Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mali ste vedieť! Ako daniari poľujú na zdravé firmy

23.07.2019 | Eva Mihočková

Diskusia (38 reakcií) Pravidlá diskusie

23.07.2019 | Jaro Polakovič

https://www.etrend.s...

23.07.2019 | Jaroslav Raztocny

pan Polakovic, zjavne patrite k stadu, ktoremu staci vidiet zopar cisiel, ktorych vypovedna hodnota je NULA. Ten Vas odkaz (vratane udajov na biznode.sk) nehovori vobec nic.
Ale vysvetlovat Vam zlozitejsie prvky datovych analyz je asi zbytocne.
Takze tato “sprava” ma hodnotu asi ako: v SR sme v 2018 pozorovali znizene prelety vtakov a to o 80tis menej ako v 2017.

23.07.2019 | zajo-

hlavne by mali poľovať na takých ako Pastrhnák, Pobirmovaný komunista, Bulharský mafián, Strapatý... ktorí robia miliónové prevody v hotovosti v alobale v igelitke

23.07.2019 | Jaro Polakovič

Mnoho podnikatelskych subjektov na Slovensku "optimalizuje" dane, aj ked je to uz casto za hranou. Do nakladov si daju napr. prezidentsku kampan, alebo auta, na ktorych jazdia manzelky a ini rodinni prislusnici. Vysledkom je, ze takmer 80% z nich plati dane do 2000 eur, 50% plati do 1000 eur a neustale rastie pocet tych co neplatia vobec nic. Podnikatelska etika sa zhorsuje a stat si neplni svoje povinnosti.

23.07.2019 | Brano L.

Článok bol o DPH. Len tak mimochodom. Ale to Vám asi nič nehovorí.

23.07.2019 | Jaroslav Raztocny

mozete poslat zdroje Vasho data miningu?
Ake typy dani?

23.07.2019 | Andrej_sk

Stat si neplni svoje povinnosti, tak zacneme sekirovat tych par poctivych?? Kde je logika? Na Obchodnej je vysoka kriminalita, tak vsetkych, co tadial idu podrobime telesnym prehliadkam, ci nemaju potencionalnu zbran? Ved previnili sa tym, ze po Obchodnej isli. Ci?

23.07.2019 | heneken

pan Polakovic, splietate hrusky s jablkami, bolo by lepsie ist takyto prispevok napisat na Cas.sk

23.07.2019 | Runforfun

rozsiahla aplikácia samozdanenia DPH, čiže žiadne vratky...tak ako to dnes funguje na stavbách, oceli prečo to nefunguje plošne???

23.07.2019 | martin33

Zrusenie DPH a vyberanie dane len na poslednom stupni, ked sa predava koncovemu zakaznikovi - nepodnikatelovi.

23.07.2019 | alf1

1. tento system obratovej dane tu fungoval do roku 1993. firmy si fakturovali v cistych cenach, obratovu dan - teda dnesnu "DPH" nahodila len posledna, ked predavala neplatcovi. typicky prior, jednota, rempo a pod. teda rovnaky system, ako pri exporte. je to uplne jedno, na konci je vzdy tych istych 20%, ako ked sa v celom procese neustale pripocitava a odpocitava dph. rozdiel je v tom, ze je system cisty, nie je co kradnut. a odpadnu milony zbytocnych medzioperacii, platenych. bonus - tych par firiem s registraciou, na konci ukontroluje jeden okresny danovy urad.
nevazmooozno! v systeme musi byt hmla, vata, neprehladnost. v takom sa dobre kradne.
2. neexistuje - opakujem - neexistuje, aby akakolvek vacsia zlodejina a podvod na dph, prebehla bez ucasti vysokeho statneho uradnika. ci kto iny ma pristupove prava k uctu statnej pokladnice a odosiela peniaze z erarnej kasy na sukromny ucet - nocny vartas na danovom urade?
a ak take podvody existuju, pod kazdym jednym je podpisany vysoky statny uradnik. nevykonali kontrolu? aspon taku, aku robia pri radovo tisicovych opravnenych vratkach. cele mesiace. pri radovo stotisicovych netreba? preco? alebo vykonali? a podvod zistili az po mesiacoch? ahaaaa....

