľava) Lucia Čierna, Barbora Bilčíková a Petra BilčíkováZdroj: Martina Brunovská

Ďalšou zásadou je kvalita surovín. Trojica kamarátok z princípu odmieta dovezené a rozmrazené polotovary, používajú len suroviny bez potravinárskej chémie a maslo namiesto lacnejšieho margarínu. Napriek tomu suroviny tvoria „iba“ 30 percent celkových výrobných nákladov, čo je v gastro sektore solídny štandard.

Neprehliadnite

„Ak chceme kvalitné maslo, tvaroh a vajcia, nedá sa na tom šetriť. Práve naopak. Náklady stále rastú. Budeme sa tomu musieť prispôsobiť. Bude sa to musieť premietnuť aj do ceny koláčov, aby to nešlo z nášho zisku alebo marže,“ vysvetľuje B. Bilčíková.

„Fertušankám“ sa darí, v roku 2016 mali tržby na úrovni 214-tisíc eur, čo bolo trojnásobne viac než rok predtým. Na raste tržieb však príliš nelipnú. „Samozrejme, máme jasnú predstavu, koľko môžeme investovať do novej prevádzky. Ale zisk pre nás nie je úplne smerodajný. Sme spokojné, že sa z toho dá žiť, že to funguje, že medzi nami to funguje, že máme príjemné prostredie,“ vysvetľuje B. Bilčíková.

Fertucha, (zľava) Lucia Čierna, Barbora Bilčíková a Petra BilčíkováZdroj: Martina Brunovská

Pekáreň dnes zamestnáva dvadsať ľudí, prevádzky fungujú v dvoch zmenách a sú otvorené od siedmej ráno do ôsmej večer.

Objednávky neodmietli

Pri rozbehu pekárne pomohla trojici podnikateliek rodina. Začali s minimálnymi investíciami. Najviac peňazí zhltla pec, ktorá ich vyšla na desaťtisíc eur. S cenotvorbou koláčov si hlavu nelámali. „Urobili sme si excelovskú tabuľku, zapísali do nej fixné a variabilné náklady a cenovú úroveň koláčov, a vypočítali sme, koľko ich musíme predať, aby sme boli na nule. Až sa hanbím, že toto bol jediný podklad na vhodný investičný zámer,“ vysvetľuje Petra Bilčíková.

Najväčšie riziko pociťovali v čase, keď zatvorili pôvodnú Farmársku tržnicu, aby na jej mieste otvorili nový Fresh Market. Bolo to len pol roka od začiatku podnikania. Rekonštrukcia mala trvať tri mesiace, no natiahla sa skoro na trištvrte roka. Podnikateľky spomínajú, že šlo dokonca o ťažšie obdobie ako pri rozbehu pekárne. „Piekli sme, kde sa dalo. Mali sme prenajatú kuchyňu, kde sme piekli koláče do Starej tržnice v Starom Meste, aby sme nestratili kontakt so zákazníkmi,“ spomína P. Bilčíková. Záchranné lano im hodila stála klientela – predovšetkým kaviarne a reštaurácie, pre ktoré piekli doma. Hoci mali doma deti, žiadnu objednávku neodmietli.

Fertucha, (zľava) Lucia Čierna, Barbora Bilčíková a Petra BilčíkováZdroj: Martina Brunovská

Za najväčší úspech považujú, že zákazníkov pritiahli len vďaka referenciám. „Úžasné je, že nás oslovujú ľudia na základe referencií a na základe toho, že už niekde vyskúšali naše koláče. Vlani v lete sme piekli pre Adelu Vinczeovú na jej svadbu,“ chvália sa a dodávajú, že okrem občasných kampaní na Facebooku na reklamu neminuli ani euro.

Obaly zo Šenkvíc

Lívia Naništová stála v roku 1991 pri zrode firmy Novplasta. Podieľala sa na jej vybudovaní a od roku 2004 jej šéfuje. Podnik zo Šenkvíc v Bratislavskom kraji vyrába fólie a vrecia na priemyselné balenie v potravinárskom a farmaceutickom sektore, ako aj vysokokvalitné HDPE odpadové vrecia pre upratovacie služby. Podnikateľská porota ocenila L. Naništovú titulom EY Technologický podnikateľ roka 2017.

Lívia Naništová, NovplastaZdroj: Maňo Štrauch

Na podnikaní Novplasty vyzdvihla vplyv na životné prostredie. Obaly spĺňajú prísne technické a ekologické požiadavky a končia vo firmách, kde sa fólia ďalej spracováva a vracia sa do obehu. „Preto je stopercentne recyklovateľná. Stále sa zaoberáme aj ekologickou otázkou, je pre nás kľúčová,“ tvrdí L. Naništová. Firma spolupracuje s Chemicko-technologickou fakultou STU v Bratislave, podieľala sa na vývoji biodegradovateľných fólií z obnoviteľných zdrojov, ktoré sú rozložiteľné v zemi.

