Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Povinné poistky sú už neudržateľne lacné

21.05.2019 | Peter Csernák

Diskusia (26 reakcií) Pravidlá diskusie

21.05.2019 | Emasculate

Zarobit sa da aj tak ze predavaju lacno, a ked maju platit neplatia.

Tuto jedna hviezda poistneho trhu Kooperativa dostala z NBS pokutu minuly mesiac a musi zaplatit miliony ludom ktorych okradla tym ze neposkytla plnenia alebo nevratila poistne ked mala. Preco ma ta banda stale licenciu? Preco sa hlupaci u nej stale poistuju?

https://www.nbs.sk/...

Toto je bezprecedentne rozhodnutie a oficialne potvrdenie nekalej povahy tejto institucie. Preco o tom trend nepise namiesto pofidernych clankov o ‘zivote ktory maju radi’ rozne nezaujimave narcisticke nuly?

21.05.2019 | martin33

Ono je to tak, v pripade PZP poisteneho vacsinou netrapi, ze poistovna neplni v pozadovanej vyske, lebo plnenie ide inej osobe. Zakonna povinnost je splnena a tym to pre poisteneho konci. Len malokto sa sudi s vinnikom o rozdiel medzi vyskou skody a plnenia od poistovne. Preto su taketo praktiky tolerovane.
Spoliehat sa na to, ze situaciu ktoru z principu nedokaze vyriesit trh, vyriesia statne organy, je naivne.

P.S: Trend pise o tom, co je dolezite pre jeho majitelov. Redaktori potrebuju splacat hypoteky a preto "tisko hryzkaju".

21.05.2019 | shaggy

"ze situaciu ktoru z principu nedokaze vyriesit trh"
Ako nedokáže? Ani len nevieš povedať, či by ju dokázal vyriešiť, keď stále žiješ v regulovanom prostredí. Ale to, že to štát nevyrieši, je pravda.

21.05.2019 | martin33

Nedokaze to preto, lebo samotne PZP je povinnost nadiktovana statom, ktorej cielom je zbavenie sa zodpovednosti vinnikov a presunu zodpovednosti za skodu na poistovnu. V kombinacii s tazkou vymozitelnostou prava v takomto prostredi, trh (logicky) optimalizuje co nejnizsiu cenu poistky, bez ohladu na vyplacane krytie.
Ak by poistenie nebolo povinne a vinnik by musel hradit vsetky skody nim sposobene a aj v pripade poistenia hradit automaticky aj rozdiel medzi skodou a vyplatenym poistnym krytim, dal by si poisteny sakramentsky pozor na to ci poistovna nim spsobenu skodu zaplati.

22.05.2019 | Vauban

ale stat nediktuje cenu pokial viem a historicky je poistenie jeden z mala nestratových biznisov (nastavujes si to sam ako poskytovatel, vacsinu externých tazko predvidatelnych a pre teba likvidacnych situacii mas aj tak vo výlukách) a casom sa z toho vyvinul moderny produkt, ktory je mozne nastavit vdaka informatizacii spolocnosti v podstate na mieru (dnes poistovne vedia celkom presne statisticky odhadnut naklady na klienta, ktory je biely/cierny/fialovy/mlady/bezdetny/a tak dalej). Takze tu az taky problem nevidim, je to celkom efektivne docasne odburanie zataze na sudy (samozrejme idealne by bolo riesit samotne sudnictvo aby netrvalo X rokov kym sa clovek domoze spravodlivosti)

ina bola situacia napríklad v USA, kde Obama zaviedol svoju obamacare a zrazu sa zistilo (co bolo zname uz desiatky rokov), ze poistovne diskiminuju na zaklade rasy, veku, rodinného stavu a tak dalej...najma zeny platili vzdy vyssie zdravotne poistne, lebo proste priemerne naklady na zenu su podstatne vyssie ako na muza...stat teda heroicky zasiahol a prikazal nediskriminovat podla pohlavia v ramci "povinnej" poistky...no a nastal raj na zemi, lebo poistovne zdvihli ceny muzom...

