Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Geograf-analytik: Keď štát dotuje regióny, priznáva, že niečo zlyháva

11.06.2019 | Jozef Ryník

Diskusia (10 reakcií) Pravidlá diskusie

11.06.2019 | Brano L.

Toto je možné vidieť už roky. Podfinancované samosprávy.
Hlavne že sa nájde húf takých, ktorí chcú len centralizovať, najlepšie z Bratislavy. A pritom si hovoria že sú pravičiari.
Sú to takí istí etatisti ako súčasná verchuška.

11.06.2019 | zajo-

Všetko treba riadiť centrálne z BA, ušetrili by sa milióny, miliardy a tieto peniaze použiť na zdravotníctvo, školstvo, dopravu, cesty...

11.06.2019 | Runforfun

Všetko hádžeme na štát, avšak nie všetky činnosti môže štát riadiť. Môže a o to pokúsiť, ale dopadne to zle. napr regulácia pôrodnosti a vidíme efekt v Číne. Schválne som napísal pôrodnosť, lebo tá určuje zásadne život v regiónoch. Koľko detí majú ženy a koľko sa detí rodí v zabudnutých dedinách?? AKo prinútite človeka aby žil a rodil v Osrblí, Hornej Sedlici, Hornej MArikovej, Sihle? Nemôžete v každej obci postaviť fabriku a školu a zdravotné stredisko. Môžete ho motivovať aby žil, neviem nižšia daň z príjmu pre obyvateľa Telgártu...ok a už vidím koľko blavákov tam má formálny pobyt. Budeme sa musieť zmieriť s tým že sa niektoré doliny vyľudnia, demografia nepustí. Nie je to prvý krát čo budeme stáť pred otázkou ako zaľudniť územia. Môžeme zachrániť určité centrá aj v zaostalých regiónoch a tu ma štve prečo štát nepresunie napr daňovú správu do Stropkova, prečo železnice a SSC a ich obslužné centrá, opravárske kapacity nejdu mimo Blavu,, ministerstvo živ prostredia, poľnohdopdárstva prečo už dávno nesedia v regionoch. Ale ešte raz demografiu neporazíme..alebo porazíme, ale to sa musia mladí posnažiť.

11.06.2019 | Brano L.

Preto, že v skutočnosti sa Slovensko nebudovalo zdola.
V Švajci sa všetko budovalo zdola a preto aj centrálne orgány krajiny sú omnoho rovnomernejšie rozmiestnené po celej krajine. Nie je to tak, že všetko je v Berne a ostatné regióny majú smolu.
A s tým ide aj ďalšia vec, a tým je snaha o rozumné prepojenie celého Švajčiarska s výbornou verejnou dopravou, aby sa človek vedel dostať v rozumnom čase na všetky miesta v Švajci.
Samozrejme aj u nás by mohli byť niektoré úrady a ministerstvá v Zvolene, Bystrici, Prešove, Trenčíne a podobne.
Ale aká je dopravná obslužnosť?
Len už taká maličkosť, že z BA do ZV ide v podstate (130km) železničná jednokoľajka s max.rýchlosťou 100km/h svedčí o totálnom nezáujme o regióny na Slovensku.

11.06.2019 | Roman Kanala

Aj na Zlodejsku je decentralizácia. Ústavný súd je vof Košicoch, ministerstvo Žiliny v Bratislave a sídlo Zvolenskej župy je v Banskej Bystrici.

Ale vážne. Švajčiarske kantóny majú viac právomocí a suverenity, ako členské štáty Francúzskej únie. Vybraté dane ostávajú im, všetko rozhodovanie o domácich otázkach sa deje v republikách - kantónoch, majú vlastné parlamenty, ústavy a zákony. Do federálu sa delegujú právomoci len vtedy, ak to je výhodné. Neexistuje, aby si ich federál bral sám ako neslušný pes zo stola.

Neexistuje, aby federál podporil nejakú investíciu daňovými výhodami. To robia kantóny. Federál nemá vlastné územie, lebo územie majú len kantóny. Federálne právomoci, kde môže diktovať na "cudzej" pôde, sa týkajú len stavieb v celonárodnom záujme, ako diaľnice, železnice, najnovšie aj centrá pre azylantov. Vtedy môže federál vyvlastňovať, búrať, stavať podľa vlastného rozhodnutia, samozrejme po vyčerpaní všetkých opravných prostriedkov, lebo stále sa môže nájsť oprávnený záujem, ktorý bol prehliadnutý a ktorý mal byť zohľadnený.

