Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Žije v Číne sedem rokov: Ekonomika je tam ako lavína. Čo stojí v ceste, nemá šancu

21.04.2019 | Jozef Tvardzík

Diskusia (37 reakcií) Pravidlá diskusie

18.04.2019 | Jozko Ferko

V Číne vládne tvrdý komunizmus popri kapitalizme. Áno ľudia podnikajú bohatnú je to vidieť. Zabudol spomenúť, že byty majú výmeru 9-35m2. Byt v Sanghaji stojí 1milon HK. Na nabreží popri rieke v časti BUND je na každom stlpe verejneho osvetlenia 6- 8 kamier, ktoré Vás sledujú.Ano majú vynikajúce vlaky 300km/h, ale kým sa dostanete do vlaku prejdete 2x RTG, policjnou kontrolou, pred žel. stanicami sú ostnaté ploty a policajti ozbrojení útočnými puškami.Domáci Vám nikdy nepovie niečo zlé voči systému, lebo nikdy nevie KTO ho počúva.4lovek, ktorý na vlastnej koži zažil socializmus to vie vyhodnotiť lebo to je ako by sa vrátil v čase. Na strane druhej VŠADE vysádzajú stromy. Aj pozdĺž dialnic, železničných tratí.V stredových pásoch dialnic sú vysadené okrasné kry- super.Celí šťastní stoja v 5 hodinovom rade na námestí, kde ich vraždili ich vlastní policajti aby videli Maa v mauzóleu....Nechcel by som tam žiť.

18.04.2019 | Morris

jednoducho aj zlatá klietka je stále len klietka.

A v Číne rozhodne zlatá nie je a dlho ani nebude.

21.04.2019 | @@@

"byty majú výmeru 9-35m2" maš aj link k tomu ??? chcel by som pozrieť tie čisla o velkosti bytov v čine ale neviem ich najsť tak či ty nemaš ked maš take udaje ....

25.04.2019 | copy

9-35 m2 byty? Možno tak v Hongkongu.
tu máš ponuky zo Šanghaja.
https://shanghai.an...

21.04.2019 | Andrej_sk

Ano, ale zabudol si na jedno. Oni tak ziju storocia. Ich spolocensky zivot a stravovanie prebieha na ulici. Teda nikto nepotrebuje obyvacku a kuchynu. Za lacno sa tam hocikde najedia, daju si caj, vecer posedia so susedmi. Okrem toho pracovny cas plus cestovanie do a z prace, cize potrebuju byty len na to, aby sa im zmestila postel. Bud su to pristahovalci z dedin, aby zarobili a posielali domov peniaze, nemaju na nic vacsie a ani to nepotrebuju. Stari tiez nepotrebuju velke byty, ich zivot cely rok prebieha v parku. Mladi co vysli zo skol, detto. Okrem toho politikou jedneho dietata, ktore samozrejme musel byt chlapec, dnes pocituju nedostatok zien, tak nejake partnerske spoluzitie nie je lahko dosiahnutelne. A ti, dobre zarabajuci cinania, nie ti, tak tie maju trochu ine obytne rozlohy.
V Japonsku je to to iste.
Ale akekolvek porovnavanie azijskeho sposobu zivota s europskym, je dost scestne, pretoze to sa neda. My si myslime, ze aki su chudaci, utlacani, sledovani,..., ale su spokojni. Je to ich svet a oni sa divia tomu nasmu. To monitorovanie spravania obcanov tam bolo za vsetkych cisarov, cize opat nic nove pre nich, ved ako inac by sa taka obrovska krajina dala riadit, s oblastami, kde ludia ziju ako v stredoveku az po hypermoderne velkomesta, od pusti az po velhory. Preto musia v zarodku potoacit prejav akejkolvek obcianskej neposlusnosti. Ja to samozrejme neobhajujem, ale technicky sa miliarde ludi inak neda vladnut.
Nasich ubohych 5 milionov ludi riadi vlada a 150 poslancov a je to des, od desiatich k piatim. My si vravime, ze Cinania dosiahli pokrok devastaciou zivotneho prostredia, my sme si prostredie zdevastovali a pokrok nulovy. Staci porovnat povojnove Japonsko a Cinu s Ceskoslovenskom, kde sa kto nachadzal a kde je teraz.
A propo, staci ist do Amsterdamu a tam sa divit, ze ake male byty Europanom volakedy stacili. Clovek roztiahol ruky a dotkol sa dvoch protilahlych stien. To iste stare nemecke a skandinavske hanzovne mesta.

