Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Udržateľnosť v každom kúte domácnosti. Ako sa mení Ikea

Kto je fanúšikom severského krimiseriálu Bron, ten si cestu vlakom cez Öresundský most, ktorý spája Kodaň so švédskym Malmö, skutočne užíva. Vlak fičí krajinou cez švédske lesy, míňa romantické osídlia a farmy a po jeden a pol hodine dorazí do Älmhultu.

22.06.2019, 19:00 | Jozef Tvardzík | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Je to ospalé mestečko s obchodíkmi, roztomilými reštauráciami, nulovou kriminalitou a takmer žiadnou dopravou. Väčšina ľudí tu cestuje vlakom alebo jazdí na bicykli. Práve v Älmhulte vznikol v roku 1958 prvý obchodný dom Ikea s lacným nábytkom pre obyčajných ľudí z vidieka.

Napriek tomu, že materská spoločnosť sídli kvôli daniam mimo Švédska (v Holandsku, Luxembursku a Lichtenštajnsku), globálna firemná komunikácia a vývoj sa centralizuje v Älmhulte. To je miesto, kde sa prijímajú všetky kľúčové rozhodnutia, ktoré navonok dávajú zákazníkom pocit, že Ikea je stále Made in Sweden.

Nepriaznivá vízia

Dnes žije v Älmhulte zhruba desaťtisíc obyvateľov. Len ťažko medzi nimi nájdete takých, ktorí v Ikei nepracujú. Drvivá väčšina z približne 4 500 zamestnancov do mesta každé ráno cestuje zo širokej spádovej oblasti. „Je to naozaj smiešne. Všetci z vlaku vystúpia na zastávke Älmhult. Myslím, že máme dva špeciálne vlaky, ktoré sú nasadzované len pre nás,“ vysvetľuje dizajnérka Maria O’Brian.

Neprehliadnite

Ikea má v meste vlastný hotel, ktorý vznikol len šesť rokov po otvorení obchodného domu, aby sa zákazníci po nákupoch mali kde najesť a prespať. Dodnes je zariadený v jednoduchom „ikeovom“ štýle a ponúka vlastné jedlo. Pred troma rokmi bolo na mieste prvého obchodu otvorené múzeum, nachádza sa tam tiež technologické laboratórium, nový obchodný dom, centrum vývoja produktov v budove Ikea of Sweden a zopár reštaurácií.

S firmou Little Sun vyvíja Ikea solárne svietidlá Sammanlänkad.Zdroj: IKEA

Každý rok na jar Ikea otvorí centrálu desiatkam novinárom a influencerom z celého sveta v štýle továrne na čokoládu Willyho Wonku. Je to zároveň obdobie, keď sa firma vydáva na cestu v čase. Hovorí o tom, čo má prísť, predstavuje kreatívne nápady, ambiciózne projekty, nádeje a produktové novinky, ktoré sa na trh dostanú v priebehu mesiacov.

Vízia našej budúcnosti nie je podľa stratégov švédskej firmy priaznivá. Byty budú podľa nich čoraz menšie a drahšie, ľudí bude trápiť hluk, škodlivé prostredie, haldy plastov v oceánoch a pitná voda bude vzácnejšia. Vzhľadom na tento pesimistický scenár sa Ikea snaží pripraviť nové produkty a spolupracuje so startupmi, ktoré majú udržateľný a ekologický rozmer. Slovíčko udržateľnosť vyslovuje každý – po čase znie ako klišé bez hlbšieho významu, ktorému zrejme veria dizajnéri, top manažment i upratovačky.

Manažéri Ikey to síce nepovedali priamo, ale novinky, ktoré firma pred pár dňami predstavila, čoraz viac cielia na rozvojové a preľudnené krajiny. V nich Ikea vidí najväčší potenciál pre svoj rast. Na druhej strane, aby nestratila zákazníkov v Európe a USA, ešte intenzívnejšie skloňuje témy ako ochrana životného prostredia, recyklácia a uvedomelosť v konzume.

Robotický nábytok Rognan kombinuje šatník, posteľ, gauč i stôl.Zdroj: IKEA

Solárne svetlá

Elektrina je niečo, čo mnohí z nás považujú za samozrejmosť. Na svete však žije viac než jedna miliarda ľudí, teda každý siedmy človek, úplne alebo čiastočne bez elektrickej energie. Tento fakt v kombinácii s nedostatkom pitnej vody spôsobuje vážne problémy miliónom

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Ikea

Diskusia (0 reakcií)