Podľa P. Badíka a J. Ulehlu dnes už nie je otázkou či, ale ako rýchlo sa elektromobilita masovo presadí. Nie však vďaka regulačným zásahom, ale preto, lebo ide o lepšiu a najmä efektívnejšiu technológiu. Slovensko ako krajina závislá od automobilového priemyslu nemôže pre strach zo straty pracovných miest vo výrobe elektromobilov stáť bokom. Práve naopak, krajina by podľa nich mala čo najvýraznejšie na tento trend naskočiť, aby jej neušiel vlak.
S elektromobilitou ste začínali v 2011. Ako sa odvtedy zmenila situácia na trhu?
Peter Badík: Dnes je to hlavná téma. Nám bolo už vtedy jasné, že to spôsobí v automobilovom priemysle revolúciu, a teraz sa to potvrdzuje. Už sa nevedie debata, či elektromobilita príde. No vnímame veľmi silnú nevôľu najmä európskych automobiliek túto šancu uchopiť, keď sa snažia celú debatu moderovať tak, aby elektromobilitu odsunuli čo najďalej do budúcnosti. Podľa mňa je to chyba. Tí, čo vidia viac ako za horizont štvorročného manažérskeho kontraktu šéfa automobilky, vedia, že elektromobilita zmení celý priemysel a treba ju uchopiť. Chápem automobilky, že nechcú byť vydané napospas externému prostrediu, ale chcú ten vývoj moderovať. Ale ak majú také silné slovo ako dnes, vznikne proti tomu veľmi silná protiváha. V súčasnosti je dopyt niekoľkonásobne väčší ako ponuka. Existuje mylná predstava, že elektrické autá ľudia nechcú. To nie je pravda.
Neprehliadnite
-
Začnite si šetriť na elektromobil. Ďalšie vaše auto bude potrebovať zásuvku
Ide o trend, ktorý sa od okrajovej technológie určenej pre nadšencov presúva do...
Lenže podľa predajných čísiel to nevyzerá, že ľudia chcú masovo elektrické vozidlá.
PB: To je ako s dopytom po modeloch SUV. Kým neboli na trhu, ľudia ich nechceli. Najprv teda musia byť k dispozícii modely v dostatočnom počte a za rozumné ceny. Dnes je na Slovensku k dispozícii 350 modelov áut so spaľovacím motorom a sedem elektrických. Ľudia si nemajú z čoho vybrať. A už keď si aj vyberú, tak na ne musia neprimerane dlho čakať. Nie je tu vôľa razantným spôsobom zvyšovať objem predaja elektromobilov. Nikto sa tej príležitosti nechce chytiť.
Juraj Ulehla: Tradiční hráči majú dôvody, prečo sa do elektromobility nehrnú. Veľa o tom hovoria a robia PR, ale to je všetko. Je to totiž beh na dlhú trať. Vyvinúť nový model trvá niekoľko rokov a stojí to obrovské peniaze.
Skúsme tieto informácie rozmeniť na drobné.
JU: Automobilka hovorí o záujme verejnosti, ktorá to chce počuť, ale počúvajú to aj jej dodávatelia. To je obrovská sieť firiem, ktorá je vo veľkej miere nadviazaná na výrobu komponentov pre spaľovacie motory. Ten potrebuje stovky dielcov, v klasickom elektromotore je ich výrazne menej. Dodávateľská sieť je to rozhodujúce spojivo, to sú státisíce pracovných miest, ktoré môžu zaniknúť. Keby ste boli šéf veľkej automobilky, tak navonok niečo prezentujete, ale zároveň si musíte udržať všetkých dodávateľov, ktorí sú proti vašim plánom.
Každá automobilka deklaruje, že na trh uvedie niekoľko elektrických modelov.
JU: Hovoria o tom. To je to, čo robia.
PB: Nevidíme, že by tie autá aj reálne na trhu boli.
Juraj Ulehla (vľavo), Peter Badík, GreenwayZdroj: Maňo Štrauch
Volkswagen ako najväčšia automobilka nedávno vyhlásil, že do roku 2028 uvedie na trh sedemdesiat nových elektrických modelov a plánuje vyrobiť 22 miliónov vozidiel. Investície len do elektromobility sa majú vyšplhať na 30 miliárd eur.
JU: Z pohľadu investícií, ktoré idú do vývoja klasických modelov, je to stále málo.
PB: Dopyt po
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.