statom nanutene PZP neberiem podobne ako Obamacare, ano je to prenesenie zodpovednosti za cely proces na poistovne ale ved to maju zaplatene (za tolko kolko si vypytaju)...skusme opacny pohlad: stat nahnal poistovniam desattisice novych klientov? Doteraz boli vsetci spokojni az zistili, ze konkurencia v tomto segmente niektorym subjektom prestava vyhovovat pretoze produkt sa casom a vplyvom konkurencie stal lahko zrozumitelnym, ma nejake zakladne parametre pri ktorých je problematicke zahmlievat a je velmi jednoduche si to porovnat...laicky povedane z poistiek na auta sa stavaju banany, ktore si stale viac zakaznikov ide kupit tam, kde su v akcii za 0,75€/kg a nie kde stoja 1,50€/kg

typicky priklad je moj starsi kolega, ktory sa priznal aky bol hlupy, ze roky platil havarijne poistenie v sume vyse 1000€/rok, zamietli mu jednu trivialnu poistnu udalost, kratko na to mu zdvihli sadzbu kvôli odvodu, , isiel na pobocku poistovne, nic nevyjednal, tak sa nahneval, pouzil google a vysmiaty ma teraz poistku za 300€...a toto je taky klasicky slovensky spotrebitel/zakaznik, pohodlny, kym ho nic neotravuje kludne plati za nieco aj 3x viac...ale aj takyto zákazníci sa raz dostanu k tomu, ze zvolia efektivnejsie riesenie a toto potapa urcite poistovne

22.05.2019 | Andrej_sk

No, nestratovy biznis. Ako , kde a kedy :) Stacilo zemetrasenie v Christchurchi a tamojsie mensie poistovne sa tusim este stale nespamatali. U nas pri nahlych povodniach pred par rokmi by to dopadlo podobne, keby ludia nesetrili, rovnako ako tvoj starsi kolega a nechavali si niekolkodesatrocne poistky, Este za koruny na zlomkove poistne sumy, 20.000 sk a podobne.
Porovnanie poisteni je pekna vec, ale kym nenastudujes podrobne poistne podmienky, je ti to na nic. Uz len taky detail, ze ak havarujes alebo sa ti pokazi auto niekde pri Poprade, kam ta odtiahnu? Do ich najblizsieho zmluvneho servisu v Poprade (a ty ak si z BA potom mozes kmitat alebo si tam platit neikolkodnovy noclah) alebo do tvojho preferovaneho servisu, co mas uvedeny v zmluve, ci ti daju nahradne auto zdarma alebo daju, ale cvakas,.. Ludia ale vacsinou ani nevedia co si poistuju, tak to mohlo byt aj s tvojim kolegom, ktory v Havarijku mohol mat poisteny GAP, inu vysku spoluucasti, atd, co pri novej zmluve mohol mat uplne ine.
Mozno mu skodu ani nezamietli, len mu povedali, ze bude platit 165 eur spoluucast a to pri nejakom skrabanci mu mohlo zabehnut.
A co sa tyka rozdielnych cien, byva aj take, ze ludia zmenia poistky, lebo u konkurencii to mali za menej, ale ti po roku im uvadzacie ceny zdvihlli este na vyssie ako to mali v povodnej. Cize asi tak. Zasadne si treba dat poistne kazdy rok prepocitat nanovo. Ak nie som spokojny, treba zmenit agenta a ked ani ten nic nevyjedna, tak az potom menit poistovnu. Tolko moj nazor.

