Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prémiové krémy: Ako sa vyrábajú slovenské orieškovo-čokoládové nátierky

Nutella od Ferrera je fenomén. Miliardové ročné tržby koncernu ukazujú, že ide o neobyčajný produkt, ktorý prakticky nemá konkurenciu.

30.04.2019, 05:12 | Adrián Berecz | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Hoci ide o najpredávanejšiu lieskovo-čokoládovú nátierku na svete, práve kvôli svojej rozšírenosti a obrovskému odbytu akoby stratila istý punc exkluzivity. Vznikol tak priestor na výrobu konkurenčných prémiových nátierok, ktorý úspešne vyplnili mnohí malí výrobcovia.

Na Slovensku ich je hneď niekoľko – Lyra, Slowlandia, Orieškotella či Powerlogy, čiastočne aj Mixit, hoci ide o českého výrobcu. TREND navštívil výrobne značiek Slowlandia a Lyra a porozprával sa s ich majiteľmi o tom, ako sa vyrába a podniká v tomto segmente na Slovensku.

Nitrianske prémiové krémy

Obaja výrobcovia sídlia v Nitre. Slowlandiu založili manželia Repíkovci pred tromi rokmi. Značka si urobila meno vďaka produktom Slowtella a Mandľové maslo, ktoré získali najvyššie ocenenia v medzinárodnej súťaži Great Taste. V rovnakej súťaži uspela aj konkurenčná čokoládovňa Lyra. Kým Nutella obsahuje približne 13 percent lieskových orieškov, Slowtella ich má vyše 60 a Lyra asi 50 percent.

V súčasnosti je Slowlandia malý podnik s rodinnou atmosférou, ktorý zamestnáva desať pracovníkov. „Všetko sú to ľudia na trvalý pracovný pomer, študenti ani spolupráca s agentúrami sa nám neosvedčili, popálili sme sa na tom,“ hovorí Michal Repík, zakladateľ Slowlandie. „Potrebovali sme spoľahlivých a odhodlaných ľudí a tí sú ochotní pracovať len na TPP.“ Prevádzka, ktorú si zriadil v bývalej strojárskej dielni, dnes zaberá plochu okolo 300 štvorcových metrov. „Momentálne chystáme sťahovanie do areálu s dvadsaťnásobne väčšou rozlohou,“ prezrádza.

Neprehliadnite

Čokoládovňa Lyra s tridsiatimi zamestnancami a niekoľkými brigádnikmi je väčší, no stále malý výrobca. Počas jesennej sezóny najíma ešte ďalších zhruba tridsať brigádnikov. Dominantný segment Lyry tvoria hlavne prémiové čokolády, nátierkový sortiment predstavuje zhruba desať percent z vyrobeného množstva produktov.

Napriek tomu za minulý rok predala približne 70-tisíc kusov sladkých nátierok. Celkové tržby čokoládovne za rok sú 2,4 milióna eur. „Z celkového predaja orieškovo-čokoládových nátierok na Slovensku tvorí Nutella a privátne mainstreamové značky vyše 90 percent, zvyšok si rozdeľujeme my, malí výrobcovia,“ odhaduje situáciu Karol Stýblo, majiteľ Lyry.

„Z celkového predaja orieškovo-čokoládových nátierok na Slovensku patrí malým výrobcom zhruba desať percent.“ Karol Stýblo, značka LyraZdroj: Maňo Štrauch

Štyrikrát drahšie, ale stále predajné

Orieškovo-kakaové nátierky od

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Podnikanie

Tagy Lyra, Slowlandia