Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ikony biznisu na Slovensku: Francúzi ovládli viacero odvetví

O slovenské mliekarne v ponovembrových rokoch nemal nikto väčší záujem ako francúzski výrobcovia syrov a jogurtov. Veď Francúzi sú po celom svete známi ako najšikovnejší spracovatelia mlieka. Nie- ktorí mliekari z krajiny galského kohúta Slovensko medzitým už opustili, iní sú v krajine stále veľmi silní. V tuzemskom potravinárstve Francúzi naplno ovládli aj výrobu želatíny. V chemickom priemysle ich veľmi cítiť hlavne vo výrobe plastových výliskov pre automobilový priemysel. Donedávna velili tiež tuzemskému biznisu s liekmi. No to po zmenách stratégií francúzskeho farmaceutického koncernu Sanofi už neplatí.

12.06.2019, 18:58 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Vládcovia slovenských syrov

V slovenskom mliekarstve dnes hrajú dôležitú úlohu dvaja francúzski investori. Trojkou v spracovaní mlieka sú Fromageries Bel, štvorkou zasa Bongrain. Silnejšia od nich je iba domáca mliekarenská skupina Tami v rukách Severoslováka Mikuláša Bobáka a bratislavské Rajo v rukách nemeckého Meggle.

Týchto dvoch francúzskych spracovateľov mlieka spája nielen to, že obaja prišli na prelome milénia a že patria medzi zvučné mená svetového syrárskeho biznisu. No na Slovensku už dlho nepredávajú iba svoje globálne značky syrov, ale zachovávajú aj tradičné značky pôvodných poskupovaných slovenských mliekarní.

Fromageries Bel v minulosti získali michalovský Zempmilk. S jeho tradičnou Karičkou sa i najsilnejším domácim výrobcom topených syrov. Ich súčasná michalovská Syráreň Bel Slovensko je vôbec najrýchlejšie rastúci hráč domáceho mliekarstva, ktoré je aj najväčším odvetvím celej slovenskej výroby potravín. Za poslednú dekádu sa ročné tržby tohto podniku zvýšili z 38 na 88 miliónov eur vďaka rastu spotreby syrov jeho slovenskej značky Karička. Francúzi do Michaloviec posúvajú aj výrobu svojej globálnej značky syrov Babybel. Aj vlani na východe krajiny rozširovali jeho produkciu ďalšou investičnou injekciou štyri a štvrť milióna eur.

Neprehliadnite

Podnik s poltisíckou zamestnancov je aj dlhodobo ziskový. Predvlani Syráreň Bel zarobila 3,2 milióna eur.

Štvrťtisícku ľudí zamestnáva vo svojej liptovskomikulášskej mliekarni Savencia Fro- mage & Dairy SR aj druhý francúzsky mliekar Bongrain. Tento jeho dcérsky podnik, ktorý vyrába tvrdé i parené syry pod značkou Liptov, predvlani dosiahol rekordné tržby 57 miliónov eur.

Svoju druhú slovenskú mliekareň Milex z Nového Mesta nad Váhom Bongrain už dávnejšie zavrel. Pre vysoké straty, ktorými po prelome milénia trpelo celé slovenské mliekarstvo. No výrobu tradičných topených syrov Lunex presunul do Česka. Celkovo vo veľkej miere Bongrain využíva na zásobovanie slovenského trhu aj svoje české mliekarne. Z nich napríklad pochádza aj tvarohový krém Pribináčik, ktorého Slováci zjedia viac než Česi.

Jogurty veľmi neuspeli

Flotila francúzskych spracovateľov mlieka na Slovensku mohla

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika TREND Focus Francúzsko

Tagy Francúzsko