24.04.2019 | cpa

Len ked je to co pises pre nich takprirodzene, zvlastne ako si lahko na demokraciu a "zapadne" hodnoty zvykli napr. na Taiwane ...

24.04.2019 | Andrej_sk

1. odpada tam starost o 1.4 mld obcanov na rozloje 10 mil km2, cize to az taka systemova nutnost nie je. Pocet obyvatelov je asi ako v samotnom Pekingu.
2. comu hovoris zapadne hodnoty? Ked to napises na inom blogu, kazdy si pod tym prestavi konzum, honbu za peniazmi, majetkom, individualizmus,... Taiwan je Cina a tvoria ho Cinania z Ciny, o nezavislost sa len snazia. Vdaka Cinanom je tam dostatok lacnej pracovnej sily, co je predpokladom hospodarskeho rozmachu, teda aj vyssej PRIEMERNEJ zivotnej urovne obyvatelstva. Peking a Taipei su uz v podstate mesta s rovnakou zivotnou urovnou. Pritom Peking ma tolko obyvatelov ako cely Taiwan. Cize aj Pekingcania su zvyknuti na zapadne hodnoty :) A takychto miest je po Cine 10-20, len vacsinu z nich nepozname. Hongkong ani neratam.
https://www.numbeo....

23.04.2019 | rarasok

Tie byty su na azijske pomery celkom standardne. Staci pozriet Japonsko alebo Singapur = najrozvinutejsie azijske ekonomiky.
Co sa tyka staznosti na system. Moji cinsky kolegovia neziju v Cine 20+ rokov a na rezim sa velmi nestazuju. Skor stylom urobili sa aj chyby, ale... Proste nie je to v ich nature. Mimochodom, preto je ich tak lahko ovladat.
Co sa tyka zivota tam. Zial je smutne, ze najviac pracovnych ponuk v poslednej dobe dostava clovek prave z Ciny (inzinier v seniorskej pozicii, konzultant), plat je pritom viac ako prijatelny (aj v porovnani so zapadom) a fantasticky v porovnani so Slovenskom. Takze ak chcete zit na Slovensku a pracovat len par mesiacov v roku, dnes uz Cina vobec nie je najhorsia volba.
Co sa tyka bezpecnostnych opatreni. Zapad sa uz vydal tymto smerom, uvidime ako daleko zajdeme. Slovensko a okolie je v tomto smere este stale rajom.

25.04.2019 | copy

Jozko Ferko: ty si v Číne bol maximálne tak týždeň, lebo motáš piate cez deviate.
V Šanghaji sa platí čínskymi juanmi, HK teda hongkongský dolár je platidlo v Hongkongu.
Ostnaté ploty pred žel. stanicami? Kde? Možno taak na hranici Čína/HK.
Byty 9-35 m2? To už aj hutongy majú väčšiu výmeru, netáraj.
Tienanmen? Tam vraždili policajti?

21.04.2019 | Truhlik999

Takze clovek, ktory je životne závislý na na čínštine, žije tam a zarába tam vam do novín povie pravdu o režime?

Tak urciteee

21.04.2019 | dmm

Mierne premotivovane, taketo clanky si pamatam o uzasnom Sovietskom zvaze. Od slusneho periodika ocakavam vyvazenejsie informacie. Je toto vysledok snahy ciny o '"pozitivnom" informovani o krajine?

21.04.2019 | martin33

Tu je blog cloveka, ktory zil 5 rokov v Cine a za zenu si zobral Cinanku. O Cine pise ovela menej "politicky korektne":
http://www.markoff.biz/
"Na optimisticku notu kedze chcem previest vacsie sumy z RMB do EUR ten rapidne oslabil nielen voci USD, ale aj voci EUR a ako bol este vcera 6.80RMB/EUR a nezamenil som ho utahany vecer, tak dnes je uz o 2% slabsi na 7.12RMB/EUR a ktovie dokedy bude padat aby reflektoval katastrofalnu cinsku ekonomiku, kde cinska vlada tlaci kaleraby so 7% odhadovanym rastom HDP kde sa zahadne vlada vzdy trafi, ale ked sa pozriete na predaje aut, prepravene tovary na zeleznici ci spotrebu elektriny a milion dalsich ukazatelov, tak vsetko v zapornych cislach poklesu, nieto akykolvek aspon slaby rast, ratam ze ak by mali realny rast aspon 2-3% tak by boli stastni a v skutocnosti cinska ekonomika asi riadne pada a dari sa im to skryvat cim dalej tym menej. "

