Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako Sociálna poisťovňa likviduje firmu s unikátnou technológiou

Slovenský výrobca oceľových smaltovaných vaní a sprchovacích kútov Festap je na trhu už viac ako štvrťstoročie. V najlepších časoch firma v závode vo Fiľakove zamestnávala do tristo ľudí a jej tržby presahovali sedem miliónov eur. Spoločnosť používa unikátnu technológiu smaltovania, ktorú vyvinul zakladateľ Festapu Alfonz Moravčík. Tá je patentovo chránená v USA, Rusku i na Slovensku. Aktuálne čaká na udelenie európskeho patentu.

19.03.2019, 19:00 | Lukáš Kvašňák | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 20

Čo sa stalo

Napriek tomu dnes Festap stojí na pokraji krachu. Firma sa po zavedení sankcií voči Rusku, ktoré je jej kľúčovým trhom, dostala do existenčných problémov. Paradoxne najväčšie komplikácie jej dnes nerobí samotný kolaps ruského trhu, ale neochota štátu na čele so Sociálnou poisťovňou (SP) pomôcť firme prejsť oddlžovacím procesom a namiesto toho ju tlačí do konkurzu.

Poisťovňa spochybnila proces schvaľovania reštrukturalizačného plánu, nesúhlasila s reštrukturalizáciou napriek tomu, že jej Festap ako nezabezpečenému veriteľovi ponúkol uhradenie všetkých dlhov a podniku už takmer rok a pol blokuje všetky bankové účty. Aby toho nebolo málo, zástupcovia poisťovne podali trestné oznámenia na konateľov Festapu pre podozrenie z tunelovania firmy, ktoré však polícia zamietla.

Postup SP v prípade reštrukturalizácie firmy Festap nepovažuje partner spoločnosti BCSR Reštrukturalizácia Milan Lupták za porušenie platných právnych predpisov. „Aj keď je nutné priznať, že s ohľadom na opis situácie sú učebnicovým príkladom, ako využiť každú dostupnú metódu sťaženia ekonomickej situácie danej firmy,“ myslí si.

Neprehliadnite

Hlavný zmysel reštrukturalizácie je podľa neho dať dlžníkom druhú šancu splatiť svoje záväzky vo vyššej hodnote, ako by bol výťažok z konkurzu, zachovať podstatnú časť podniku a v neposlednom rade v čo najnižšej miere poškodiť zamestnancov. „A práve zamestnanci a dosah na nich by mal byť v konečnom dôsledku prioritou SP,“ hovorí M. Lupták.

Pôvodné plány spoločnosti ponechať aspoň časť výroby vo Fiľakove pod tlakom týchto udalostí padli. Dnes je jedinou možnosťou kompletný presun produkcie do

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 20

Rubrika Podnikanie