Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

V Afrike zažil aj evakuácie. Teraz velí slovenskému Heinekenu

Rene Kruijt si sadol na stoličku šéfa najväčšieho domáceho pivovaru Heineken Slovensko pred troma mesiacmi. Prišiel sem z jednej z najkonfliktnejších krajín sveta – afrického Konga. TRENDU prezradil, ako sa robí biznis vo vypätých kútoch sveta, ale tiež svoje plány na slovenskom trhu. Výzvou pre neho je aj to, aby pre materský Heineken ustrážil na Slovensku pozíciu trhového lídra. Dvojka trhu Plzeňský Prazdroj Slovensko v rukách japonského Asahi sa po predchádzajúcej stagnácii znovu rozbehla. Protizbraňami Heinekenu majú byť inovácie.

05.05.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Po Door Plantengovej, ktorá viedla slovenský Heineken v rokoch 2009 až 2014, ste druhým manažérom Heinekenu, ktorý sa na Slovensko posúva z afrických dcér koncernu. Je to náhoda alebo sú africké trhy s pivom tomu slovenskému niečím podobné?

To s Door je skôr náhoda. I keď sme istý čas pred jej príchodom na Slovensko spolu pracovali pre Heineken v Rwande. Zároveň je slovenský trh s pivom v niečom podobný tým africkým. Možno je to prekvapujúce, ale Afričania, rovnako ako Slováci, pivo dosť obľubujú. I keď mnohé africké národy si ho kvôli svojim nižším príjmom nemôžu dovoliť až tak často ako Slováci. Napríklad v Kongu je ročná spotreba piva na osobu len na úrovni štyroch litrov oproti 72 litrom na Slovensku. Život v Afrike na mnohých miestach nie je jednoduchý a oveľa skromnejší ako v Európe, ale Afričania sa radi bavia a radi si dávajú pivo. V tom sú Slovákom podobní. Pivo sa tam pije aj v moslimských krajinách, i keď, prirodzene, nealkoholické. Spoznal som to pri mojej práci v Egypte. Domáci pili nealkoholické. S tradičným alkoholickým pivom sme robili väčšie obraty iba v egyptských turistických centrách.

Know-how na vysoké riziká

Pre Heineken ste pracovali v juhoamerickom Suriname, potom v africkej Rwande, Egypte. Naposledy v Demokratickej republike Kongo. Zažili ste v týchto krajinách aj nejaké rizikovejšie situácie? Ako ste si s nimi poradili?

V Egypte som bol aj s mojou rodinou počas tamojšej Arabskej jari. Narodil sa tam môj najmladší syn. Prežili sme tam aj dosť napäté situácie s protestmi a armádou na uliciach i rabovaním obchodov. Heineken to vtedy vyhodnotil tak, že svojich zahraničných manažérov aj s rodinami radšej z Egypta evakuoval. Z Amsterdamu sme sa vrátili späť, až keď sa situácia stabilizovala. V Rwande som nič nebezpečné nezažil. Dnes je to úplne bezpečná a pokojná krajina. Rovnako ako Surinam.

Neprehliadnite

A čo Kongo? Ešte na prelome milénia tam prebiehal najväčší vojnový konflikt od konca druhej svetovej vojny so skoro štyrmi miliónmi mŕtvych.

Je to tam naozaj už desaťročia napäté. Je to zložitá a chudobná krajina. I keď zároveň to môže byť v budúcnosti pokojne aj jeden z najbohatších štátov Afriky. Má veľké nerastné zdroje v podobe cenných kovov ako koltan [matná čierna ruda, z ktorej sa získava niob a tantal], kobalt či diamanty. Zároveň práve pre toto bohatstvo je krajina v neustálych vojnových konfliktoch. Deje sa tam trebárs to, čo je pre Afriku bežné, že prezident po konci funkčného obdobia nechce odísť z postu. Voľby sa odkladajú, až ľudia potom idú do ulíc.

Zažili ste to?

Aj počas mojej viac ako trojročnej práce tam na uliciach prišlo k viacerým vážnejším násilnostiam so streľbou zo strany polície i protestantov. Boli tam obete. Vtedy sme museli ostať zavretí doma a nemohli sme nikam chodiť. Pre nás manažérov bola vtedy najväčšia výzva udržať v bezpečí našich zamestnancov i naše závody. V Kongu pritom pre Heineken pracuje až dvetisíc ľudí a máme tam štyri pivovary. Zahraničných manažérov nás tam bolo tridsať. S rodinami nejakých 80 cudzincov. Rýchlu evakuáciu naspäť do Holandska sme tam počas môjho pôsobenia našťastie nemuseli robiť ani raz. No dvakrát sme si pri vypätejších situáciách aspoň naplánovali a vybrali celozávodne dovolenky. Tri roky v Kongu ma síce obohatili, ale bolo to také intenzívne a dalo mi to tak zabrať, že som sa potešil ponuke ísť späť do Európy.

Aký bol vlastne konžský trh s pivom z pohľadu, že ide o jednu z najľudnatejších krajín Afriky s vyše 80 miliónmi obyvateľov?

Biznis sa tam nerobí

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Rozhovor

Tagy Heineken