Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Advokát: Daňové kontroly sú často účelové a absurdné

Finančná správa sa snaží zaplátať dieru vo výbere DPH za každú cenu. Neraz na to doplácajú zdravé firmy, ktoré majú niesť zodpovednosť aj za to, či si ich dodávateľ vedie účtovníctvo v súlade so zákonom a či sa náhodou o pár rokov nestane nekontaktovateľným.

23.07.2019, 05:04 | Eva Mihočková | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 13

Advokát Peter Varga z Highgate Law & Tax zastupuje viacero takýchto klientov, ktorí sa rozhodli napadnúť postup daniarov na súde. Patrí medzi nich aj spoločnosť, označujeme ju pseudonymom ER, ktorá za obdobie 2012 – 2013 zažila trinásť kontrol DPH a takmer úplne musela utlmiť svoju činnosť.

Hovoríte, že postup daňového úradu voči vášmu klientovi ER je absurdný a účelový. Kde sa to konkrétne prejavilo?

Účelovosť cítiť z toho, že finančná správa zjavne chce zaplátať dieru vo výbere DPH za každú cenu. Často sa javí, že vyslovene hľadá nejaký zdravý subjekt v dodávateľsko- -odberateľskom reťazci a zakročí proti nemu razantnejšie, než by bolo v právnom štáte primerané.

Finančné riaditeľstvo sa však bráni, že jeho postup bol v súlade so zákonom, pretože váš klient nesplnil všetky hmotnoprávne podmienky oprávňujúce na odpočet DPH.

To je práve kameň úrazu. Pod hmotnoprávnymi podmienkami sa rozumie preukázanie, že k dodaniu tovaru skutočne došlo. Nestačia teda listinné dôkazy v podobe faktúr, dodacích listov a podobne, ale treba ísť ešte ďalej.

Neprehliadnite

Prečo je problém dokázať dodanie tovaru?

Musíte to vnímať komplexne. Sú firmy, ktoré majú veľmi širokú paletu dodávateľov. Keby mali ku každej dodávke pristupovať extrémne poctivo, fotiť si ju a skúmať detailné pozadie dodávateľskej firmy, nerobili by nič iné. Mali sme prípad, keď daniari nášmu klientovi vyčítali, že jeho subdodávateľ nemal žiadnych zamestnancov, a teda nie je možné vierohodne dokázať, kto v skutočnosti dodal predmetnú službu. Nie je v silách podnikateľa ísť do takýchto detailov. A keby to chcel robiť, extrémne by sa zvýšili jeho náklady na podnikanie.

Daniari hovoria, že len listinné dôkazy v takomto prípade nestačia. Čo viac teda treba?

Nestačia, to je pravda. V prvej fáze podnikateľ predkladá len faktúry, dodacie listy a podobne, čo má v podstate každý aj pri karuselovom podvode. Ak majú daniari pochybnosti, ide sa do druhej fázy a tam vstupujú do hry výpovede svedkov, návšteva daniarov priamo v sklade, fotky, prípadne sa analyzuje ekonomická stránka veci a opodstatnenosť obchodu. Všetko však má svoju hranicu. A ten spor spočíva v tom, od akého momentu prechádza dôkazné bremeno z daňovníka na správcu dane.

Váš klient všetky tieto hmotné dôkazy zabezpečil?

Myslím, že

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 13

Rubrika Ekonomika