21.04.2019 | Andrej_sk

Tak som sa na jeho blog pozrel a pobavil som sa
1. tohto magora poznam z detstva. Nezmenil sa. Autisticky grafomaniacky nerd.
2. Vzhladom na jeho vztah k Cine a Cinanom, nechapem naco tam isiel a preco si bral Cinanku? Kultura ide s clovekom az do smrti, pri nom to chudera bude mat tazke.
3. Z jeho poslednych blogov som si ani nevsimol, ze z Ciny odisiel. Furt frfle.
4. Skutocne vyborny zdroj informacii o makroekonomike a politike Ciny :( Kolko stoji igelitka, nexus, listok na metro,...

21.04.2019 | martin33

Ak je to "autisticky nerd", tak tym je pre mna (nerda), este doveryhodnejsi. Ludia ktorym nikdy nedoverujem, su hlavne ti "v kolektive oblubeni","podla dress code obleceni", extremne povrchni, extroverti. Neviem, preco si ich vzdy poistovne a banky vyberaju na to, aby mi nieco predali. Zatial sa to ziadnemu nikdy nepodarilo :-)

P.S: Stav ekonomiky sa hodnoti aj podla toho, kolko sa preda ruzov, teda to kolko stoji igelitka a listok na metro je dolezita informacia. Castokrat sa tak daju odhalit manipulacie v oficialnych statistikach.
https://en.wikipedi...

21.04.2019 | @@@

nie vždy sa daju odhlaiť ...to že počet predanych aut v čine stagnuje ešte nemusi znamenať pokles hdp .....len ludia sa presuvaju na ine veci alebo služby .....lebo potom otazka by bola o kolko narastol predaj novych aut v usa ked v roku 2000 mali hdp 10,3 biliona dolarov a dnes je hdp usa 20,5 biliona ?

23.04.2019 | Andrej_sk

Autistickymi nerdami nazyvam tych (a neviem ako je to mozne, ale je ich stale viac), ktori ta zahrnu vsetkymi moznymi datami a statistickymi vystupmi o hdp, inflacii, pocte obyvatelov,..., hoc aj neaktualnym, ale unikaju im suvislosti. Pozdravujem zavinaca :)
Igelitka a metro ma pre teba informacnu hodnotu, len ked ich vyuzivas. Ak chodis bicyklom alebo autom, tak nie. To je ako porovnat ceny PHM v USA, emiratoch a na Slovensku. Bomba. Ale stale som sa o zivote nic nedozvedel. Cize tak.

23.04.2019 | martin33

Ja som Markoffov blog precital cely. Trvalo mi to (aj po nociach) niekolko tyzdnov, okrem toho, ze sa mi jeho (cynicko-politicky nekorektny) styl pisania neskutocne paci, o skutocnom zivote v Cine a o praktickych otazkach s tym suvisiacich (cestovanie, jedlo, ubytovanie, administrativa, ...) som sa vela dozvedel.

24.04.2019 | Morris

zhodou okolnosti som s nim aj ja poznal osobne, tak 20r dozadu, a nesadli sme si. A ja teda nerd urcite nie som :)) takze v tomto suhlasim s Andrejom.

21.04.2019 | BrunoBruno

Náhodou pekný rozhovor. Jasné že musí byť nekonfliktný keď tam žije. Pre mňa zaujímavá časť o tom Uberi. Keď ho vláda nevedela kontrolovať, tak ho zakázala. Keď už boli jeho aktivity v správnych rukách, už spolupráca bola úžasná a v Uberi si môžu iba povzdychnut aký biznis...
Tak to v Číne chodí. Ak chcete mať seriózny veľký biznis, dostanete aj lokálneho partnera.

21.04.2019 | Morris

Tým lokalnym partnerom sa vraj inšpiroval aj kali

23.04.2019 | Tsugaru

Je evidentne ze pan Dvorak:
1. prevzal cinsku formulaciu odpovedi
2. si tymto rozhovorom si zvysuje hodnotu svojho socialneho kreditu
3. boji sa co len pipnut to, co si skutocne mysli

Tak sme sa dozvedeli, ze Cina je takpovediac rajom na zemi a kto by sa podujal verejne tvrdit nieco ine, bude na utraty strany a vlady poslany zrychlenou cestou na stretnutie s Bohom...