23.07.2019 | heneken

Neexistuje, aby akakolvek vacsia zlodejina a podvod na dph, prebehla bez ucasti vysokeho statneho uradnika - plne suhlasim

23.07.2019 | Runforfun

Neviem či pri takom počte dan subjektov je možné všetko kontrolovať.

23.07.2019 | Andrej_sk

Len a len stat tu urcuje pravidla. Ak ho nastavi, ale nevie ho odkontrolovat, je to maslo na jeho hlave.
Presne ako Vallova parkovacia politika, nastavena na kontrole, ktoru dokaze robit na max 20% aut.
Presne ako stale prisnejsie podmienky pre STK, ale na cestach jazdia vraky, tak isto bezpecnost potravin,...
Bojovat s dosledkami a neriesit priciny je boj, ktory sa neda vyhrat.

24.07.2019 | alf1

ako - vsetko kontrolovat? ty si nepochopil? ak by sa v celom procese uctovalo len v cistych cenach bez dph, nebolo by co kontrolovat. teda ani rozkradat ci robit chyby omylom. a najma platit tie miliony a miliony medzioperacii. len maly priklad - rozdiel v cene uctovania s dph a bez dph je aj dvojnasobok taxy, tu je napr. zakladna cena. zakladna znamena asi to, ako auto v zakladnej vybave. take ani nekupis (aby to nebola reklama s linkom, spytaj sa uja gugla "cennik uctovanie dph")
ved v tom je prave pointa. pocet firiem s danovou registraciou by sa drasticky znizil len ne tie posledne v procese, ktore by dph nahadzovali na konci. a tie lahko ukontroluje jeden okresny danovy urad.
to nie su fantasmagorie, takto to tu fungovalo pri obratovej dani do roku 1993. dokial si firmy fakturovali medzi sebou, vykazovali sa len ciste ceny. dph nahodila len posledna, ktora ho predavala "do spotreby" za tzv. maloobchodnu cenu (moc), vsetko predtym bezalo ako tzv "voc", teda v cistych cenach bez dane.

24.07.2019 | maxi

súhlasím "alf1"
dnes sa účtovník ide zblázniť kde čo kam dať - myslím kontrolný výkaz - aby to bolo všetko v správnej sekcii ... napriek tomu všetkému úsiliu sa niekto môže nabaľovať na vratkách DPH.

24.07.2019 | Andrej_sk

Alf1 - este raz a pomaly si precitaj moju prvu vetu.
Pises "... ak by sa v celom procese ...." , ale tak to nastavene nie je a tak si to nastavitl stat, nie firmy ci uctovnici. A stat to mal nastavovat s vedomim, ze to musi vediet aj celoplosne odkontrolovat. Ale nevie.
Tak nechapem o com sa so mnou hadas.

25.07.2019 | alf1

ved a ja niekde tvrdim, ze zakony, napriklad uctovne, tu prijimaju uctovnici ci auditori? :-)
isteze uctovne postupy musi uzakonit stat. stale si nepochopil? ak by sme fungovali na principe, ktory tu platil do roku 1993 pri obratovej dani, nemusel by stat nic kontrolovat. kedze by dph v priebehu procesu ani NEEXISTOVALA. kapisto?
a nie celoplosne, stacilo by mu odkontrolovat konecnych predajcov, registrovanych na dph na samom konci. celoplosne by totiz nic nebolo = nemal by co kontrolovat. :-)

25.07.2019 | maxi

doplním "alf1" a konečných dnes vidí priamo v systéme cez ekasa plus ďalšie úspora z prepúšťania nepotrebných zamestnancov

25.07.2019 | Andrej_sk

"Vidiet" nestaci. Uz to donekonecna opakujem. Aby boli aj ti, co to maju vidiet, aby neboli podplatitelni ci neschopni, aby vedeli podozrenie subjektu aj dokazat a zmysluplne potrestat. A nie par percent porusitelov, ale aspon 80%. Kym toto nie je, tak z "videnia" prd mame.

