Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovák z čela svetových koncernov

Košičan Peter Stračár si celú svoju kariéru vybudoval v zahraničí. Pre švajčiarsku spoločnosť Hilti viedol jej ázijsko-pacifický biznis. Posledných šesť rokov pracoval pre americký koncern GE, ktorý je známejší pod starším názvom General Electric. Najskôr ako šéf jeho stredoeurópskeho biznisu a potom vyše roka viedol celý jeho európsky biznis. Spomedzi slovenských manažérov riadil celosvetovo najväčšiu firmu. GE Europe zamestnáva na starom kontinente vyše 90-tisíc ľudí a má obrat presahujúci dvadsať miliárd dolárov. Od apríla je voľný a vyberá si z nových ponúk. A popri tom sa s TRENDOM porozprával aj o tom, ako sa buduje kariéra špičkového manažéra i ako sa dá uspieť v globálnom biznise.

17.06.2019, 05:05 | Ivan Haluza | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Ako ste sa dostali do čela takých veľkých firiem, ako je ázijské Hilti či európske GE?

Dodnes využívam radu svojho prvého šéfa z Hilti, do ktorého som prešiel po pár rokoch v IBM. Hovoril mi, že manažér sa nikdy nemá báť zamestnať okolo seba ľudí, ktorí sú v jednotlivých oblastiach ešte lepší a chytrejší ako on sám. Môj „finančák“ má byť teda vo financiách lepší ako ja a náš predajca musí vedieť lepšie predávať ako ja. S priemernými ľuďmi sa dajú robiť iba priemerné výsledky. Kľúčový je dobrý tím. Čím je manažér vo firme hierarchicky vyššie, tým ťažšie môže bez dobrého tímu ovplyvňovať chod firmy. Biznis je tímový šport. Nestačí iba zhora prijať nejakú stratégiu, ale následne treba toto rozhodnutie cez kolegov dostať do vnútorného života firmy.

Recepty na úspech

Ako?

Tím treba vtiahnuť už do rozhodovania a nie až do jeho vykonania. Kolegovia musia mať pocit, že strategickú zmenu im nikto nenakázal, ale že sa k nej dopracovali sami. Iba to v nich zvýši pocit zodpovednosti za želaný výsledok. Keď ľudia prácu považujú za svoju vlastnú vec, pracujú s chuťou a o to lepšie. Ani mňa niečo nebaví, ak mi to niekto iba prikáže a pritom s tým rozhodnutím sám nesúhlasím. Ak chce človek uspieť, treba mať jasno v prioritách, čo chcem a čo nechcem robiť. A toto je potrebné vo firme jasne komunikovať. Otvorenosť musí byť. Svojim šéfom som vždy jasne hovoril, čo ma baví a čo chcem robiť. Šéf musí vedieť, akú pozíciu vám môže ponúknuť, keď sa trebárs uvoľní a hľadá sa na ňu nový človek.

Ako vám pri manažovaní pomáhajú informačné systémy a umelá inteligencia?

Vo všeobecnosti je vždy dobré, ak má manažér okrem ekonómie nejaké technické vzdelanie. Človeku to dáva na veci širší pohľad. Štúdium IT ma naučilo tomu, že lepšie zvládam nové technológie. Poskytlo mi aj analytickejší pohľad na veci. Dokážem rýchlejšie odhaliť jadro problému a odfiltrovať menej významné veci. Táto selekcia je pre riadenie firiem mimoriadne dôležitá. A, samozrejme, umelá inteligencia dnes preniká do množstva oblastí vrátane biznisu.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Rozhovor

Diskusia (0 reakcií)