Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na Jaguar Land Rover sa zosypala kopa problémov

Ešte pred štyrmi rokmi sa zdalo, že britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) je na nezastavenie. Počty dodaných vozidiel lámali rekordy, vo výstavbe bola fabrika v Brazílii, firma zvažovala kúpu pretekárskeho okruhu Silverstone a v auguste potvrdila výstavbu nového závodu na Slovensku.

18.01.2019, 04:55 | Lukáš Kvašňák | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

JLR hral do karát rastúci dopyt po SUV, v ktorom boli historicky silné modely Land Rover a Range Rover, i obľúbenosť dieselových motorov. Tie v jej portfóliu silno dominovali. Niet divu, že automobilka mala ambiciózne ciele. V roku 2015 predaje atakovali hranicu 500-tisíc áut a do konca desaťročia mala firma našliapnuté prekonať hranicu milióna vyrobených vozidiel. Hlavným motorom rastu britskej spoločnosti mala byť Čína.

Keď sa zdalo, že JLR nemôže nič zastaviť, spustila sa séria udalostí, ktoré dostali automobilku do dnešnej situácie, keď prepúšťa tisíce zamestnancov a odštartovala úsporný program v objeme 2,5 miliardy libier. Neistota okolo firmy dospela do takého štádia, že koncom minulého roka musel jej indický vlastník Tata Motors verejne deklarovať dôveru v britskú automobilku a poprieť tak fámy o možnom predaji značky Jaguar.

Čo sa vlastne stalo

Najprv v septembri 2015 vypukol emisný škandál Volkswagenu, ktorý zmenil pohľad na dieselové motory. Namiesto obrazu ekologickejšieho variantu motorov s nižšími emisiami oxidu uhličitého sa na ne začalo nazerať ako na nebezpečnú technológiu vypúšťajúcu zdraviu škodlivé emisie dusíka. O rok neskôr v júni Spojené kráľovstvo v referende odhlasovalo vystúpenie z EÚ. A koncom roka 2016 sa víťazom prezidentských volieb v USA stal Donald Trump, ktorý po nástupe do funkcie odštartoval obchodnú vojnu s Čínou.

Neprehliadnite

Problémy sa začali naplno prejavovať už vlani. Za prvých šesť mesiacov aktuálneho fiškálneho roka končiaceho sa v marci 2019 automobilka vykázala stratu 354 miliónov libier. V predošlom účtovnom roku pritom dosiahla kladný hospodársky výsledok 1,5 miliardy libier. Ratingová agentúra S&P Global Ratings následne znížila kreditný rating Tata Motors a JLR hlbšie do špekulatívneho pásma.

Príliš veľa Číny

Hlavným problémom

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Podnikanie

Tagy Jaguar Land Rover