25.07.2019 | Andrej_sk

Alfi, chod uz z toho slnka alebo poskoc, lebo si stojis na kabloch. Stale pises do kola to svoje "ak by stat". Ale stat to NEUROBIL, a UROBIL to tak, ze sa s tym nevie vysporiadat. Ja nereflektujem na nejake "ak by", ale na skutkovy stav.
A tymto koncim

25.07.2019 | maxi

Andrej - Alfi chcel poukázať na to, že existujúci systém je zlý a poukázal na systém, ktorý je lepší

27.07.2019 | alf1

porovnavame dva systemy - sucasny, s priebeznym uctovanim dph v celom procese, s neustalym pripocitavanim a odpocitavanim dph.
a minuly - system obratovej dane, platny do roku 1993. ktory, mimochodom, metodicky kopiruje aj sucasny model dph pri exporte. ci pri vybranych uctovnych operaciach, napr. v stavebnictve. teda uctovanie v cistych cenach bez dph, s jej nahodenim poslednou firmou v retazci.
nie akesi pokusy ci navody na taketo uctovanie dnes, tie definuje zakon. a nikde netvrdim, ze ich ma niekto skusat.
toto vsjo, panjatno?

23.07.2019 | bluehen

Urcite tam budu drobne pismenka, ze vystavitel faktury ruci za vyber dph aj ked ju nefakturuje (tj ci ju odberatel odviedol predtym nez mu daju tovar - dtto co robila do vstupu do eu colnica) - to ta zdrava firma pravdepodobne nerobila, prirodzene du pyta nedoplatok od nej a tak to ma byt.

23.07.2019 | Runforfun

dosť problem. Na slovensku je na webe zoznam firiem, ktoré nekomunikju atd a však neviem o takom v MAdarsku a neviem o tom že to mám povinnosť ako slov subjekt kontrolovať aj v MAdarsku...

23.07.2019 | Jozko Ferko

je to celá choré !!! ako má firma A ručiť za daň, ktorú má platiť firma B má mať vo firme B svojho finančhého riaditeľa ? celý tento systém mohol vzniknúť iba v hlave boľševika alebo socialistu.Veď koniec koncov DPH svojho času vymyslel francúzsky minister financií.

23.07.2019 | Niless

Otazka do plena.
Je pravdepodobne ze obycajny uradnicek z danoveho uradu ja takto iniciativny? Zo skusenosti poviem ze skor, nie. Uradnik co nemusi neurobi. Evidentne tam je tlak z hora, dost velky tlak na obycajnych aparatcikov ktory su tlaceni k muru tak konaju tak ako konaju. Celkom by mi to sedelo na tie bolsevicke hovada.
Bohuzial riesenie je len jedno. Dat daniarom pocitit ze pokial budu konat nad ramec skoda nebude vymahana od Ministerstva financii ale od uradnika, lebo ministerstvo da ruky prec od kazdej kauzy a hodi to na zamestnanca.

23.07.2019 | bluehen

Presne to aj uradnici robia - pod hrozbou zosobnenia skody neuznaju odpocet na vystupe ak nebol odberatelom zaplateny na vstupe - primitivna, samozrejma vec a urcite je to tak uz pekne dlho (inac by tento stat uz davno krachol).

