Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lov na manažérov. Čo robiť, keď sa vám ozve lovec mozgov

Kandidát mal 38 rokov. Príliš mladý na túto pozíciu a vedel to. Sluchy si takmer nepoznateľne prifarbil do siva. Už som to videl. Už som videl všetko. Videl som kandidátov s kriedou vo vrecku, aby mali čo najsuchšie podanie ruky. Do poznámok k pohovoru som si poznačil: Motivovaný. Zameraný na výsledky...

07.07.2019, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Tieto slová vložil nórsky spisovateľ Jo Nesbø do úst svojho knižného hrdinu Rogera Browna. Príbeh sebavedomého a ambiciózneho headhuntera s názvom Lovci mozgov sa predal vo viac než tridsatich miliónoch výtlačkov, jeho autor ním získal svetovú slávu. No koľko pravdy a koľko fantázie vložil do fiktívnej postavy?

Koho hľadajú

„Samozrejme, je to veľmi pritiahnuté za vlasy. Tento spôsob manipulácie, keď sa so svojimi kandidátmi hrá ako mačka s myšou, by mu v skutočnosti dlho nevydržal,“ tvrdí Silvia Kotúčová, ktorá sa v oblasti executive search, teda hľadania ľudí metódou priameho oslovenia, pohybuje takmer dve dekády. Konzultantka spoločnosti Matt Consulting patrí na Slovensku medzi najskúsenejších headhunterov. Tvrdí, že kľúčom k úspechu v tomto biznise je dlhodobo budovaná dôvera, prax a reputácia.

Takmer každá spoločnosť skôr či neskôr narazí na potrebu získať do svojich služieb nového riaditeľa či úzko špecializovaného odborníka, ktorých je na trhu práce nedostatok. Miesto môže obsadiť nástupcom zvnútra firmy. Ak však takého nemá, hľadanie musí zveriť vlastným personalistom, náborovej agentúre alebo – špecialistom na priame oslovovanie.

Prakticky výlučne metódou priameho oslovenia sa obsadzujú pozície na najvyšších priečkach firemnej exekutívy. Dôvodom je snaha firmy utajiť pripravovanú výmenu na manažérskom poste. „V prostredí silnej konkurencie by to mohlo ohroziť biznis spoločnosti, ktorá hľadá nové vedenie,“ hovorí S. Kotúčová. Klienti a obchodní partneri sa môžu zľaknúť, či biznis pôjde tak dobre ako s pôvodným vedením.

Neprehliadnite

Ďalší dôvod je podľa nej to, že topmanažéri a žiadaní špecialisti nesledujú voľné miesta na kariérnych portáloch. Uverejnením inzerátu na Profesii by firma dosiahla skôr nálet desiatok inzerátov irelevantných kandidátov. Inokedy je diskrétnosť potrebná, pretože sa pozícia obsadzuje pre nespokojnosť s výsledkami súčasného topmanažéra a po presiaknutí tejto informácie by stratil motiváciu.

Kľúčový argument headhunterov je však iný. Firma môže získať inzerátom alebo angažovaním recruitmentovej agentúry dobrého kandidáta, ale nie toho najlepšieho na trhu. Tí sú obsadení, pracujú a plnia ciele svojho zamestnávateľa. O zmenu nejavia záujem. Talent a know-how executive search konzultantov spočíva práve v schopnosti poznať a osloviť najlepších ľudí na trhu a získať ich pre zmenu pracovnej pozície.

Ako to funguje

Účasť na večierkoch či vernisážach, ktoré obľuboval Nesbov knižný hrdina, je skôr okrajovou časťou práce headhuntera. Byť v kontakte s topmanažérmi, hýbať sa v ich spoločnosti a nasávať informácie o prestupoch, pripravovaných zmenách a voľných pozíciách je dôležitá príprava. Kto ju má, má výhodu. No skutočná práca príde so zadaním od klienta.

Keď firma osloví executive search spoločnosť, určí hľadanú pozíciu a segment trhu. Príklad: výrobný riaditeľ z oblasti automotive – kovovýroba. Firma špecifikuje krajinu pôvodu, cudzie jazyky, roky praxe, štýl riadenia, prípadne ďalšie špecifiká, aby nebol záber príliš široký. „Úlohou konzultanta je osloviť všetkých špecialistov, ktorí na trhu danej pozícii vyhovujú. Ide preto o výrazne náročnejší aj nákladnejší postup ako bežný databázový výber, keď agentúra hľadá požadované kritériá len u ľudí, ktorých má v databáze,“ hovorí executive search konzultantka Ľuba Urbínová zo spoločnosti Lifework.

„Túto prácu nedokáže urobiť junior s dvojročnými skúsenosťami a so zoznamom mien z LinkedInu,“ hovorí o headhuntingu Ladislava Molnárová z Amrop Slovakia.Zdroj: Amrop slovakia

Zhruba do týždňa

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Podnikanie