Základy Novplasty položil Líviin otec Jakub Novák. Za bývalého režimu pracoval ako predseda družstva, no po revolúcii z neho odišiel a založil si živnosť. Veľa cestoval po svete a všimol si, že trend ochrany produktov má potenciál rásť. L. Naništová vraví, že pri rozbehu firmy sa do podnikania zapojili viacerí členovia rodiny. Kým jej otec sa vyznal v biznise s fóliami a manažérske a výrobné procesy odpozeral zo zahraničia, ona má dodnes na starosti stratégiu, personalistiku a ekonomiku. Jej manžel zasa ovládal angličtinu a nemčinu, čo im pred rokmi otvorilo dvere do sveta.

Lívia Naništová, NovplastaZdroj: Maňo Štrauch

Zlom prišiel v roku 2002, keď istý nemecký holding plánoval v regióne strednej a východnej Európy kúpiť dobre fungujúceho výrobcu fólií. Z desiatok podnikov si vybral práve Novplastu. Po tom, ako predaj firmy rodina odmietla, Nemci sa stali sa jej hlavným zákazníkom. Tento moment dodal L. Naništovej a jej príbuzným dôveru a sebavedomie: „Naša firma vyrástla. Začínali sme s tridsiatimi tonami fólií, dnes vyrábame šesťsto ton fólií mesačne.“

Bez dotácií

Takmer 90 percent svojich výrobkov exportuje Novplasta do Nemecka, Holandska, Dánska, Rakúska, Švajčiarska a susedného Česka, kde má dcérsku firmu. Istý čas uvažovali nad otvorením pobočky vo Vietname, no potom zmenili stratégiu a výrobu primárne sústreďujú na Slovensku a v Česku. Rovnako rozmýšľali nad Ukrajinou, ale tento pokus zmarila anexia Krymu.

Lívia Naništová, NovplastaZdroj: Maňo Štrauch

Firme sa darí, okrem mierneho poklesu v roku 2013 každý rok rastie. Predvlani pri tržbách 11,6 milióna eur dosiahla čistý zisk 450-tisíc eur. O investíciách v Novplaste vždy uvažovali striedmo. Doteraz všetko financujú len z vlastných zdrojov, vyhýbajú sa úverom. „Vždy investujeme len do takej miery, aby sme neohrozili jestvujúce kapacity a jestvujúce produkty firmy. Možno investujeme pomalšie, ale stabilne, bez ohrozenia a premyslene,“ mieni L. Naništová. Hlavnou brzdou ďalšieho rastu, ktorej sa obáva, je nedostatok pracovných síl.

Podľa šéfky Novplasty je najväčší úspech firmy v tom, že nikdy nebrala žiadne dotácie a eurofondy a nepotrebovala investora. „Je za nami dennodenná drina a určite to nebolo len osem hodín denne. Môj otec nechodil na dovolenky, peniaze sa z firmy nikdy neodčerpávali a doteraz neodčerpávajú. Žijeme tu s ľuďmi a myslím si, že oni to cítia. Vidia, že žijeme na podobnej úrovni,“ dodáva. 

Lívia Naništová, NovplastaZdroj: Maňo Štrauch

EY Podnikateľ roka 2017

Michal Weis, IBL Software Engineering: Firma vyvíja meteorologický softvér, ktorý používajú na celom svete. Pracuje s ním britské letectvo a námorníctvo, vedenie NATO, austrálska vláda i vzdušné sily USA

Michal Weis, IBLZdroj: Maňo Štrauch

Ďalší finalisti
Ivan Vallo, Robotec:
rodinná firma dáva robotom zmysel ich práce, keď pre fabriky vyvíja, navrhuje, konštruuje, programuje a servisuje celé robotické pracoviská

Ivan Vallo, RobotecZdroj: Ivan Fleischer

Peter Dostál, Aliter Technologies: dodávateľ IT služieb a armádnych technológií pre NATO

Peter Dostál (Aliter Technologies)Zdroj: Maňo Štrauch

Pavol Jakubec, I.D.C. Holding: najväčšie a najziskovejšie slovenské cukrárne s portfóliom zahŕňajúcim keksy ako Horalky, Tatranky, Lina či Kávenky

EY Technologický podnikateľ roka 2017
Lívia Naništová, Novplasta

EY Začínajúci podnikateľ roka 2017
Barbora Bilčíková, Lucia Čierna a Petra Bilčíková, Pekáreň Fertucha

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 9/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy EY Podnikateľ roka

Diskusia (0 reakcií)