Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Koniec zlatých časov. Letné festivaly bojujú o sponzorov aj o kapely

Stovky hudobníkov, desaťtisíce ľudí a milióny otočených eur. Takmer nekonečná zábava, hektolitre piva a tony jedla. Nepohodlný spánok v stane, únava a chemické záchody. Dohodovanie so sponzormi, organizácia brigádnikov a starosti o bezpečnosť. Napnutý rozpočet, rátanie strát a vybavovanie pôžičiek. To všetko prinášajú letné hudobné festivaly na Slovensku.

08.07.2019, 05:12 | Peter Kapitán | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 26

Začiatkom leta sa na tri dni stane z trenčianskeho letiska akýsi štát v štáte. Na festivale Pohoda ľudia fungujú inak než v bežnom režime, aspoň na pár dní sú absolútne odviazaní a spontánni. Na 72 hektároch sa stretne 30-tisíc ľudí a väčšina z nich má jediný cieľ: baviť sa.

A potom je zopár ľudí, ktorí viac alebo menej dobrovoľne sledujú tabuľky v Exceli. Vyjde všetko tak, ako sme to naplánovali? Príde búrka alebo sa stane niečo nečakané? Dorazia všetci sľúbení interpreti? Technické vybavenie treba vyplatiť vopred a viac ako štyritisíc ľudí, ktorí sa o fungovanie festivalu starajú, krátko po jeho skončení. Na peniaze od sponzorov, ktorí pokrývajú významnú časť rozpočtu, sa však spravidla čaká. Niekedy tridsať, niekedy šesťdesiat dní.

Letné hudobné festivaly na Slovensku, to však ani zďaleka nie je len Pohoda. Grape, Uprising, Topfest, Hip-hop žije. Aj množstvo ďalších a menších sa stará o to, že počas letných prázdnin je v podstate každý víkend čo robiť. Aj keď sa vo festivalovom biznise každoročne otočia milióny eur, ani jeden z organizátorov sa ešte multimilionárom nestal. Každoročne rastú náklady a zároveň aj očakávania návštevníkov, ktoré treba uspokojiť. Inak ľudia o rok neprídu.

Napriek tomu, že ekonomike sa vo všeobecnosti darí a ľudia aj sponzori majú viac peňazí než v minulosti, organizátori festivalov tvrdia, že za posledných desať rokov sa prostredie letného hudobného biznisu zmenilo. Každý z ľudí, s ktorými sa TREND rozprával, má síce iný dôvod, na jednom sa však zhodnú: zlaté časy festivalov už pominuli.

Neprehliadnite

Ako presvedčiť sponzora

Rozprávanie o sponzoroch a festivale Pohoda začína jeho „tvár“ a majiteľ Michal Kaščák, sediac na rozkladacej pohovke v malej miestnosti, ktorá zároveň slúži ako sklad. Do začiatku Pohody 2019 zostávajú ešte dva týždne a on sa len pred chvíľou vrátil do sídla eseročky Pohoda Festival, ktorá celý festival zastrešuje. V trojpodlažnej kancelárii je takzvaný kreatívny neporiadok, doťahujú sa posledné veci pred odchodom do Trenčína a M. Kaščák priznáva, že v posledných dňoch toho veľa nenaspal.

Najväčším hudobným festivalom na Slovensku je Pohoda.Zdroj: TASR

Pohoda tento rok pracuje s rozpočtom približne tri a pol milióna až štyri milióny eur. Približne 40 percent z tejto sumy ide na honoráre pre kapely, ďalších 40 sa použije na technické zabezpečenie ako stavba pódií, elektrina, ploty či sociálne zariadenia.

Zvyšok zhltnú náklady na ubytovanie, stravovanie a prepravu, personál a propagáciu. Kým ešte v roku 2014 Pohoda dokázala polovicu rozpočtu získať od sponzorov, v roku 2016 to bolo len 38 percent a percento naďalej klesá. Naopak, postupne rastie podiel peňazí vybraných na vstupnom: kým v roku 2014 to bolo 33 percent, v roku 2016 už 41 percent.

Dnes stojí sponzoring akcií na viacerých menších firmách 

„Ekonomike sa navonok darí, ale

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 26

Rubrika Téma

Tagy TREND na Instagrame