Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Predajne automobilov, ako ich poznáme dnes, sa zmenia

Stephan Moebius je od januára novým generálnym riaditeľom slovenského importéra Mercedes-Benz Slovakia. Po 28 rokoch vystriedal na čele spoločnosti Andreja Glatza. Na Slovensko prišiel z Juhoafrickej republiky, no za sebou má množstvo medzinárodných pozícií v predaji a marketingu nemeckého automobilového koncernu Daimler. S firmou je spojený celý kariérny život, keď pôsobil v Argentíne, Thajsku, Indonézii. Na starosti mal celý región Latinskej Ameriky. Pre TREND hovorí o svojich skúsenostiach, ako aj zmenách, ktorými prechádza automobilový priemysel vrátane samotného predaja.

19.05.2019, 05:08 | Lukáš Kvašňák | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Pôsobili ste na viacerých trhoch po celom svete, ktorý z nich bol najnáročnejší?

Závisí od veku a skúseností. Mojím prvým pôsobiskom v zahraničí bola Argentína, kam som prišiel s veľkými plánmi, no celý trh sa krátko po mojom príchode zosypal. Musel som začať v podstate od nuly a rátať každé jedno predané auto. Mal som vtedy menej skúseností a nemohol som sa spoľahnúť ani na nejaké overené postupy z minulosti a rýchlo meniť veci.

Čo sa v krajine stalo?

Išlo o takzvanú tequilovú krízu, ktorá sa začala v Mexiku a postupne sa rozšírila do ďalších krajín v regióne, pričom najviac zasiahla Argentínu. Úvery zamrzli, bol problém s likviditou, ľudia vyberali vklady z bánk a presúvali ich do zahraničia. Zrazu sme boli v úplne inej trhovej situácii.

Čo v takej situácii pomáha?

Predaj je na deväťdesiat percent tvrdá práca a na desať kreativita. Nejde o nájdenie magického slova, ktoré predá produkt, ale o systematickú prácu, spoluprácu s obchodnými partnermi, správne portfólio produktov a marketingovú stratégiu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Ako nastaviť stratégiu predaja pri takom veľkom regióne, ako je Latinská Amerika, kde sú desiatky odlišných krajín?

Na jednej strane dostanete z centrály rôzne modely a motorizácie. Dajú vám aj základnú marketingovú stratégiu. Zvyšok je už na vás. Dôležité je spoliehať sa na lokálny tím, ktorý pozná trh. Nikto z centrály vám nemôže povedať, čo je správne a čo nie. Musíte dať dokopy celý tím z rôznych pozícií, no najmä počúvať, čo vám hovoria klienti. Môže sa stať, že vy alebo členovia vášho tímu ste konzervatívni a preferujete printovú reklamu, no zákazníci majú v priemere 25 rokov a s informáciami pracujú inak. Ak budete presadzovať iba svoj pohľad, neuspejete.

Stalo sa vám niečo podobné?

Vo Vietname

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Rozhovor