Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Finančná gramotnosť je problém. Lubyová ponúka čudné riešenie

Aspoň jednu exekúciu na krku má na Slovensku takmer jeden milión ľudí. V prípade mnohých ide o dôsledok nízkeho príjmu, nakupovania životných potrieb na úver a následného života na čoraz vyšší dlh. Pri ďalších ľuďoch môže kľúčovú úlohu zohrávať neschopnosť zosúladiť výdavky s príjmami, hráčska závislosť či jednoducho – slabá finančná gramotnosť.

02.07.2019, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 5

Schopnosť či skôr neschopnosť vypočítať si napríklad celkovú výšku splátok si Slováci zjavne prinášajú už zo školských lavíc. V medzinárodnom porovnaní úrovne finančnej gramotnosti v roku 2015 dosiahli slovenskí tínedžeri v porovnaní s rovesníkmi z iných krajín podpriemerné umiestnenie.

„V rizikovej skupine sa umiestnila viac ako tretina žiakov, teda 34,7 percenta našich žiakov nie je schopných v základných súvislostiach riešiť a aplikovať v praxi otázky a problémy týkajúce sa financií,“ uvádza sa v správe ministerstva školstva k výsledkom PISA 2015. Žiaci pritom dosiahli výrazne horšie výsledky ako v predošlom meraní PISA.

Ako je to možné, keď výučba zameraná na rozvoj finančnej gramotnosti prebieha v školách už viac ako desať rokov? Príčinou slabých výsledkov žiakov je podľa ministerstva školstva spôsob výučby. Tá prebieha na základných aj stredných školách prierezovo – učitelia matematiky, slovenčiny či náuky o spoločnosti spájajú na svojich predmetoch preberané učivo s finančnými otázkami.

Učiteľ, ktorý preberá percentá, ich vysvetlí na príklade pôžičky, dejepisár žiakom priblíži význam šetrenia pre budúcnosť. „Problémom môžu byť nedostatočné vedomosti samotných učiteľov, ktorí otázky finančnej gramotnosti len umelo vsúvajú do svojich predmetov, bez pochopenia súvislostí a absentujúceho vzdelávania,“ priznáva rezort.

Neprehliadnite

Riešenie: eurofondy

Zlepšenie by mal podľa ministerstva školstva priniesť projekt financovaný z eurofondov. Rezort ho predstavil začiatkom roka. Jeho cieľom bolo preskúmať, čo sa učí v oblasti finančnej gramotnosti na základných školách a gymnáziách, vytvoriť nový obsah učiva, preškoliť učiteľov a pripraviť im učebné materiály.

Na platy a odmeny ľudí, ktorí mali 30 mesiacov skúmať obsah existujúceho učiva a vytvoriť nové, vyčlenil rezort 2,7 milióna eur. Na manažérov projektu vyhradil pol milióna eur a na zvýšenie kompetencií pedagógov tristotisíc eur. Spolu s ďalšími výdavkami výška sumy dosiahla takmer päť miliónov eur.

Eurofondové zámery posudzuje okrúhly stôl

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 5

Rubrika Ekonomika

Tagy školstvo