Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mám podnikať? Radšej sa zamestnám na úrade

Slovenskej ekonomike sa darí, nezamestnanosť je rekordne nízka a, čo je podstatné z hľadiska skutočnej ekonomickej kondície krajiny, rastie aj celková zamestnanosť. V minulom roku malo reálnu prácu o jeden a pol percenta viac ľudí ako rok predtým. Vládne strany sa teda na predvolebných mítingoch budú mať čím chváliť. O niečo horšie však situácia vyzerá pri detailnejšom pohľade na štatistické čísla. Vyplýva z nich, že dávať ľuďom prácu je pre časť podnikateľov čoraz menej zaujímavé.

14.07.2019, 19:00 | Eva Mihočková | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 14

Podnikateľ – ohrozený druh

Počet zamestnancov sa v uplynulom roku zvýšil o dve percentá a počet podnikateľov, naopak, poklesol o jeden a pol percenta. Vyplýva to z výberového zisťovania pracovných síl, ktoré štatistický úrad robí v domácnostiach. Dáta uvádza ministerstvo práce a sociálnych vecí v Správe o sociálnej situácii obyvateľstva SR za rok 2018. Takéto pohyby nie sú významné, ale pri detailnejšom pohľade vyskočí údaj, že za miernym poklesom podnikateľov stojí výlučne zníženie v podkategórii „podnikatelia so zamestnancami“, ktorých je menej o 7,6 percenta.

Vladimíra Sirotku zo Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov tieto čísla neprekvapili. Podnikatelia varovali, že zvyšovanie nákladov práce bude pre mnohých z nich likvidačné. Rast miezd a opatrenia, ako sú rekreačné poukazy, zasa motivujú ľudí, aby si v prípade voľby „podnikanie alebo teplé miesto“ zvolili radšej istotu zamestnania.

„Malých zamestnávateľov najviac postihujú príplatky za nočnú a víkendovú prácu a rast minimálnej mzdy, čo spolu neustále zvyšuje cenu práce. To je čistá matematika,“ hovorí V. Sirotka. Tvrdí, že podnikateľ sa najprv snaží ušetriť na nákladoch, zamestnancoch, ale v istom bode sa to už ďalej nedá, a tak podnik radšej zavrie. „Následne sa mnohí z nich radšej zamestnajú v nejakých veľkých firmách,“ dodáva.

Neprehliadnite

Zamestnancov pribúda najmä v spoločnostiach s vysokou pridanou hodnotou. Veľký výrobca môže využívať nižšie výrobné náklady v rôznych regiónoch Slovenska a predávať svoje produkty po celom svete. „Malá reštaurácia, dielňa alebo salón nemôžu využívať také výhody. Preto uvoľnené pracovné sily absorbujú najmä veľkí zamestnávatelia,“ tvrdí V. Sirotka.

Čoraz drahšie zamestnávanie
(ročné náklady práce na zamestnanca, €)
Čoraz drahšie zamestnávanie
PRAMEŇ: Štatistický úrad SR, štatistické zisťovanie o úplných nákladoch práce

Aj Róbert Chovanculiak z inštitútu INESS pripomína, že plošné zvyšovanie mzdových nákladov pre podnikateľov zasiahne v najväčšej miere malé a stredné podniky. Problém je, že majú nízku produktivitu a vysoký podiel ich celkových nákladov tvoria mzdové náklady.

„Podľa štúdie IFP je takýchto firiem na Slovensku až 70 percent, pričom vyprodukujú len jednu tretinu celkovej pridanej hodnoty a zároveň zamestnávajú väčšinu Slovákov. Zásahy politikov do trhu práce a ekonomiky môžu spôsobiť to, že v slovenskej ekonomike klesá podiel malých zamestnávateľov a zamestnanci sa presúvajú skôr do väčších podnikov,“ dodáva analytik INESS.

Tento stav môže viesť k úbytku drobných

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 14

Rubrika Ekonomika