23.05.2019 | Vauban

suhlasim, ze si treba na vsetky taketo lahko porovnatelne sluzby (mobilni operatori, bezne ucty v bankach, poistky atd) prehodnocovat zhruba kazdy rok, najneskôr dva (mnohe zmluvy su robene na 2 roky), to je bez debaty...kolegove zmluvy som pozeral a v tej drahsej nebol nijaky rozdiel, proste na nom ryzovali cca 12 rokov (za ten cas sla hodnota vozidla z cca 30 000 na 3 000 a on stale platil vyse 1 000 rocne...aj som mu vysvetloval, ze v tejto situacii uz ani havarijko nepotrebuje su to vyhodene peniaze...ale prenho je proste pohodlne zavolat si asistencnu sluzbu vzdy ked mu odide nejaky kablik za 7€ kvôli ktorému nemoze nastartovat...co vystihuje celu situaciu myslim si, ze celkom vystizne)...takymto stylom "podnikania" tu funguje strasne vela subjektov, priemerna urokova miera na hypo je dajme tomu 1,5%/3r fix, tebe konci fixacia a povodna banka ti zasle "navrh" novej fixacie s urokom aj 3,5% lebo vedia, ze mas decko, hypoteku, si rad, ze zijes a mas tusim len mesiac aby si si poriesil refinancovanie...a oni to vedia a spoliehaju sa na to (krasny film, len na praktiky v poistovnictve, zalozeny na skutocnych udalostiach, je The Rainmaker)

no je to nestratovy biznis, v celej historii ten trh ako taky extra stratovy nebol, ani nemoze byt lebo na vsetko, co by ho plosne postihlo su vyluky...co sa tyka nasich nahlych povodni tak si pamatam ako stat cvakal obcanom, ktori si ani nepoistili svoje nehnutelnosti (s cim absolutne nesuhlasim) a aj tak bola vacsina postihnutých oblasti v tzv povodnovych zónach, ktore boli samozrejme vo výlukách...tiez su spravidla vylucene vojnove konflikty, obcianske nepokoje a ine podobne, ktore by realne mohli poistovne zruinovat...

21.05.2019 | stryko drzgros

vinnik ziaden rozdiel medzi nakladmi na opravu a plnenim poistovne platit nemusi a nikdy platit nebude ... (schvalne pisem "naklady na opravu" lebo to nie je skutocna skoda ... skutocna skoda je to co plní poistovna )

ak by aj poskodeny zazaloval vinnika, tak vinnik moze kludne spat, lebo je poisteny, a ked by sud uznal narok poskodeneho na vyssiu nahradu skody nez dostal od poistovne, tak rozdiel aj tak bude musiet zaplatit poistovna ... lebo vinnik je poisteny na to, aby akukolvek skodu za neho zaplatila poistovna

21.05.2019 | martin33

Kazda poistka, aj PZP ma limit plnenia a poistovna kryje len do vysky tohto limitu. Zodpovednost za skodu nad limit ostava na vinnikovi. Je pravda, ze vacsina "beznych" nehod je v ramci limitov (minimalny zakonny limit pri PZP je cca. 1 000 000 Eur na majetok, cca. 5 000 000 Eur na zivot a zdravie).

21.05.2019 | Andrej_sk

Precitaj si poistne podmienky. Poistovna skodcovi moze dat k nahrade istu az plnu cast skody. Hlavne pri alkohole, ak mal predtym zadrzany vodicak,... Pri tukancoch ide o fazulky, ale ak sposobi hromadnu havariu, ak na priecesti nerespektuje signalizaciu a dojde k vykolajenu vlaku a naslednym skodam, technickych ci zdravotnych,... Nejde len o opravu auta toho druheho, ale vyjazd a praca hasicov, zachranarov, vyprostovanie, odcerpavanie PHM, nasledna oprava zvodidiel, riesenie kontaminacie pody alebo vodneho zdroja s PHM, ... No spokojne by som nespal.

22.05.2019 | ivko07

prepáč, ale trošku k motorkárom...
za motorku platím vyššie (!!!) poistné ako za auto, a pritom:
-jazdím s ňou tak maximálne 6 mesiacov v roku, na rozdiel od auta (50% nižšia pravdepodobnosť nehody)
-motorka má cca 200 kg, takže pri náraze spraví určite menšiu škodu, ako 1,5 tonové auto
-hlavnú škodu budem mať aj tak ja, lebo som menej chránený ako ten v aute
-naozaj by som chcel vidieť vykoľajený vlak po zrážke s motorkou...
-v mnohých prípadoch haváriu auta s motorkou zavinil vodič auta (možno aj väčšinu, bohužiaľ nie sú štatistiky)
-a nakoniec- šialený motorkár, ktorý vyletí z cesty a niekedy sa aj zabije v mnohých prípadoch spôsobí minimálnu škodu ostatným účastníkom premávky...

