Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Fincentrum dostalo švajčiarske krídla

Sprostredkovatelia zažili vlani búrlivý rok. Zviedli v ňom existenčný boj s ministerstvom financií a poslancami o svoje odmeny. Rezort financií chcel výrazne obmedziť ich provízie s cieľom zlacniť finančné produkty. Poslanci v parlamente pôvodný návrh výrazne okresali. Zo schválenej podoby zákona nakoniec vypadla regulácia provízií pri úveroch, ktoré sa najväčšou časťou podieľajú na príjmoch sprostredkovateľov. Regulovať sa budú len provízie pri investičnom životnom poistení. Aj to nepriamo.

15.07.2019, 19:00 | Peter Csernák | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

V tomto období sa rodila dohoda o akvizícii jednej z popredných sprostredkovateľských firiem na Slovensku Fincentrum a švajčiarskou spoločnosťou Swiss Life. Dohodu oznámili vlani v októbri potom, ako parlament schválil oklieštenú novelu zákona, ktorá mala obmedziť odplaty pre finančných agentov. Ale aj v prípade, že by poslanci nakoniec odobrili výraznejšiu reguláciu provízií, na akvizíciu by to malo len malý vplyv.

Švajčiari kupovali české aj slovenské Fincentrum v jednom balíku, pričom jeho česká časť je výrazne väčšia ako slovenská. Na českom trhu patrí Fincentru prvá priečka medzi sprostredkovateľskými spoločnosťami, na Slovensku vlani podľa výšky tržieb obsadilo piatu pozíciu.

KPMG
Relevans Law firm

Druhý predaj

Išlo už o druhý predaj spoločnosti. Zakladatelia Petr Stuchlík a Martin Nejedlý predali väčšinový podiel v roku 2013 finančným investorom ARX a Capital Dynamics. „Firma potrebovala posun, systematizáciu. Bol to malý rodinný podnik, ktorý sa výrazne rozrástol. Preto hľadal strategického investora, ktorý by ju stabilizoval, ale zároveň do nej priniesol nové metódy, spôsob riadenia či podporu, aby mohla spoločnosť napredovať,“ tvrdí súčasný generálny riaditeľ slovenského Fincentra František Dragúň.

Petr StuchlíkZdroj: fincentrum

P. Stuchlík aj po predaji kontrolného podielu viedol Fincentrum naďalej. Keďže noví investori prišli s víziou zhodnotiť svoju investíciu a už pri vstupe deklarovali, že ich investičný horizont sa pohybuje na úrovni piatich až siedmich rokov.

Ešte v roku 2016 pritom P. Stuchlík v rozhovore pre TREND povedal, že najpravdepodobnejší scenár je predaj spoločnosti ďalším finančným investorom alebo strategickému partnerovi. Spomínal pri tom aj korporáciu Swiss Life, ktorá napokon Fincentrum vlani prevzala.

Nejde len o cenu

Michal Aaron zo spoločnosti ARX Equity Partners minulý rok v rozhovore pre investujeme.cz povedal, že do predaja nie sú nijako tlačení a jednou z alternatív je aj to, že si svoj podiel podržia dlhšie. Podľa M. Aarona pri výbere nového investora nerozhoduje len cena. „Zvažuje sa množstvo faktorov a na short list sa dostanú tí, ktorí prinášajú viac než len zaujímavú finančnú ponuku. Sledujeme aj celkový strategický cit, schopnosť posunúť biznis úspešne ďalej,“ povedal minulý rok vo februári.

Pre pôvodných investorov bol ďalší vývoj firmy dôležitý. Najmä preto ostávajú pôsobiť v tomto regióne. „Naďalej zostávame na trhu a najlepšou referenciou pre nás i naše prípadné budúce investície je, keď môžeme odkázať na úspech našich investícií,“ dodal M. Aaron. Noví a pôvodní majitelia Fincentra sa dohodli, že cenu transakcie nezverejnia.

Ak by ľudia neboli stotožnení s novým majiteľom, mohli by veľmi jednoducho zmeniť firmu, pre ktorú pracujú 

Aj F. Dragúň vraví, že hľadanie investora sa neobmedzilo len na to, kto ponúkne viac peňazí. „Petr Stuchlík bol vo firme osemnásť rokov a hľadal investora, ktorý bude firmu rozvíjať a bude nastavený na doterajšiu filozofiu Fincentra. Ak by to nebolo nastavené dobre, nemohlo by to znamenať rast, ale pád spoločnosti,“ vysvetľuje F. Dragúň.

Sprostredkovateľský biznis je predovšetkým o ľuďoch. Ak by ľudia vnútri spoločnosti neboli stotožnení s novým majiteľom, mohli by veľmi jednoducho zmeniť firmu, pre ktorú pracujú. Viaceré sprostredkovateľské firmy lákajú ľudí od konkurencie, pretože vedia, že noví, skúsení sprostredkovatelia im prinesú aj nových klientov.

Iná filozofia

Fincentrum je príliš veľké na to, aby ho dokázal

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Fúzie a akvizície

Diskusia (0 reakcií)