Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Aký štadión postavil Kmotrík a aké vznikajú vo svete

Otvorenia Národného futbalového štadióna (NFŠ) v Bratislave sa Slovensko dočkalo až v marci 2019, postavil ho súkromný investor s finančnou dotáciou od štátu. Projekt nakoniec zhltne zrejme vyše 110 miliónov eur, hoci pôvodný rozpočet počítal s nákladmi zhruba 80 miliónov. Predraženie súvisí s nárokmi zhotoviteľa hrubej stavby. Firma Strabag najprv tvrdila, že stánok postaví za 49,8 milióna, napokon žiada zhruba o 30 miliónov viac, argumentujúc zvýšenou cenou materiálu i práce.

30.05.2019, 05:01 | Martin Poláš | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Bratislavský štadión, na ktorom hráva ligu Slovan, postavil majiteľ tohto futbalového klubu Ivan Kmotrík, ktorý vyberal Strabag aj ďalších dodávateľov. Oligarcha naznačil, že chce zostať vlastníkom štadióna, zároveň však vypísal verejnú obchodnú súťaž na jeho prenájom. Tento spôsob hľadania nájomcu schválila vláda, minimálna ročná platba bude pritom milión eur plus podiel z tržieb z prevádzky. Hovorí sa aj o možnosti, že I. Kmotrík prenajme štadión sám sebe a následne ho predá s podpísanými nájomnými zmluvami štátu, ktorý má predkupné právo. S tým, že maximálna kúpna cena je 75,2 milióna eur, z ktorej by sa odrátala vyše 27-miliónová štátna dotácia.

S chybami krásy

V porovnaní s najmodernejšími zahraničnými štadiónmi nejde v prípade NFŠ o výnimočný projekt. Na naše pomery však možno hovoriť o nadštandardnom stánku. Podľa kritérií UEFA spadá do kategórie 4, čo umožňuje organizovanie veľkých podujatí.

Investor podobu štadióna nehľadal v architektonickej súťaži, ale zákazku zadal priamo. I. Kmotrík si vybral architekta Karola Kállaya, ktorý veľmi nešpekuloval a štadión navrhol ako funkčný model obdĺžnika s tribúnami okolo ihriska, zvonku takmer s jednoliatou zaoblenou fasádou, so zníženou strechou nad jednou z tribún. Efektom vonkajšieho plášťa je, že sa dá farebne prispôsobiť – rovnaký prvok má napríklad futbalová Allianz Arena v Mníchove, ktorej nasvietenie sa mení podľa toho, ktorý klub hrá zápas.

Investor podobu NFŠ nehľadal v architektonickej súťaži, ktorá je dnes bežná, ale zákazku zadal priamo 

Špecifikom bratislavského štadióna 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika TREND TOP v stavebníctve a realitách