22.05.2019 | Andrej_sk

Ale presne to som pisal. Hovorime predsa o PZP, tj skodu sposobenu inemu. To znamena aj skodu sposobenu motorkarom, kde to ide okrem majetku castejsie aj do zdravia alebo zivota. Cize nikto ti motorkarov nekritizoval. Naopak.
Takisto som nikde nepisal, ze motorkar vykolajil vlak.
Co sa tyka vysky skody podla hmotnosti stroja, to si trosku vedla, lebo neberies do uvahy vsetky fyzikalne zakony. Beries len staticky naraz. Bohuzial v pohybe vymrstena motorka vie narobit riadnu paseku, ale to nie je podstatne, aby sme sa natahovali, lebo to je od pripadu k pripadu.
Ale ma prekvapilo, ze platis vyssie PZP na motorku ako na auto, kedze som uz prisiel do styku s par motorkami aj stvorkolkami a kedze ako pises, casto nie oni su vinnici, tak nemaju preco im dvihat poistne. Tak som porovnal ceny na netfinance za BMW K 1600 B a vysla mi skoro polovicna cena ako za auto. A to som porovnal dost silnu a tazku motorku s malym volvom C30, oba vozy 118 kW.

21.05.2019 | Andrej_sk

Okrem vysokej skodovosti na cestach, ktoru vidime dennodenne a vsetci majitelia aut sa na ne solidarne skladame (ano, aj motorkarom), tak je to aj dosledok ficovej a dankovej socialnej politiky. Rekreacne poukazy, vselijake priplatky a zvysujuce sa odvody na zamestnancov, ale aj podnikatelov, sa uplne logicky museli pretavit aj do nakladov servisov a ceny prace servisaka. A pocet vyucenych servisakov klesa, lebo vsetci chcu mat vysoku a na ucnovky sa chodit nepatri, tak si ich aj servisy musia nejak financne udrzat.
Na druhej strane, servisy sa rady nabaluju prave na skodovych udalostiach, ale kto to nerobi.
Tak sa nedivme.

21.05.2019 | salamoon

trosku taras, lebo podnikatelom aj zivnostnikom sa dane znizili a poukazy sa malickych firiem teda aj servisov netykaju

21.05.2019 | Andrej_sk

Nevies si zrejme zratat dve a dve. Ja nehovorim o nejakych jednoosobovych garazach, kde sa plati naruku. Ja hovorim o celom retazci, to je vratane dodavatelov, logistike, uctarni, ... Myslis, ze poukazy sa VW, Kie ci Peugeotu netykali? Si myslis ze nahradne diely padaju z neba? Tak kto tara?

22.05.2019 | ivko07

prepáč, ale trošku k motorkárom...
za motorku platím vyššie (!!!) poistné ako za auto, a pritom:
-jazdím s ňou tak maximálne 6 mesiacov v roku, na rozdiel od auta (50% nižšia pravdepodobnosť nehody)
-motorka má cca 200 kg, takže pri náraze spraví určite menšiu škodu, ako 1,5 tonové auto
-hlavnú škodu budem mať aj tak ja, lebo som menej chránený ako ten v aute
-naozaj by som chcel vidieť vykoľajený vlak po zrážke s motorkou...
-v mnohých prípadoch haváriu auta s motorkou zavinil vodič auta (možno aj väčšinu, bohužiaľ nie sú štatistiky)
-a nakoniec- šialený motorkár, ktorý vyletí z cesty a niekedy sa aj zabije v mnohých prípadoch spôsobí minimálnu škodu ostatným účastníkom premávky...

