Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kedy na Slovensko dorazia zdieľané e-kolobežky

Elektrické kolobežky sú už oficiálne mainstreamová záležitosť aj na Slovensku. Nie preto, že ich predaj sa prehupol cez nejakú magickú hranicu. Ani preto, že na nich môžete vidieť jazdiť celebrity. Ide o to, že e-kolobežky si všimla slovenská vláda – a premiérovo ich zapracovala do novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Nové pravidlá môžu priblížiť dátum, keď sa aj do slovenských miest dostanú služby na zdieľanie kolobežiek tak, ako to poznajú obyvatelia Prahy alebo San Francisca.

29.06.2019, 19:00 | Marián Biel | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Mnohí ľudia vidia e-kolobežky (prípadne e-skútre) ako hračky. Veď ešte donedávna sme si pod kolobežkou primárne predstavili tradičné „premiestňovadlo“ pre deti. Od konca 20. storočia sa však kolobežky aj vďaka popkultúre dostali viac do povedomia, začalo sa na nich jazdiť v skejtparkoch, vznikli rôzne organizácie a kluby fanúšikov tohto športu. Hoci stále šlo o klasické kolobežky na pohon vlastnou nohou.

Neprehliadnite

Nastupuje mikromobilita

Za posledných desať rokov sa vďaka miniaturizácii a vývoju batérií dostali drobné elektromotory aj do kolobežiek a vznikol z toho nový produktový segment. A keď sa objaví nejaká technologická novinka, takmer vždy to znamená dve veci. Po prvé, viacero firiem sa pokúsi vybudovať na nej biznis dúfajúc, že sa z nej stane hit. Po druhé, legislatíva si s novinkou istý čas nevie poradiť.

Martin Baran, Hopin: „Rátame s päťsto kolobežkami pre oblasť Bratislavy.“Zdroj: Hopin

Príkladom je Uber, ktorý celé roky, vrátane Slovenska, fungoval v akejsi zákonnej sivej zóne. Je to taxi, nie je to taxi? Podobne je to s e-kolobežkami. Sú to skôr kolobežky alebo malé skútre? Obavy z pripravovanej legislatívy ohľadom e-kolobežiek boli jedným z dôvodov, ktoré mohli limitovať plány firiem na spustenie služieb zdieľaných kolobežiek – obdobne ako dnes vo viacerých mestách funguje požičiavanie bicyklov (bike sharing).

Prvé systémy zdieľaných e-kolobežiek priniesli americké firmy Bird a Lime. Riadili sa pritom nepísaným pravidlom Silicon Valley, že je lepšie prosiť o odpustenie ako žiadať o povolenie. V septembri roku 2017 sa tak obyvatelia San Francisca zobudili do dňa, keď na uliciach zrazu stáli kolobežky s logom Bird. Len tak, opustené, so zamknutým pohonom a návodom. ako si ich cez mobilnú aplikáciu požičať.

Podobne postupoval Bird aj v ďalších mestách a táto gerilová kampaň zabrala. Spolu s konkurenčnou firmou Lime sa stali startupovými zázrakmi. Hoci sú doteraz v strate, počet používateľov a jázd rástol rýchlejšie ako akákoľvek iná dopravná firma. Aj preto získal Bird investície vo výške 467 miliónov dolárov a Lime viac než 700 miliónov dolárov od takých mien ako Sequoia, Google a Uber. Momentálne sa hodnota Birdu odhaduje na dve miliardy dolárov a Limu na 3,1 miliardy dolárov.

Po chodníkoch sa bude môcť e-kolobežkou jazdiť nanajvýš rýchlosťou chôdze.Zdroj: Sofia Magerková

Vandalizmus a opotrebenie

Obe kolobežkové sharingové firmy sa musia pasovať s

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Použi rozum

Tagy Bird, e-kolobežky, Lime, mikromobilita, Použi rozum, Silicon Valley, start-up, Xiaomi

Diskusia (0 reakcií)