23.04.2019 | Andrej_sk

A mozno je to tak, ze pan Dvorak ma Cinu a Cinanov rad a radsej hovoril o veciach, ktore nie su az tak Europanom zname.
Staci citat clanky zahranicnych zijucich na Slovensku a kritiky sa tam clovek nedocita. Pochybujem, ze sa bali alebo je Slovensko take uzasne.
Tiez som dlhsie zil v Indonezii a Australii, na vela veci som ako spravny Slovak frflal a pri popisovani zivota tam, by ma nenapadlo vypichovat negativa. Pretoze ak by niekde prevazovali negativa, tak len blbec tam ostane. Negativne sa vyjadrovat zvykaju ludia, co tam pobudli tyzden dva, pripadne tam nikdy neboli (ako nedavno debata k clanku o Bali) a potom ohuruju svoje okolie, ze cim vsetkym si museli preskakat.

23.04.2019 | HlasNaHlas

Možno, že Číňania alebo aj Slováci vo vláde mu prikázali napísať nejaký pozitívny článok, pretože potrebujú PR, keďže investujú obrovské peniaze do EÚ, ako som niekde čítal... Naš vláda si už vyhradzuje, že pri ich investíciách chce, aby na čínskych projektoch pracovali naši robotníci, po novom operátori. Aby sme sa na týchto novodobých kolonizátorov pozerali kladne. Myslím si, že odtiaľ vietor najmä fúka.

Ja by som bol najradšej, keby ostali tam, kde sú

23.04.2019 | oko

asi chapem, ze nepochopime myslenie Cinanov.
ale je aspon iste, ze ked diktatura tzv Komunistickej strany (och a tie dalsie mensie strany tak pripominaju nas Narodny front...) uplaca obcanov jedine rastom ekonomiky, napriek “vedeckemu” pristupu (btw presne na tom ekonomicky zlyhala velka RVHP) raz tento ekonomicky rast skonci?
napriek kulturnej odlisnosti, neskonci ekonomickym rastom aj mozno naozaj existujuca lojalita Cinanov voci establishmentu?

..a odhliadnuc od negativnych externalit ako je brutalna korupcia, dopady na zivotne prostredie a podobne co dalsie generacie uz nemusia vnimat ako “nepodstatne” vedlajsie naklady ekonomickeho rastu.

24.04.2019 | Morris

clanok mi na rozdiel od inych nevadi, bol celkom zaujimavy.
co mi vadi je takyto nazor: " Ratingy ľudí na základe ich správania nie sú budúcnosť, ktorej by sme sa mali báť. Je to súčasná realita, ktorú sa musíme naučiť správne používať."

Je to nazor bud velmi neskuseneho, nerozhladeneho alebo priam hlupeho cloveka. Pretoze v takychto oblastiach nerozmyslame v intenciach "ake to bude v idealnom pripade" ale "ako to ludi ovplyvni v tom najhorsom moznom pripade"

Pretoze takato technologia je velmi lakava pre psychopatov a je len otazka casu, kedy sa niekto taky dostane k moci.

24.04.2019 | Brano L.

+++

24.04.2019 | Andrej_sk

No ale nepouziva ludstvo ratingy odjakziva? Si zober dediny volakedy, ked to tam zilo. Ratingovalo som od rana do vecera, ci uz chlapi v krcme, zeny neustale, farar na omsi, .... Ked niekto (vacsinou niektora) dostal zly rating, uz sa akurat tak z dediny mohol odstahovat.
Len sa tomu nehovorilo rating a nebol v tom technicky system. Je nehovorim, ze je to dobre alebo ze sa to ma robit, ja len hovorim, ze v istej forme, ktora vobec nebola miernejsia, to tu bolo a je. Taky Kocner sa do februara 2018 vyratingoval na pana boha. A mal mensiu armadu, ktora prenho sledovala ludi. Zatial vieme o novinaroch a politikoch. Aj nejakych konkurencnych podnikatelov. Ano, nesledoval nas obcanov. Ale len preto, ze sme neotravovali alebo nekonkurovali. Ano, tam to robi vlada a tu nejaky "podnikatel". Ale Kocner mal uzke prepojenie na smer, tak od toho, ze to robila vlada s pomocou sucasnych a byvalych siskarov a policajtov, sme len krocik od Ciny. A zeby tu Kocner bol len jediny vychcanek, ktory si to takto zariadil?

