Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Eurokomisárka: Facebook nemám. Je to systém, kde sa s ľuďmi hrajú

Ochranu spotrebiteľov, ktorú má v Bruseli na starosti, nevníma len ako zabezpečenie bezpečných potravín, ale aj ako boj proti ich dvojakej kvalite v jednotlivých krajinách Únie. Spotrebiteľský záujem vidí aj na sociálnych sieťach – asi aj preto, že svoj profil na Facebooku pred časom zrušila. O Rusku v kontexte šírenia dezinformácií otvorene hovorí ako o hrozbe a prízvukuje, že výdobytky demokracie treba sústavne brániť. TREND sa rozprával s eurokomisárkou Věrou Jourovou.

19.04.2019, 19:00 | Michal Lehuta | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Na Slovensku ste sa zviditeľnili najmä pri problematike dvojakej kvality potravín v západnej a strednej Európe. Ako sa to rieši?

Pôvodný návrh smernice bol prísnejší. Pripúšťali sa odchýlky, ale len vo výnimočných prípadoch. V ostatných týždňoch vyšiel zo strany členských štátov a Európskeho parlamentu kompromisný návrh, ktorý to do istej miery zmäkčuje. Ale stále hovorí, že rozdiely v kvalite musia byť výnimkou a musia byť niečím ospravedlniteľné.

Kompromis v oblasti dvojakej kvality potravín

Čím?

Ak si nejaká značka trúfne mať na jednotnom trhu vo svojich tovaroch odlišnosti, musí byť pripravená na to, že sa na ne bude pýtať miestna potravinárska inšpekcia. A ak to bude jednoznačný podvod, výrobca môže dostať sankciu alebo bude musieť výrobok úplne stiahnuť. Aby sa nestávalo to, čo nám tak prekáža. Že tam napríklad nie je jahoda, ale chémia, alebo že tam nie je mozzarella, ale ementál a je ho ešte menej.

Čo bude môcť byť „opodstatneným“ rozdielom v kvalite výrobkov?

Prijateľný rozdiel môže vyplývať z národných technických noriem. Nemecko a Rakúsko majú napríklad pri rybích prstoch požiadavku minimálne na 60 percent mäsa. Čiže firma Iglo má jednu značku, jeden obal, ale v Rakúsku a Nemecku sa musí držať tejto národnej normy. S tým nemôžeme nič robiť. Lebo keby sme zakázali akékoľvek odlišnosti, tak by sme štátom znemožnili mať takúto legislatívu. Preto máme dnes na stole kompromis. Začne platiť dva roky od schválenia. Zároveň ideme ďalej v testovaní potravín podľa novej spoločnej metodiky. V 30 percentách produktov nachádzame neopodstatnenú odlišnosť a musíme s výrobcom rokovať o jej odstránení.

Neprehliadnite

Ako to ide?

Samozrejme, nie sú radi. Rokujeme so združeniami pre značky a potravinárstvo. Aby oni tlačili na jednotlivé značky a v zistených prípadoch zloženie výrobkov vyrovnali. Vidíme príklady, keď sa to už deje. Niektoré značky sa dokonca na obale chvália, že predávajú zaručene rovnakú kvalitu na celom európskom trhu. Čiže sa to začína brať aj ako istá konkurenčná výhoda. Novinkou smernice je, že výrobca, ktorý si trúfne mať iné zloženie pri rovnakej značke, o tom musí spotrebiteľov informovať. Zároveň o tom budú vedieť maloobchodníci. Tí mi hovoria, že by inak produkty dvojakej kvality na svoje pulty nebrali. Ale nevedia, ktoré to sú.

Kto bude riešiť vzniknuté nezrovnalosti?

Budú to

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Rozhovor

Tagy facebook