23.07.2019 | ivko07

dph je v podstate dobrý nástroj na výber daní, ale je celý zdeformovaný systémom EU ako aj veľa iného...
V rámci EU by mal fungovať kontrolný mechanizmus na jej výber, ale nič také neexistuje a ja sa pýtam, prečo asi??
A takto sa to prenáša na podnikateľov, pričom tento systém je asi vytvorený pre tých, ktorí majú krytie a môžu robiť asi ešte väčšie podvody...
Pritom by úplne stačilo, keby sa v rámci EU fakturovalo všetko (čo nekontroluje colnica) aj s dph a následne by si ju subjekt uplatnil rovnako ako v domácom obchode. Ale to by asi už niekomu nevyhovovalo, lebo by nešli robiť tie podvody a asi by to niekomu chýbalo... (žeby zrovna tvorcom zákonov - alebo tzv. lobistom...??)
A ešte niečo k optimalizácii daní, lebo sa tu spomenula:
keď si slovenský podnikateľ optimalizuje dane o pár tisíc tak sa robí krik ako keby nebolo nič horšie na svete. Pritom pokiaľ je to v rámci zákona, tak nespravil nič zlé. Ale že v rámci hlúpych zákonov si nadnárodné spoločnosti optimalizujú dane o milióny eur , to tuším nikomu nevadí, pretože pre Slováka to nie je "Fero od susedov" ...
Pritom v rámci medzinárodného obchodu si takto nadnárodné firmy môžu optimalizovať ako len chcú, a prenášať zisky napr. zo Slovenska do Nemecka, prípadne fiktívnymi obchodmi robiť čo chcú... len tam to daniari ťažko nájdu, lebo fakturuje matka dcére, príp. svojej dcérskej organizačnej zložke, no a majú to sami všetko pod kontrolou... No a fakturovať si to takto navzájom ešte aj s dph by ich predsa finančne zaťažilo a optimalizácia by ich stála viac finančných prostriedkov, aj keď v konečnom dôsledku by sa im aj tak vrátili, len by načas boli na štátnom účte...
čiže mi z toho vyplýva, že EU legislatíva je tu na to, aby podporila veľké koncerny a zaťažila (príp. úplne zlikvidovala) malých podnikateľov...
...a to sa mi už ani nechce písať o štátnej podpore tzv. zahraničných investorov...

23.07.2019 | Runforfun

Neviem, nie je riešenie si učtovať medzi krajinami DPH, lebo nemáme jednotnú sadzbu a vracanie DPH medzi krajinami by bol kolos. Pre mna je riešenie samozdanenie, cize dvaja platcovia DPH si nefakturuju DPH vobec...

23.07.2019 | skorodochodca

Niečo uniká?
Veď funguje výkaz "Súhrnný výkaz DPH " kde sa uvádzajú vývozy podľa IČA zahraničného odberateľa ... tieto údaje majú slúžiť finančným správam o dovoze tovaru a služieb ... a ten podnik ich určite vystavoval na mesačnej báze a maďarský finančný orgán o nich musel vedieť.
A to, aby slovenský subjekt extrateritoriálne ručil ... je príserné ... to by daňový úrad mal vefieť ...

23.07.2019 | FeroImrecze

Naši daniari si jednak netrufaju na veľké ryby resp. podnikateľských žralokov a tiež je problém že kontroly väčšinou začínajú v posledných možných dňoch lehoty. Potom sa nedivme ze vymozitelnost vysokých nedoplatkov je extrémne nízka. Napríklad ak má niekto firmu ktorej vychádza jednorazovo veľmi vysoký zisk, oplatí sa mu peniaze z firmy vytunelovat, dane nezaplatit a firmu otočiť cez 10 bielych koni až sa posledný konateľ kdesi stratí. Daniari sa na kontrolu neohlasia skôr ako o 3-4 roky kedy už peniaze budú dobre zrealizované a nikoho už nenájdu, ani doklady z toho obdobia. Keby mali povinnosť kontroly vykonávať do 1 roka od zdaňovacieho obdobia mali by oveľa vyššie šance niečo nájsť a vymôcť a nemuseli by veľké výpadky naháňať buzeraciou malých podnikateľov.

24.07.2019 | EuroSMS

Nasa firma sa stala obetou buzeracie DU za obdobie uvedene v clanku. Za “delikt”, ktory sa principialne nestal, vyrubili penale. Znamy dostal pokutu nejakych 5 eur za opozdenie podania dph o par dni pred vela rokmi. Hruba obalka doporucene, do vlastnych ruk, ako zlocincovi. Viac stalo spracovanie, ako realny prijem DU na konci pribehu. Chyba hotovost v statnej kase. Kde je?