Aj o cestách rozhodujú kantóny. Ak to je cesta celonárodného významu, ako diaľnica, tak kantón dostane federálny príspevok. V Jure a Valais to ide aj do 90%, v Ženeve to je typicky polovica. Ak to federál až tak veľmi nechcel, tak len tretina. Ale nemôže sa stať, že by nejaká Žilina vyžrala všetko. Aj cesty, aj železnice, aj letisko a ešte sníva aj o vodnej ceste a množstve dvojkrížov na kopcoch.

Ešte malé faktické upresnenie: trať Bratislava - Zvolen má úsek so 120 km/h po Palárikovo, potom na Podhájsku a Levice to je ešte z 19. storočia berz väčších zmien a miestami 40 km/h. Ozajstná bieda je od Zvolena na východ. Tu a tam zdvojkoľajnená trať ešte od komunistov, ale bez elektrifikácie. Z Lovinobane do Kriváňa boli tunely odstránené, ale stúpanie 18 promile ostalo a elektrická lokomotíva by veľmi pomohla. Dieselový rušeň si poradí so 4-5 vagónmi, ale hore kopcom sa ide krokom. Aj ďalej sú úseky na 40 km/h ešte od Franza Jozefa cisára pána. Len Žilina má žranicu.

11.06.2019 | Runforfun

Cast korporátnych daní dať do miestnej samospráve je dobrá myšlienka, potom maju samosprávy motiváciu mať firmy vo vlastnom katastri..ale ako hovorím...to neprinúti Figaro Blava ísť do Stropkova...
DOsť často čakáme že sa dialnicou stane zázrak. a že zrazu príde všetko. Ale žarnovica je rovnaka r-...ť ako ja bola, Hronaký BEnadik či Tlamče tiež. NIe je to všeliek. Pomáha ale nerobí zázrak, Letanovce sa nezmenia aj ked ide okolo dialnica. Dôležitejší je ľudský potenciál. Podnikavosť , samostatnosť. Všetci čakáme že za nás niečo rieši štát. Zvlášť dnes..kde mylšienka, SW, tečie volne..a je jedno či sedím v Hutách či v blave. O to menší dôvod zmiznúť z regiónu. Ale to chce otvorené podnikavé hlavy. Pozrite aké sumy platí svet havám z vojnovej zóny volanej Izrael....toto je riešenie pre regióny. POdnikavosť, výchova, vzdelanie, hodnoty, patroitizmus.

11.06.2019 | Runforfun

Prečo hovoríme vždy o doprave. isto doležité ale dnes možeme stáť na videkonferencii celý deň a nesotjí am to nič. Načo by boli SC do Blavy..aby baby išli do shopov..Každý deň vidím kolegov z Helsink, Mnichova bArcelony cez Videokonfernciu..Skype atd atd. O to jednoduchšie je to dnes. Stát nech si kúpi veľký Skype a nech sedia pre mna za mna aj v Stropkove.

11.06.2019 | krang

Jednoducho to nefunguje. Sorry ale inakvejsie staty sa pokusali o decentralizaciu. Juzna Korea sa o to snazi pomaly 50 rokov presunut zo Soulu ministerstva a statne firmy kade tade po krajine.

Jednoducho to nejde. V hornych prdeliciach nikto zit nebude.

11.06.2019 | Darija

RE: Runforfun
Som taktiež za to, aby sa ministerstvá alokovali na základe ich core businessu, no lepšie asi ich pôsobnosti v určitej oblasti presne tam, kde ich činnosti budú vykonávané v jadre oblastí Slovenska.

MH - Banská Bystrica
MO - Košice
MZ - Banská Bystrica
MPSvR - Prešov
MS - Žilina
MV - Košice
MŽP a MP - východoslovenský kraj
MF - Banská Bystrica
atď

BA by sa odľahčila a bolo by to viac ako efektívne. Samozrejme po zoštíhlení.

12.06.2019 | Roman Kanala

Tak toto by podľa mňa zhoršilo fungovanie štátu. Delokalizovať možno na sebe nezávislé jednotky, nie komponenty vlády. Ak by jednotlivé ministerstvá sídlili v rôznych mestách, dokonca vzdialených aj 400 km, zhoršilo by to riadenie štátu a narástli transakčné náklady.

Delokalizovať by bolo možné napríklad Najväčší súd, Najnebezpečnejší úrad, Najkontrolnejší úrad, Najnárodnejšiu banku. To sú na sebe nezávislé inštitúcie a ich interakcia je slabá. Na rozdiel od exekutívy.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.