24.04.2019 | Morris

to čo hovoríš možno znie podobne, ale je to neporovnateľné. Ohováranie na dedine je určite pre niekoho nepríjemné, ale život ti to nezničí. A vždy máš možnosť presťahovať sa.

Socialny rating ťa jednoducho odsunie na vedľajšiu koľaj vo vlastnej krajine. Dobre, že spomínaš Kočnera. Novinárov by vôbec nemusel sledovať. Stačilo by pár krát vybaviť pokles ratingu.

24.04.2019 | Andrej_sk

Ale dedinu som vyzdvihol ako nieco hostoricky dlhodobe. A by si sa divil, ako obycajne ohovaranie v malej komunite dokazali nicit zivoty. Lebo uz od neandertalcov vyvrhel spolocnosti bol odsudeny na zanik. U nas uz len spolocensky, ale aj to je dostatocne stresujuce. V dnesnej dobe mas bezny rating co ta odsuva na druhu kolaj vo vlastnej krajine. Na skole, v panelaku, v praci,... Ved sikana a bossing su vlastne ratingy. Nepopularne ci nejake handicapovane osoby, kde nemusi ist o nic objektivne, staci ze su obezne, smrdi im z ust, maju silne okuliare, su autisti, nenechavaju sa podplacat (poctivi policajti), ... To vsetko su ratingy, to vsetko vytvara cierne ovce. Nie su vyninkou teenageri ako cierne ovce, ktore takyto stres neuniesli a spachali samovrazdu.
A sam si v poslednej vete pouzil - vybavit pokles rating. Cize si stotozneny s jeho vyuzivanm :)
Cina urobila jedno, dala tomu oficialny ramec. Este raz poukazujem na to, ze viest miliardu obcanov s tak rozdielnym socialnym, vzdelanostnym, nabozenskym, etnickym charakterom asi chce ine nastroje ako na ake sme zvyknuti. Opat nefandim ani nehanim, len sa zamyslam.

24.04.2019 | Morris

nerozumiem tvojej logike.
Hovorím, že chvalabohu, že rating nemáme, lebo to by človek ako kočner mohol už terazzneužiť, a ty sa tešíš, že som stotožnený s jeho používaním?
No nie som stotožnený.

Samozrejme, že si uvedomujem, že dlhodobé ohováranie v dedine môže viesť až k najhoršiemu. Ale stále máš možnosť odtiaľ odísť. Do Trebišova, Košíc, Bratislavy, Londýna.
Kam pôjde Číňan potopený ratingom? Kam pôjde európan, ak by tu boli ratingy? No nikam, akurát na ten kandeláber, alebo do Panamy. Ak si bude môcť kúpiť letenku - čo určite nebude môcť.

Nikdy nesmieme súhlasiť s ratingami. Je to cesta do pekla dláždená dobrým úmyslom.

24.04.2019 | Andrej_sk

to nie je moja logika, ja som tak tu tvoju poslednu vetu pochopil.
Ano, mozes odist, pre niekoho je to brnkacka a pre niekoho koniec sveta. Okrem toho, vzdy sa ide z mensieho mesto do vacsieho, lebo tam je anonymita, ale s tym suvisia aj vyssie zivotne naklady. Prace tiez nie je na rozdavanie. Tak si myslim, ze odist nie je az take jednoduche ako si to predstavujeme. Cize nejake financie su s tym spojene vzdy.
No ak ma Cinan minimalne na letenku ci na vlak, nema problem odist kamkolvek do sveta, lebo cinske komunity su vsade. Kdekolvek na svete ani len jazyk nemusi ovladat, jeho rodny mu staci a o zamestnanie mat nudzu, minimalne medzi svojimi, nebude.
Ja plne suhlasim, neratingujme, ale ako som ti napisal vcassie, mame to v krvi, vsetci na svete, a preto silne pochybujem, ze sa to v takej ci onakej forme diat nebude.