DU cielene poluje na zdrave firmy, lebo si je ista, ze z nich vytlaci peniaze.
Pomaha (aj) statisticky urad, ktory o nich zbiera udaje, aby financminister vedel vymysliet, co este zdanit.
Ked potrebujem lekara alebo ucitela, mam si sam postavit skolu, spital a zamestanat vlastnych ludi? Vsade spina, bordel, obzrite sa okolo. Kde su, pani, dph, odvody, dane....?

K optimalizacii dani - su povolania, kde jediny spotrebny material je mozog, ktoreho opotrebenie sa neda dat do nakladov, sudruhovia. Ziadny odpis, len kompletna dan. Bager alebo kancelarsky papier sa da odpisat ako naklad, mozog nie.

24.07.2019 | Vauban

na statisticky urad sa mozte vykaslat, ma to byt nahodny vyber a vypisoval som im tie hovadiny niekolko rokov po sebe, tak mi to nedalo a zavolal som kontaktnej osobe...zenska mi povedala, ze 90% nahodne vybratych firiem ich ignoruje tak stale vyzyvaju len tych chudákov, ktori im odpisuju...ked som sa jej spytal, ci to nepovazuje za buzeraciu mojej spolocnosti a ci si nemysli, ze to mi to neumerne zvysuje naklady (same sa to neurobi) tak uz nereagovala...odvtedy ich vyzvy ignorujem a zatial pohodicka

cely system je nastaveny neskutocne vagne a danovaci si mozu svojvolne konat bez nejakých následkov...ved nech financna sprava zverejni kolko súdnych sporov prehrava kazdy rok a kolko penazi musi za to vyplacat...taky danovy urad alebo nadnarodna korporacia si v pohode moze robit teambuildingy ale konatelovi malej srocky vyhodia z nakladov oblek lebo vraj pre rokovania s obchodnymi partnermi je oblek za 600€ neprimerany a staci "bezne pracovne oblecenie v danej profesii"...mala srocka radsej doplati dan lebo sudny spor by ju zruinoval a na to sa oni spoliehaju

ten mozog ma byt pokryty pausalom, ale s nim sa kazda nova vlada hrajka ako s novou hrackou...

naco sa zabavame danou z prijmu PO ci DPH, ved staci zaviest dan z obratu na urovni par percent (mozno 2% aj menej) a vybavene daj si do nakladov co chces optimalizuj co chces...a zmizne cely nonsens...EU na to tlaci staci na tento vlacik iba naskocit

24.07.2019 | EuroSMS

Mozno sa mylim, ale Statisticky urad je povinny zo zakona. Akurat neexistuje sankcny mechanizmus. Zatiaľ.
Realna obava je, ze “mudry” vymysli system pokutovania a aplikuje ho retroaktivne.
Nahody neexistuju, neverim nahodnemu vyberu statist. uradu, kedze “sleduju” skor prosperujuce firmy.

29.07.2019 | Vauban

ved je povinny ale nevie s tym pohnut...a "nahodny vyber" som snad opisal dost jasne, par koleciek nahodneho vyberu aby ziskali "reprezentativnu vzorku" a uz maju de fakto cieleny vyber lebo nasledne roky otravuju len tie iste firmy kedze kazdy iny podnikatel sa im na to vykasle...cize im to vyplni bud blbec alebo velka firma, ktoru tu az tak extra casovo/financne nezatazi

24.07.2019 | Chimenéz

Jednoznačne treba zrušiť DPH a zaviesť americký systém zdanenia na konci retazca. Cela DPH je jeden veľký megapodvod

24.07.2019 | EuroSMS

DPH je nezrusitelna dovtedy, kym sa nenajde nahradny mechanizmus nebadaneho rozkradania velkych objemov.

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.