Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Biznis, ktorý nikdy neomrzí. Ľudia budú vždy potrebovať jedlo

Výrobcovia motorových palív budú o to „užší“, o čo viac sa budú presadzovať elektromobily. Domácu výrobu odevov takmer udusil dovoz textilu z lacnejšej Ázie. Niektoré informačné technológie za pár rokov nahradzujú nové, lepšie.

02.06.2019, 19:00 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Medzi málo biznisov, ktoré majú istú budúcnosť v ktorejkoľvek časti sveta, patrí potravinárstvo. Ľudstvo bude vždy potrebovať jedlo. Preto aj slovenské potravinárstvo stále láka. Veľkí majetnejší investori idú po veľkých podnikoch zásobujúcich trh. Aj menší investori prinášajú na trh nové druhy potravín s nádejou, že raz rozvinú masovejší predaj. Sektor je to iste atraktívny. No slovenské potravinárstvo má aj svoje slabiny, ktoré ešte musí vyriešiť.

Podniky pribúdajú

Po nástupe poslednej finančnej krízy počet potravinárskych podnikov postupne klesal. Dno dosiahol v roku 2010, keď bolo iba 250 firiem. No odvtedy znova rastie. K záveru predvlaňajška to boli tri stovky podnikov. O 30 viac ako pred krízou. Rastie aj počet zamestnancov. Prvých šesť rokov od krízy síce klesol z 34- na niečo viac ako 27-tisíc, no od roku 2015 znova rastie a v roku 2017 v sektore už pracovalo 30-tisíc ľudí.

Neprehliadnite

Na začiatku krízy klesli pod tri a pol miliardy eur aj tržby slovenského potravinárstva, no potom sa rýchlo vrátili na dlhodobo veľmi stabilné štyri miliardy eur. Stratu malo celé odvetvie za ostatné desaťročie jedine v roku 2008, a to štyri milióny eur. Jeho zisk značne kolíše podľa výšky farmárskych úrod.

Ak je úroda vyššia, lacnejšie suroviny zdvíhajú zisky potravinárov. Ak je slabšia, s vysokými cenami surovín, je to naopak. Rekordný zisk presahujúci 110 miliónov eur mali slovenskí potravinári v roku 2016. Aj tak siahli iba na necelú trojpercentnú rentabilitu.

Ubíjajúca rozdrobenosť

Nižšia rentabilita potravinárstva je vyvolaná hlavne tým, že vo viacerých jeho odvetviach dodnes neprebehla koncentrácia. Priveľa podnikov sa navzájom ubíja v cenových vojnách a nie sú ani dostatočne veľké, aby si u obchodných reťazcov vyrokovali vyššie ceny a dokázali akumulovať viac peňazí na aktívnejší marketing. Menšie podniky nemajú ani dostatok zdrojov na rýchlejšiu modernizáciu a zefektívňovanie svojich prevádzok.

Typickým príkladom toho je domáce mäsiarstvo a pekárstvo. Na

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TREND + Lídri v potravinárstve

Diskusia (0 reakcií)