24.04.2019 | Andrej_sk

Este jedno chcem dodat, co tu vypadava z kontextu. Ako som davnejsie zachytil prve spravy o ratingoch, zacalo sa to z Ciny trusit po niekolkych medializovanych "skandaloch", ked sa prostoduchi cinski dedincania dostali s lacnymi zajazdami do sveta, hlavne Europy, a neznali kulturnych rozdielov narobili rozruch. Nieco typu sedlak v meste, ci American v Europe, Cech v Chorvatsku ci Tatrach, anglican v Prahe ci Bratislave, atd. (vidis, samy rating), co sa vdacne medializovalo a vdaka FB to malo celosvetovu odozvu. Kedze cinska vlada bola dost citliva na to, aky dojem zanechava vo svete, lebo vtedy naberala vsetky mozne investicie, tak sa rozhodla ratingovat obcanov udelovanim zlych bodov za nevhodne spravanie vo svete a takym zamedzit dalsie cestovanie a znizenie jeho socialneho statusu, lebo zosmiesnil Cinanov.
Vlastne chcem dodat dalsiu vec - my Cinu a Cinanov opluvame (rovnako ako polsky tovar - dlasi rating), ale su narody, ktore mali historicko-politicku smolu. Keby nas neoslobodili Rusi, mohli sme byt ako Rakusko/Nemecko, keby Rusi nemali Lenina a Stalina, mozno by to bolo druhe USA. Takisto Cina nebyt Maa a kulturnej revolucie, mozno by isla po vojne cestou Japonska, ktore sa z agrarnej a feudalnej krajiny stalo vysokorozvinutou, aj ked dedinsky kolorit mimo miest si stale zachovava.. Severna Korea mohla byt ako Juzna a Kuba mohla byt USA. Proste shit happens :)

25.04.2019 | BrunoBruno

Ale my Činu neopluvame. Len si niektorý myslíme, že ten systém je obludný a nebezpečný.
S príkladom dediny sa to nedá porovnávať. Ani historickým ani žiadnym.
Tu ide o to, že systém, v prípade jeho dôslednej a masívnej aplikácie, dokáže jednoduchým strhnutim bodov (za co? -potenciálne hocičo) zlikvidovať osobný, rodinný život, budúcnosť rodiny; dokáže Ťa odpáliť.
Nie že Ti v krčme nenaleju, alebo Tá ohovoria. Ale že Ty stratiš prácu a inú porovnateľnú nenájdeš (lebo body), že priatelia sa s Tebou prestanú baviť a vyštvú ťa z miesta kde bývaš a mal si väzby (z obavy o stratu bodov), Tvoje deti nebudú môcť študovať na čo budú mať ale to na čo budú mať body, nebudeš môcť to či ono, budeš môcť ísť iba tam kam Ťa body pustia a pod.
Budeš mať novú formu biľagu triedneho nepriateľa.
Ak toto nerozumieš, tak si naozaj ukážkový príklad inak inteligentného človeka, ktorý nerozumie a ktorý bude ešte tlieskať a tešiť sa keď bude dostávať na krk obojok.

25.04.2019 | Andrej_sk

Cize tak, ako sme to mali za komunistov a tak ako to mali amici za McCartyho. Teda nic nove na svete, dame si repete. A comu ja tlieskam, si laskavo precitaj vsetky pismenka co som napisal.

24.04.2019 | Vyktorka

Jožko ferko už sa s tým socializmom neblamuj, zerjme si v ňom nežil a vykonával si potrebu do plienok, nebyť socializmu, doteraz by si býval pod stanom a svietil petrolejkou, chyby sú v každom systéme, ale zopakujem vyjadrenie jedné pána, ktorý
emgroval, vyštudoval v Ríme za kňaza, bol, vysvätený, ktorý prehlásil, že pre obyčajného človeka nebolo lepšieho zriadenia, ako socializmus. Śtuduj histŕiu, jej súvislosti, nenechaj sa osprosťovať súčasnou "modernou" propagandou mocných, chrániacich svoje majetky, že by si aj ty bol zo zbohatlíckej rodiny bez vynaloženia vlastnéhom úsilia, alebo si celkom chudobný v mentálnej oblsti.

24.04.2019 | oko

“vykonával si potrebu do plienok, nebyť socializmu, doteraz by si býval pod stanom a svietil petrolejkou”
mas pravdu. socializmus nam postavil krasne sidliska z prefabrikatov pomedzi ktore fucalo. vyrabal usporne, rychle a najma spolahlive auta, stacilo si nakonfigurovat, pockat mesiac dva a zaplatit rocnymi usporami. nase vykonne pocitace JSEP i masove SMEP ziskala NASA len vdaka tomu, ze obisla embargo, ktore sme na zapad uvalili potom, ako na Kube rozmiestnili rakety s atomovymi hlavicami.

Vyktorka, ak si Ty zazil socializmus, tak to bolo na VUML.

24.04.2019 | oko

zatial co rakucania byvali v zemlankach, svietili petrolejkami a kurili siskami

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.