21.05.2019 | bluehen

Prisne sledovanie vysky plnenia u pzp je jednym zo spravnych krokov ktore poistovne robia. Umoznuje im to zvladat biznis, plnit ucel. Snad aj sudy sa jedneho dna spamataju a prestanu priznavat realnu skodu vylucne vinnikovi, ale vytycia si nejake stropy - napr v pripade ked poskodeny sa dobrovolne vyvaza v drahom aute a niekto mu ho poskodi, aby niesol ciastocny podiel aj poskodeny.

21.05.2019 | Andrej_sk

Sudruhovia vsetkych ktajin, spojte sa. Cize majitel nielen ze si cvaka za svoje auto, plati drahu havarijnu, mozno aj PZP, (ak ma vyssiu kubaturu, ak je z BA, ak je mladsi,..).. Zabije kopu casu, aby nahlasil skodu v skodcovej poustovni, organizovanim servisu okolo opravy a riesenie casu bez auta, mozno dotahovanim so skodcovou poistovnou, ak to uzavrel v nejakej lacnej,..,, a este by mal platit za chybu druheho. Nevolas sa Danko???

21.05.2019 | bluehen

Taketo vselijake spekulativne zapocitavania ale nic nemenia na veci.

21.05.2019 | shaggy

Nie, on nie je Danko. Ak by mali dieťa Lenin s Dominikom Hatiarom, tak by sa volal bluehen.
To je tak, keď niekto má len na trápnu Fabiu a závidí každému, kto má lepšie auto, než on.

21.05.2019 | atko

To prosím ťa čo táraš za hlúposti? Mne minule poškodili auto, ten čo to urobil nemal ani toľko chochmesu aby nechal telefónne číslo a vyplnil jeden formulár pre poisťovňu čo by ho nič nestálo. Pretože mi zodral lak až do kovu muselo sa to celé prestriekať. Cena bežná cca 300 Eur z toho som musel zaplatiť spoluúčasť 160 Eur. Auto 3 dni v servise. a ešte mi odrátajú 10 % bonus lebo som mal poistnú udalosť. Takže na moje tričko ide škoda v čístom 300 eur to nerátam stratený čas a ušlý zárobok, ktorý som stratil vybavovaním. Jediná moja chyba bola že som parkoval vedľa nejakého chrapúňa.
Keď sa to nabudúce stane tebe (čo ti samozrejme neželám) tak prestaneš písať takého hlúposti, lebo sa ti ľahko stane že si všetko zaplatíš sám.

22.05.2019 | bluehen

Tak tento to zaklincoval. Sice uplne od veci ale vyzaloval/a sa

22.05.2019 | Andrej_sk

Nie. Je to uplne k veci, ako odpoved na tvoju hovadinu.

22.05.2019 | demo50

Bluehen, netrep hovadiny, kliniec máš asi ty v hlave. Mal som tiež podobnú skúsenosť a škodu ešte vyššiu. Preto ak vidíte podobného chrapúňa, čo chce zmiznúť po spôsobení škody, treba ho upozorniť, že musí (zo zákona) čakať na mieste udalosti na poškodeného, alebo nahlásiť udalosť polícii.

21.05.2019 | LPB

A už súdruhovia vedia, koľko je neplatičov PZP? Jáj, to je pre byrokrata nadľudsky zložitý problém zistiť.

22.05.2019 | H2O

...zaoberal sa niekto napr. v NBS alebo samotne poistovne nakladmi poistovni?!?! Ked podnikam, som v luxusnych priestoroch a nemam na ne, tak sa pracem inde alebo obmedzim pocet pracovnikov a pod. Zaujimave, ze financnych institucii sa tato logika vobec netyka. Oni vraj pre ziskanie dovery musia mat mramorove luxusne priestory...?!?!?!?
este mi chyba stavnaty clanok, ako chuderky banky musia zvysovat poplatky za vedenie uctov, ktore uz dnes musite vlastnit a tym obmedzovat svoju hotovost... a potom narazite na drzeho pracovnika banky, ktory sa z vas smeje, ze zvysenie poplatku za vedeniu uctu je ustretovy krok voci vam ako klientovi banky... ze je to bonus, ktory ste ziskali...

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.